نسل آینده، حاصل تربیت امروزِ دختران و پسران ماست. نهاد خانواده زمانی استوار میماند که ارزشهای اصیل ایرانی و اسلامی چون غیرت، همت، شجاعت و پیشرفت از خانواده به جامعه و از جامعه به خانواده جریان یابد. آموزش و پرورش، بر اساس اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین، مأموریت دارد که از فرهنگ عمومی صیانت کرده و آن را ارتقا دهد.
مدرسه؛ بستر شکلگیری فرهنگ عمومی
فرهنگ عمومی در مدرسه، بیش از آنکه از طریق آموزش رسمی شکل گیرد، از راه یادگیری اجتماعی و الگوبرداری دانشآموزان از یکدیگر و از خانوادهها پدید میآید. اما متأسفانه در برخی موارد، ذهنهای جوان بهجای تحلیل رفتار و گفتار دیگران، تنها به کپیبرداری سطحی از الگوهای بیرونی بسنده میکنند. این امر، موجب تضعیف قدرت تفکر و شکلگیری هویت ناپایدار میشود.
ضرورت توجه مدیران به آموزشهای غیررسمی
مدیران مدارس باید بدانند که تربیت غیررسمی و الگوهای رفتاری در فضای مدرسه، بهمراتب تأثیرگذارتر از کتابهای درسی است. پوشش معلمان و رفتار خانوادهها نیز پیام تربیتی مستقیمی برای دانشآموزان دارد. لاک ناخن، آرایش و پوشش نامتناسب از سوی برخی افراد در محیط آموزشی، با ارزشهای فرهنگی و دینی جامعه ما در تضاد است و به تدریج بنیان هویت ملی و دینی را سست میکند.
صیانت از دختران عفیف و آیندهساز کشور
نباید با سهلانگاری، دختران عفیف این سرزمین را در معرض جریانهای فرهنگی بیریشه و هویتزدا قرار داد. تربیت دختران و پسران باید به گونهای باشد که آنان برای زندگی خانوادگی، مسئولیتپذیری اجتماعی و نقشآفرینی سازنده در جامعه آماده شوند.
هشدار نسبت به هنجارشکنیها در مدارس
اخبار نگرانکنندهای از هنجارشکنیها در برخی مدارس به گوش میرسد. این پدیدهها هرچند محدود باشند، نباید با بیتوجهی و سادهانگاری نادیده گرفته شوند. آموزش و پرورش باید با نگاه فرهنگی، اخلاقی و در عین حال قاطع، نسبت به این موارد حساس باشد.
سخن آخر
حجاب در مدرسه فقط یک پوشش ظاهری نیست؛ نماد شخصیت، احترام به ارزشها و بازتاب فرهنگ ایرانیاسلامی است. اگر میخواهیم نسل آینده از هویت خویش جدا نشود، باید از امروز در مدرسه، خانه و جامعه، الگوهای درست زیست فرهنگی را تقویت کنیم.
سید نصرت الله فاضلی
پایگاه خبری تحلیلی رسانه معلم رسانه فرهنگیان ایران