خواندن ملی در انگلستان: تعریف و وضعیت فعلی
انگلیس در سیاست آموزشی خود در نظر دارد که یک آزمون خواندن اجباری برای دانشآموزان سال هشتم (Year 8، حدود سن ۱۲ تا ۱۳ سال) اجرا کند. این آزمون در قالب یک طرح ملی در برنامه «سفیدنامه مدارس» (Schools White Paper) پیشنهاد شده است.
اصل طرح و شیوه اجرا
- این طرح قصد دارد دانشآموزان دوره متوسطه اول را بهصورت ملی پایش کند، تا ضعفهای خواندن شناسایی شوند و از عقبماندگی در سایر دروس جلوگیری شود.
- قرار است این آزمون در پایان سال هشتم برگزار شود و نتایج آن به مقامات وزارت آموزش، Ofsted و دولت ارسال شود، اما در همان ابتدا نتایج مدارس بهصورت جداگانه منتشر نمیشوند بلکه در سطح ملی گزارش میشود.
- این آزمون، برخلاف آزمونهای معمول دولتی، قرار نیست مستقیماً موجب مداخله، ارزیابی یا بازرسی بیشتر مدارس شود — یعنی عملکرد مدارس بر اساس آن معیار سنجیده نخواهد شد.
- اجرای نهایی طرح هنوز قطعی نشده است و ممکن است در سال تحصیلی ۲۰۲۸‑۲۹ آغاز شود.
مدت زمان اجرا و پیشینه
- در حال حاضر، این طرح جدید و پیشنهادی است و هنوز اجرا نشده است.
- سابقه برگزاری آزمون ملی خواندن در مقاطع متوسطه اول در انگلستان وجود نداشته است؛ آخرین بار زمانی که امتحانات ملی برای دانشآموزان ۱۴ ساله (Key Stage 3) وجود داشت، در سال ۲۰۰۸ این نوع آزمونها لغو شدند.
- به این ترتیب، طرح خواندن ملی در سال هشتم اگر به اجرا درآید، بازگشتی به تعیین استاندارد خواندن در سطح ملی برای مقطع متوسطه است.
نحوه ارزشیابی در این طرح
- آزمون بهصورت استاندارد انجام خواهد شد؛ اصلاح و نمرهدهی بهصورت متمرکز و خارجی انجام میشود — یعنی مدارس خودشان نمره نمیگذارند بلکه سازمان معتبری نتایج را پردازش خواهد کرد.
- معیاری که در این آزمون به آن توجه میشود، مهارتهای پایه خواندن و روانخوانی است — نه محتوای درسی خاص متوسطه دوم.
- نتایج آزمون برای مدارس بهصورت مجزا منتشر نمیشوند تا از تبدیل آن به ابزاری برای مقایسه و رتبهبندی مدارس جلوگیری شود.
پایگاه خبری تحلیلی رسانه معلم رسانه فرهنگیان ایران