پاسخ وزیر آموزش و پرورش به سوال نماینده مجلس درباره افت تحصیلی

به گزارش خبرنگار مهر علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش صبح سه‌شنبه ۱۵ مهرماه در مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال محمدرضا صباغیان نماینده بافق درباره علت افت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار کرد افت تحصیلی چالشی مزمن در نظام تعلیم و تربیت کشور در همه دوره‌ها بوده و همواره دغدغه وزرای آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس است او گفت افت و رشد کیفیت آموزش در مدارس معمولا تابع سیاست‌ها و شرایط اجتماعی اقتصادی و فرهنگی است که باید به آنها توجه ویژه داشت

رشد علمی و مدال‌های بین‌المللی دانش‌آموزان

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با ارائه گزارش آماری گفت ظهور و بروز استعدادهای برتر دانش‌آموزی با شرکت در المپیادهای علمی و کسب رتبه‌های جهانی قابل ارزیابی است در سال ۲۰۲۳ دانش‌آموزان ایرانی ۳۲ مدال و در سال ۲۰۲۵ چهل مدال شامل ۱۱ طلا ۱۹ نقره و ۱۰ برنز کسب کرده‌اند که رشد بیست پله‌ای جایگاه کشور را به همراه داشته و مورد تمجید مقام معظم رهبری قرار گرفته است

تغییرات در میانگین نمرات و عملکرد آموزشی

کاظمی گفت میانگین نمرات آزمون‌های نهایی و دوره‌های تحصیلی مطابق برنامه هفتم رشد قابل توجهی داشته است میانگین نمرات پایه دوازدهم نظری در سال ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۲ حدود ۵۸ درصد افزایش یافته و میانگین نمرات پایه یازدهم در سال ۱۴۰۴ نسبت به ۱۴۰۳ رشد ۰.۶ درصدی نشان می‌دهد معدل دوره دوم متوسطه نظری نیز از ۱۴.۷۵ در سال ۱۴۰۰ به ۱۵.۳۲ در سال ۱۴۰۳ رسیده است او افزود تعطیلی‌های ناشی از آلودگی هوا و ناترازی انرژی باعث کاهش ۴۳ درصدی عملکرد دانش‌آموزان پایه دوازدهم در سال ۱۴۰۴ شده است

ریشه‌های افت تحصیلی در چهار لایه

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد افت تحصیلی پدیده‌ای زمان‌بر است و اصلاح آن نیازمند سیاست‌گذاری مستمر و نگاه بلندمدت است او ریشه‌های افت تحصیلی را در چهار لایه توصیف کرد نخست عوامل ساختاری مانند شکاف برنامه درسی با نیازهای جامعه تمرکز بر محفوظات حجم زیاد کتاب‌های درسی و اثر کنکور در کاهش انگیزه دانش‌آموزان دوم تعطیلی‌های طولانی مدارس به دلیل آلودگی و انرژی سوم عوامل آموزشی و مدرسه‌ای مانند کمبود امکانات تراکم کلاس‌ها و ضعف در روش‌های تدریس و انگیزه معلمان و چهارم عوامل خانوادگی و فردی شامل بحران هویت فقدان آینده‌نگری شرایط اقتصادی و آسیب‌های فضای مجازی

چالش‌های مالی و نیروی انسانی

کاظمی گفت سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور در ده سال گذشته حدود ده درصد بوده و سهم آن از تولید ناخالص داخلی تنها ۲.۹۳ درصد است در حالی که میانگین جهانی بین چهار تا پنج درصد است او افزود طی سال‌های اخیر بیش از دویست هزار نفر بدون آزمون رسمی وارد بدنه آموزش و پرورش شده‌اند که این امر چالش‌های مدیریتی و حرفه‌ای ایجاد کرده است

برنامه‌های بلندمدت برای ارتقای کیفیت آموزش

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد کیفیت آموزش نتیجه عملکرد چند ماهه یک دولت نیست بلکه فرآیندی بلندمدت است او گفت در سطح بلندمدت اصلاح برنامه درسی پایه اول ابتدایی آغاز شده و نسخه جدید کتاب‌ها در هشت مدرسه کشور به‌صورت آزمایشی اجرا شده است که طی سه سال آینده در تمام مدارس اجرا خواهد شد کاظمی همچنین بر ضرورت تحول ساختار نظام آموزشی برای استعدادیابی واقعی و پیوند آموزش با نیازهای جامعه تأکید کرد

اقدامات کوتاه‌مدت و پروژه‌های عمرانی

در بخش اقدامات کوتاه‌مدت وزیر آموزش و پرورش گفت توسعه عدالت آموزشی و محرومیت‌زدایی در اولویت دولت قرار دارد تاکنون بیش از هفت هزار و هفتصد پروژه ساخت و توسعه فضاهای آموزشی اجرا شده و دو هزار و چهارصد پروژه در یک سال گذشته آماده افتتاح است

تمرکز بر توانمندسازی معلمان و فناوری آموزشی

کاظمی اعلام کرد توانمندسازی معلمان از برنامه‌های اصلی وزارتخانه است بیش از هشتاد درصد معلمان در مهارت‌های عمومی و روش‌های نوین تدریس آموزش دیده‌اند استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در آموزش معلمان و دانش‌آموزان ایجاد شبکه اجتماعی یادگیری برای معلمان و استانداردسازی فضاهای آموزشی از دیگر برنامه‌های در دست اجراست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *