تلفیق دانش با کار


:
Advances in Research, Theory and Practice in Work-Integrated Learning: Enhancing Employability for a Sustainable Future

خلاصه کتاب WIL را ویژه هنرستان‌ها


مدل اجرای یادگیری تلفیقی با کار برای هنرستان ها

هدف تبدیل هنرستان به محیط یادگیری واقعی و کارمحور است
دانش آموز فقط نباید مهارت حفظ کند
باید تجربه واقعی کسب کند
فکر کند
حل مسأله کند
مسئولیت بپذیرد
و هویت حرفه‌ای پیدا کند


اصول کلیدی

یادگیری در عمل اتفاق می‌افتد نه در شرح درس
دانش آموز درگیر کار واقعی و پروژه های واقعی می شود
مدرس نقش مربی و هدایتگر دارد
محیط کار شریک آموزشی مدرسه است
پیش از ورود به محیط کار دانش آموز آماده می‌شود
در محیط کار حمایت و نظارت آموزشی وجود دارد
بعد از بازگشت دانش آموز تجربه تحلیل و جمع بندی می شود
ارزیابی فقط امتحان یا حضور و غیاب نیست بلکه عملکرد و پیشرفت واقعی سنجیده می شود


مراحل اجرای برنامه در هنرستان

مرحله اول آماده سازی

تشریح اهداف آموزشی برای دانش آموز و خانواده
آموزش قواعد کار تیمی و اخلاق حرفه ای
آموزش ایمنی و فرهنگ کار
آموزش مهارت های ارتباطی و گزارش نویسی
آموزش تفکر بازتابی یعنی فکر کردن به تجربه و یادگیری از آن

مرحله دوم تجربه واقعی

استفاده از کارگاه واقعی مدرسه یا کارگاه شریک بیرونی
تعیین کارهای واقعی قابل انجام برای دانش آموز
وجود یک مربی در مدرسه و یک مربی در محل کار
ثبت روزانه تجربه توسط دانش آموز در دفتر تجربه

مرحله سوم تحلیل و جمع بندی

جلسه بازگشت به مدرسه
توضیح کارهایی که انجام شده
بیان چالش ها و موفقیت ها
درسگیری از خطاها
استخراج مهارت های آموخته شده
پیشنهاد برای اصلاح کارگاه یا تجربه بعدی


ارزیابی در هنرستان

پوشه کار شامل نمونه های کار و گزارش
دفتر تجربه روزانه
گزارش مربی مدرسه
گزارش مربی محیط واقعی
مصاحبه پایانی برای سنجش هویت و آمادگی حرفه ای


نقش مدیر هنرستان

شبکه سازی با صاحبان مشاغل و صنایع محل
امضای تفاهم نامه ساده و قابل اجرا
حمایت از معلمان و هنرجویان
نظارت و تضمین کیفیت تجربه
برنامه ریزی برای عدالت آموزشی یعنی فراهم کردن فرصت برای همه دانش آموزان


نقش معلم فنی

طراحی فعالیت های واقعی
آموزش پیش نیازی
هدایت دانش آموز در مسیر تجربه
پایش اخلاق حرفه‌ای، رفتار و پیشرفت مهارتی
هماهنگی با مربی محیط کار


نقش خانواده

حمایت روانی
پیگیری وضعیت اخلاقی و مسئولیت پذیری
تقویت انگیزه و نظم


خروجی مورد انتظار

دانش آموزی که

توانایی انجام کار واقعی دارد
اعتماد به نفس شغلی دارد
قدرت حل مساله دارد
اخلاق حرفه ای دارد
گزارش می نویسد و تحلیل می کند
و آماده ورود به بازار کار یا ادامه تحصیل مهارتی است


مفهوم کلیدی

هنرستان کارخانه انسان حرفه‌ای است
نه آموزشگاه مدرک


اگر بخواهید می توانم در مراحل بعدی

دستورالعمل اجرایی یکساله هنرستان
دفترچه تجربه هنرجو
شیوه نامه ارزیابی جدید هنرستان
طرح کارگاه مدرسه محور
الگوی ارتباط با صنعت شهر
فراخوان جذب مشارکت خانواده ها و خیرین مهارا طراحی کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *