فراموشی آگاهانه یا غفلت ساختاری؟ جای خالی اسناد لانه جاسوسی در نظام آموزشی کشور

رهبر معظم انقلاب اسلامی، با توجه به شناخت عمیق، علمی، میدانی و تاریخی که از ماهیت استکبار جهانی ـ به‌ویژه از ایالات متحده آمریکا در دهه‌های اخیر ـ دارند، همواره بر ضرورت شناخت دقیق این دشمن تاریخی برای ملت ایران و به‌ویژه نسل جوان تأکید کرده‌اند. ایشان بارها یادآور شده‌اند که ملت ایران نباید همچون گذشته، به‌ویژه در دوران ملی شدن صنعت نفت، فریب ظاهر فریبنده و توجیهات به‌ظاهر منطقی آمریکا را بخورد و دستاوردهای بزرگ استقلال‌طلبانه خود را با ساده‌لوحی برخی مدیران، سیاستمداران یا وابستگان آنان از دست بدهد.

در همین راستا، رهبر انقلاب طی بیش از دو دهه، بر لزوم انتشار و بازشناسی اسناد لانه جاسوسی آمریکا به عنوان گنجینه‌ای بی‌بدیل از واقعیت‌های تاریخی، سیاسی و امنیتی تأکید داشته‌اند. این اسناد نه‌تنها سند جنایات آشکار آمریکا در ایران است، بلکه بازتاب دقیق روش‌های نفوذ، براندازی نرم، جنگ روانی و مهندسی فرهنگی علیه ملت‌هاست.

با این حال، متأسفانه تاکنون مدیران آموزشی و مؤلفان کتاب‌های درسی به دلایل مختلف، از گنجاندن این اسناد در محتوای رسمی آموزش و پرورش خودداری کرده‌اند. این خودداری، نشانه‌ای از یک آسیب جدی و ساختاری در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است؛ چراکه این نهاد نتوانسته به عمق ماهیت استکباری آمریکا و نقش تاریخی آن در سرنوشت ملت ایران پی ببرد، یا شاید اعتبار و اهمیت این اسناد را به‌درستی درک نکرده است.

این غفلت، از مظلومیت‌های بزرگ انقلاب اسلامی به‌شمار می‌رود؛ انقلابی که دستاوردهای عظیمش، گاه در سایه بی‌توجهی و تفسیرهای سلیقه‌ای برخی مدیران، نادیده گرفته می‌شود.
در حالی‌که اگر حتی یک درس از کتاب‌های تاریخ، مطالعات اجتماعی یا تفکر و سبک زندگی به معرفی اجمالی و تحلیلی اسناد لانه جاسوسی آمریکا اختصاص می‌یافت، نسل جوان کشور می‌توانست با حقایق تلخ اما روشنگر روابط ایران و آمریکا آشنا شود.

اسناد لانه جاسوسی، برای هر پژوهشگر یا دانش‌آموزی که با دقت آن را مطالعه کند، ماهیت حقیقی استکبار جهانی را آشکار می‌سازد. این اسناد سرشار از داده‌ها، تحلیل‌ها و گزارش‌هایی هستند که نه‌تنها پرده از جنایات و توطئه‌های آمریکا برمی‌دارند، بلکه افق‌های تازه‌ای برای فهم عمیق‌تر از تاریخ، سیاست و جامعه ایران می‌گشایند.
بی‌تردید، نادیده گرفتن چنین گنجینه‌ای در نظام آموزشی، خسارتی جبران‌ناپذیر برای حافظه تاریخی نسل‌های آینده است.

سید نصرت الله فاضلی کارشناس تعلیم وتربیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *