ارتباط مدارس با دانشگاه‌ها تقریباً قطع است

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری رسانه معلم، همایش بزرگداشت روز ملی پژوهش در آموزش و پرورش و مراسم تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده در سالن همایش خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

 سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم اظهار کرد: امیدوارم به بهانه بزرگداشت هفته پژوهش، روز به روز شاهد پژوهش محوری و برنامه‌ریزی مبتنی بر پژوهش در آموزش و پرورش باشیم.

وی ادامه داد: مدرسه به عنوان محور و رکن اساسی در تحول باید بیش از گذشته مورد عنایت قرار گیرد؛ اگر قوی‌ترین مراکز پژوهشی داشته باشیم و ده‌ها و صدها پژوهش معتبر انجام دهیم ولی دامنه اثر به مدرسه نرسد، اتفاقی نمی‌افتد.

بطحایی با بیان اینکه مدرسه باید به سازمان پژوهنده تبدیل شود، گفت: معلم باید به پژوهشگر تبدیل شده و دانش‌آموز، پژوهنده شود و همچنین روش‌های تعلیم و تربیت و یاددهی- یادگیری باید با پژوهش عجین شود.

وی افزود: از حیث ساختار فراز و نشیب‌های زیادی در سازمان پژوهش داشتیم اما اگر تا امروز نتوانستیم جایگاه را محکم کنیم به این دلیل است که مدرسه از نگاه ما کنار رفته است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ارتباط مؤسسات پژوهشی، مراکز علمی و دانشگاه‌ها با مدارس تقریباً قطع است البته در یکی دو سال گذشته تلاش شده است که آمد و شد اساتید و پژوهشگران بیشتر شود اما موانعی است.

وی افزود: اجازه ورود پژوهشگران و صاحبنظران را به دلایل مختلف به مدارس نمی‌دهند مثلاً می‌گویند پژوهش‌ها زحمت ایجاد می‌کنند و وقت می‌گیرند و نتیجه آن، این است که دیوار بلندی کشیدیم که صاحبنظران اجازه ورود به مدارس را ندارند؛  تا زمانی که این بیگانگی بین مدرسه و حوزه‌های تولید علم وجود داشته باشد اتفاقی در بحث پژوهش نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه بسیاری از پژوهش‌ها که در مؤسسات و مراکز علمی انجام می‌شود کاملا غریبه با مقتضیات مدرسه است، گفت: نتیجه این عدم ارتباط این است که ۷۰ سال از روش‌های نوین تعلیم و تربیت عقب هستیم.

بطحایی اظهار کرد: پژوهشگاه، واحدهای پژوهشی، گروه‌های آموزشی و اتاق‌های اندیشه‌ورز، کار اصلی‌شان ایجاد پل ارتباطی با پژوهشگران و مراکز و مؤسسات پژوهشی است.

وی اضافه کرد: در مدارس کارهای زیادی انجام می‌شود اما باید تعداد زیادی از پژوهشگران با مدارس ارتباط برقرار کنند و اقدام پژوهی انجام دهند و معلمان و مدیران در کارگاه‌های اساتید و پژوهشگران شرکت کنند که این موفقیت است یعنی تفکر پژوهشی را در مدارس ترویج کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به انجام تکالیف مهارت محور گفت: بچه‌ها باید یاد بگیرند که سوال کردن را یاد بگیرند.

وی با تأکید بر لزوم رواج تفکر خلاق در مدارس، گفت: اینکه گردن زرافه چند متر است یا تعداد واقعی پاهای هزارپا چند تاست واقعا چه ربطی به آموزش عمومی دارد؟! دانش‌‌آموز باید مهارت‌های زندگی که بیرون کلاس نیاز دارد را بیاموزد.

بطحایی ادامه داد: در همایش خیرین مدرسه‌ساز مثال زدم که در معماری فضای آموزشی، بعضی از اوقات بچه‌ها را روی زمین می‌نشانند تا دیالوگ کردن برایشان راحت باشد اما برخی گفتند وزیر آموزش و پرورش گفته است که می‌خواهند میز و نیمکت‌ها را بر دارند.

وی افزود: تا زمانی که آموزش مهارت‌های زندگی را به دانش‌آموزان ارائه نکنیم و فعالیت‌ها مبتنی بر  پژوهش درست نباشد، پله‌های دادگستر‌ی‌ها خلوت نمی شود و اقتصاد به سامان نمی‌‌رسد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: افتخار می‌کنیم که دانش‌‌آموزان ما در المپیادها مدال‌های رنگارنگ کسب می‌کنند اما برخی کشورها مدالشان یک دهم ماست و آسیب‌های اجتماعی‌شان کمتر از ماست یعنی صرف توجه به آموزش درست نیست و شاید پرداختن به مدال‌آوری، ما را از آموزش مهارت‌ها غافل کرده است.

وی تصریح کرد: دشمنی با هیچ ناشری ندارم اما کتاب‌های کمک درسی را یک سم برای رویکرد آموزشی می‌دانم و باید به تدریج از نظام آموزشی خارج شود زیرا بچه‌ها را پشت یک خط قرار می دهیم و با یک شلیک می‌گوییم حرکت کنید اما دانش‌آموزان مثل هم نیستند و برخی عقب می‌مانند و این چنین مورد حقارت قرار می‌گیرند.

بطحایی تصریح کرد: امیدوارم که در سال آینده در چنین روز و چنین هفته‌ای که دور هم جمع می‌شویم، گزارش‌ها نشان دهد که مدرسه به عنوان مدرسه پژوهنده یک گام به جلو برداشته است و رفت و آمد اساتید و پژوهشگران عرصه تعلیم و تربیت و حوزه علمیه به مدارس بیشتر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *