طرح جدید بنیاد مستضعفان؛ از شناسایی تا بازگرداندن دانش‌آموزان به کلاس درس

آغاز طرح مشترک بنیاد مستضعفان و وزارت آموزش و پرورش برای بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل

در تداوم سیاست‌های عدالت‌محور، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با همکاری وزارت آموزش و پرورش، طرحی گسترده برای شناسایی و بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در مناطق کم‌برخوردار آغاز کرده است. رئیس بنیاد مستضعفان تأکید کرد: هیچ دانش‌آموزی نباید قربانی فقر، محرومیت یا نابرابری آموزشی شود و بنیاد تا پایان دوره تحصیل کنار آنان خواهد ماند.

سی‌امین کنگره سراسری قرآن کریم ویژه مدارس استعدادهای درخشان
حسین دهقان، رئیس بنیاد مستضعفان، در این کنگره که با حضور الهام یاوری رئیس سازمان سمپاد و محمود عسکری‌آزاد مدیرعامل بنیاد علوی برگزار شد، گفت: آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل توسط وزارت آموزش و پرورش استخراج و اعلام می‌شود. این وزارتخانه مسئول شناسایی افراد است و پس از ابلاغ فهرست به بنیاد، گروه‌های مأمور پیگیری وضعیت هر دانش‌آموز می‌شوند.

وی افزود: طبق آیین‌نامه آموزش و پرورش، اگر دانش‌آموزی تا پایان آبان‌ماه ثبت‌نام نکند، ترک‌تحصیل‌کرده تلقی می‌شود. در این راستا، داده‌های ثبت احوال با اطلاعات دانش‌آموزی تطبیق داده شده و موارد فاقد ثبت، به عنوان بازمانده از تحصیل شناسایی می‌شوند.

دهقان زمان اعلام آمار رسمی را نیمه دوم آبان‌ماه اعلام کرد و گفت: آمار مربوط به سال ۱۴۰۴ در نیمه دوم آبان منتشر خواهد شد و پس از آن، اقدامات حمایتی بنیاد آغاز می‌شود.

حمایت از دانش‌آموزان دهک‌های پایین درآمدی و مناطق محروم
وی تأکید کرد: دانش‌آموزان بازمانده‌ای که در دهک‌های اول تا چهارم درآمدی قرار دارند، به‌ویژه در روستاها و شهرهای کوچک، در اولویت بازگشت به تحصیل هستند. مأموران بنیاد با گفت‌وگو با مدیر، مشاور و والدین دانش‌آموز، دلایل ترک تحصیل را بررسی و برای رفع مشکلات معیشتی یا فرهنگی اقدام می‌کنند.

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: بسیاری از این دانش‌آموزان با مشکلات اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی یا محدودیت‌های عرفی مواجه‌اند. بنیاد با جلب اعتماد خانواده‌ها، زمینه ثبت‌نام مجدد را فراهم کرده و با ارائه مشاوره تلفنی و حمایت‌های مالی، تا پایان تحصیل همراه آنان خواهد بود.

نگاه معنوی به عدالت آموزشی از منظر رئیس سازمان سمپاد
الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، در ادامه گفت: بشر از آغاز تاریخ در پی سعادت بوده است، اما با وجود پیشرفت‌های مادی، هنوز از یافتن معنای حقیقی زندگی ناتوان مانده است. در دوران رنسانس، انسان به دو بُعد مادی و معنوی وجود خود پی برد، اما به‌دلیل دشواری درک معنویت، بسیاری از جوامع به بعد مادی بسنده کردند و سکولاریسم شکل گرفت.

وی افزود: این روند دو پیامد منفی به همراه داشت؛ نابرابری در توزیع ثروت و رفاه که منجر به استعمار و استکبار شد و بحران معنا در زندگی انسان معاصر که زمینه‌ساز افسردگی، خودکشی و فروپاشی خانواده‌ها گردید. امروز آمارها نشان می‌دهد از هر شش کودک آمریکایی یک نفر گرسنه است و از هر سه خانواده، یک خانواده با جدایی والدین مواجه است.

به گفته یاوری، راه‌حل واقعی برای برون‌رفت از این وضعیت، بازگشت به تعالیم قرآن کریم و احیای استکبارستیزی مبتنی بر معنویت و عدالت اجتماعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *