تصویب قانون محدودیت استفاده از تلفن همراه برای کودکان و نوجوانان در ژاپن

تصویب نخستین قانون محدودیت در ژاپن

رسانه معلم #حمایت از معلم وبرنامه درسی امروز وظیفه کادر پشتیبانی از کلاس از مدیر تا معاون و مشاوران است تا معلم بتواند از پس کلاس های غیر استاندارد و تراکم دانش آموزی بالا و انگیزه کم دانش آموزان بر آید یکی از عوامل عمده حواس پرتی در کلاس تلفن همراه است آموزش وپرورش باید در باره این مدرسه تصمیم بگیرد وجرات وشجاعت خرج دهد وحاکمرانی سلبی را تثبیت کند تا حریم کلاس و معلم ومدرسه حفظ شود

شهر تویوآکه در استان آیچی ژاپن قانونی را تصویب کرده است که به ساکنان توصیه می‌کند استفاده خود از تلفن‌های هوشمند، کنسول‌های بازی و سایر دستگاه‌های دیجیتال را خارج از محیط کار و مدرسه به دو ساعت در روز محدود کنند. این قانون که قرار است از اول اکتبر اجرایی شود، هیچ جریمه‌ای برای تخطی در نظر نگرفته اما نخستین قانون از این نوع در ژاپن به شمار می‌رود.

نگرانی از اثرات منفی صفحه‌ نمایش

این قانون در پاسخ به نگرانی‌های فزاینده در مورد اثرات منفی استفاده بیش از حد از صفحه‌ نمایش تصویب شده و هشدار می‌دهد که مصرف بی‌رویه پخش ویدئو می‌تواند به کمبود خواب و کاهش تعامل خانوادگی منجر شود. به همین دلیل در متن قانون آمده است که کودکان دبستانی پس از ساعت ۹ شب از تلفن همراه استفاده نکنند و دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستانی نیز پس از ساعت ۱۰ شب باید از این کار خودداری کنند. در این قانون بر اهمیت خواب کافی برای رشد جسمی و روانی کودکان زیر ۱۸ سال تأکید شده است.

نقش خانواده و شهرداری

همچنین والدین تشویق شده‌اند که در خانه قوانین مشخصی برای استفاده از دستگاه‌ها تعیین کنند و مقامات شهری متعهد شده‌اند سیستم مشاوره برای خانواده‌ها فراهم کنند. «ماسفومی کوکی» شهردار تویوآکه اعلام کرده است که این محدودیت‌ها بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن تعیین شده که میانگین زمان دو ساعت استفاده در روز را برای جلوگیری از کمبود خواب توصیه می‌کند.

هشدارهای جهانی درباره شبکه‌های اجتماعی

هم‌زمان با این تصمیم، سازمان خدمات بهداشت عمومی آمریکا در سال ۲۰۲۳ نیز هشدارهایی درباره تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روان جوانان منتشر کرده بود. دکتر «جاشوا استاین» روانپزشک کودک و نوجوان به فاکس‌نیوز گفته است نوجوانانی که بیش از پنج ساعت در روز از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند ۶۰ درصد بیشتر در معرض افکار آسیب‌زننده قرار دارند و همچنین احتمال بیشتری برای تجربه افسردگی، اضطراب، نگرانی‌های مربوط به تصویر بدن و کاهش عزت نفس خواهند داشت.

دستورالعمل‌های علمی برای زمان استفاده

آکادمی روان‌پزشکی کودکان و نوجوانان آمریکا نیز توصیه کرده است زمان استفاده از صفحه‌ نمایش برای کودکان دو سال و بالاتر به دو ساعت در روز محدود شود و برای کودکان زیر دو سال تنها تماس تصویری آموزشی مجاز باشد. این نهاد برای گروه‌های سنی مختلف دستورالعمل‌هایی از جمله یک ساعت در روزهای هفته و سه ساعت در آخر هفته‌ها برای کودکان دو تا پنج ساله ارائه کرده است. برای سنین شش سال و بالاتر محدودیت مشخصی در نظر گرفته نشده اما تأکید بر ایجاد عادت‌های سالم و کاهش استفاده غیرضروری است.

توصیه پزشکان به جایگزین‌های سالم

پزشکان کودک نیز بر این باورند که استفاده کمتر از صفحه‌ نمایش بهترین گزینه است. دکتر «زیاد بیکر» متخصص اطفال در نیوجرسی تأکید کرده است والدین باید میان استفاده آموزشی و علمی و مصرف بی‌ارزش رسانه‌ای تفاوت بگذارند و فعالیت‌هایی چون بازی در فضای باز و افزایش سطح ویتامین دی را جایگزین کنند که علاوه بر سلامت جسم، به سلامت روان کودکان نیز کمک می‌کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *