۱. مقدمه و اهمیت موضوع
رسانه معلم #سامانه ثبت سفارش کتاب درسی از ضرورت های مدیریت ثبت سفارش وتوزیع کتاب درسی است و ضروورت مضاعف دسترسی آسان به آن است تجربیات نشان می دهد که معضل دسترسی به قوت خویش باقی است و لازم است که پشتیبانی لازم برای جبران این نقیصه انجامپذیرد واز سوی دیگر تنوع اقلیمی در ایران پهناور ، وتفاوت فرهنگی و اجتماعی واقتصادی خانواده ها استفاده از سامانه را دو چندان می کند زمان آموزش در کشور ما بسیار کوتاه و از نظر کیفی مناسب نیست نبودن کتاب درسی این شکاف را عمیق تر می نماید
کتاب درسی یکی از ضروریترین ابزارهای آموزشی برای دانشآموز است و تأخیر یا کمبود آن میتواند بر کیفیت یادگیری، روند تدریس معلمان و عدالت آموزشی تأثیر منفی بگذارد. در سالهای اخیر در برخی مقاطع گزارشهایی از تأخیر در توزیع یا کمبود کتاب منتشر شده است. بررسی وضعیت برای سال تحصیلی جدید اهمیت دارد چون میتواند نشاندهنده وضعیت مدیریت توزیع و چالشهای ساختاری باشد.
۲. ادعاها و گزارشهای منتشرشده
در آغاز سال تحصیلی جاری، چند گزارش و اظهار نظر رسانهای منتشر شد که حکایت از مشکلات در تأمین یا توزیع کتاب دارد:
- برخی والدین در مدارس غیردولتی گزارش دادهاند که هنوز کتابهای تخصصی (غیر عمومی) خود را نگرفتهاند و مدرسه به آنها گفته برای دریافت آنها به اداره آموزش و پرورش مراجعه کنند.
- ادعا شده که به جای کتاب، برخی مدارس فایلهای PDF یا دیجیتال ارائه میدهند.
- در استان اصفهان گزارش شده است که تا مدتی پس از آغاز سال تحصیلی، دست کم ۸٬۰۰۰ جلد کتب درسی در برخی پایهها کمبود دارند و قرار است این کسری به سرعت برطرف شود.
- از سوی دیگر، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و برخی مسئولان وزارت آموزش و پرورش به سرعت واکنش نشان داده و گفتهاند که «هیچ کمبود کتابی وجود ندارد» و توزیع کتابها طبق سفارشات ثبتشده در سامانه انجام شده است.
- همچنین تأکید شده است که امسال نسبت به سال گذشته تقریباً ۴ میلیون جلد کتاب بیشتر تولید و توزیع شده است.
- در برخی گزارشها علت ادعایی کمبود، مشکل در تأمین کاغذ برای چاپ کتابها عنوان شده است.
۳. واکنش مقامات رسمی
مقامات آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی چند موضع رسمی اتخاذ کردهاند:
- تأکید بر این که توزیع بر اساس سفارشات ثبتشده در سامانه کتاب درسی انجام شده است و تاکنون ۱۶۰ میلیون جلد کتاب در کشور توزیع شده است.
- اگر دانشآموزی کتابی نگرفته است، باید برای پیگیری به مدرسه یا اداره آموزش و پرورش مراجعه کند.
- گفته شده چاپ کتابها زودتر از سالهای قبل آغاز شده و میزان تولید کتاب بیشتر شده است.
- در برخی استانها اعلام شده که کمبود کتاب نداریم و در استان بوشهر نیز توزیع به موقع انجام میگیرد.
- اما در استانهایی مانند اصفهان تصریح شده که کسری در برخی پایهها وجود دارد که در دست تأمین است.
۴. تحلیل انتقادی و چالشها
با وجود واکنش رسمی مبنی بر عدم کمبود، چند نکته چالشی وجود دارد:
| چالش / عامل | توضیح |
|---|---|
| اختلاف بین گزارشهای میدانی و اظهارات رسمی | خانوادهها و مدارس در نقاطی گزارش تأخیر یا نبود کتاب دارند، هرچند مسئولان میگویند توزیع کامل شده است. |
| مشکل تأمین کاغذ | گفته شده که تأمین کاغذ برای چاپ کتاب به طور کامل انجام نشده و تولید کاغذ داخل کشور با محدودیت مواجه است. |
| تغییر فرآیند توزیع | با مکانیزم سامانهای توزیع، اگر ثبت سفارش به موقع انجام نشده باشد، ممکن است کتاب تأخیر بخورد یا در مرحله منطقه نادیده گرفته شود. |
| کاستی در مدارس غیردولتی | برخی گزارشها مشکلات توزیع را بیشتر در مدارس غیردولتی ذکر کردهاند نسبت به مدارس دولتی. |
| ناکافی بودن موجودی اضافی یا مازاد برای جبرانی | در بعضی موارد گفته شده وقتی دانشآموز دیر ثبتنام کند، از موجودی مازاد استان یا منطقه تأمین میشود؛ اما اگر مازاد نباشد، کسری باقی میماند. |
| توزیع ناهمگن در استانها | ممکن است در استانهای دوردست، مناطق مرزی یا روستایی تأخیر یا کمبود محسوستر باشد، چون زیرساخت توزیع ضعیفتر است. |
۵. نتیجهگیری و پیشنهادات
نتیجهگیری کلی:
به نظر میرسد وضعیت در بسیاری از استانها و مدارس نسبتاً خوب است و مقامات تلاش زیادی کردهاند تا توزیع کتاب به موقع انجام شود. اما علائم و گزارشهایی از تأخیر یا کمبود در برخی نقاط (به ویژه در کتابهای تخصصی یا پایههای خاص) وجود دارد. این اختلاف بین واقعیت میدانی و اظهارات رسمی میتواند ریشه در ضعف اطلاعرسانی، مدیریت محلی یا زیرساخت توزیع باشد.
پیشنهادها برای بهبود وضعیت:
- افزایش شفافیت و گزارش دقیق منطقهای
وزارت آموزش و پرورش باید گزارش تفصیلی استانی درباره وضعیت توزیع کتاب منتشر کند، شامل تعداد مدارس، تعداد کتابهای ارسال شده، وضعیت کسریها و زمان برطرف شدن. - راهاندازی سیستم پیگیری فعال از طریق دانشآموز / والدین
سامانهای که دانشآموز یا والد بتواند وضعیت کتاب خود را پیگیری کند (مثلاً «کتاب به مدرسه رسیده؟»). - ذخیره اضطراری کتاب در استانها و مناطق مرکزی توزیع
داشتن مازاد کتاب در مراکز استانی برای جبران فوری کسریها. - تقویت زنجیره تأمین کاغذ و چاپ
توجه به صنعت تولید کاغذ داخل کشور یا تأمین به موقع وارداتی برای جلوگیری از اختلال در چاپ کتاب. - هدایت توزیع به مناطق دوردست و روستاها
تخصیص ویژه منابع و اولویت برای مدارس دور از مرکز استان. - مکانیزم بازخورد و رسیدگی به گزارشها
ایجاد کانال ارتباطی مستقیم برای مدارس و والدین تا کسری کتاب را گزارش دهند و پاسخ سریع بگیرند.
پایگاه خبری تحلیلی رسانه معلم رسانه فرهنگیان ایران