مهندسی جدید در طراحی برنامه‌های درسی مدارس

رسانه معلم #در نشست تخصصی بررسی طرح‌واره تحول در برنامه درسی تا سطح مدرسه که با حضور علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، و رحمت‌اله مرزوقی، استاد تمام دانشگاه شیراز و عضو شورای عالی آموزش و پرورش، برگزار شد، موضوع مهندسی جدید در طراحی برنامه‌های درسی مدارس مورد بررسی قرار گرفت.

نبود برنامه جامع؛ عامل عدم تحقق اسناد در مدارس

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق تحول در مدرسه، اظهار داشت: عدم تحقق اسناد بالادستی در سطح مدرسه به دلیل نبود یک برنامه جامع و مهندسی یکپارچه در حوزه برنامه درسی بوده است. وی افزود: در حال حاضر در مدرسه، کتاب درسی وجود دارد اما برنامه درسی معنا و مفهوم واقعی پیدا نکرده است؛ عوامل انسانی صرفاً نقش مجری دارند و در فرآیند برنامه‌ریزی و اجرا مشارکت فعال ندارند. همچنین، به دلیل عدم انعطاف‌پذیری و نبود فهم مشترک، نیاز به طراحی و اجرای طرح‌واره تحول در برنامه درسی تا سطح مدرسه احساس می‌شود.

مهندسی یکپارچه جدید و نقش بسته‌های تربیتی

لطیفی با اشاره به مهندسی جدید صورت‌گرفته، تصریح کرد: در مهندسی یکپارچه جدید، راهنمای برنامه درسی ملی در سطح مدرسه، بسته‌های تربیتی و یادگیری و همچنین نظام پشتیبانی علمی، رصد و پایش ارائه شده است. او در ادامه گفت: یکی از گام‌های مهم در این مهندسی جدید، تدوین هویت و مأموریت دوره‌های تحصیلی است تا مشخص شود هر دانش‌آموز در هر دوره تحصیلی چه مهارت‌ها و اهدافی را باید دنبال کند.

تدوین شایستگی‌های پایه و عمومی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر ضرورت طراحی و تدوین شایستگی‌های پایه و عمومی تأکید کرد و گفت: در این مهندسی جدید، شایستگی‌های پایه و عمومی نظام تربیت رسمی و عمومی طراحی شده‌اند که تمام افراد جامعه نیازمند یادگیری آنها هستند؛ از جمله هویت اسلامی-ایرانی، ارتباط مسئولانه و مؤثر، خویشتن‌سازی و تفکر و تعقل.

اجرای آزمایشی در مدارس منتخب

وی افزود: اجرای آزمایشی این طرح‌واره از سال تحصیلی آینده در تعدادی از مدارس و در پایه اول ابتدایی آغاز می‌شود و در این مرحله، با رویکردهای تلفیقی، به‌ویژه در کتاب‌های درسی، عملیاتی خواهد شد.

همکاری تیم‌های تخصصی و نقش والدین

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به برنامه‌ریزی همه‌جانبه صورت‌گرفته در فرآیند این پروژه، اظهار داشت: برای طراحی این مهندسی جدید و آماده‌سازی بسته آموزشی پایه اول ابتدایی، علاوه بر کارشناسان این سازمان، از چهار گروه تخصصی بیرونی شامل معلمان مجرب، متخصصان زبان‌شناسی و نویسندگان کودک و نوجوان، متخصصان هنری در حوزه زیباشناسی و متخصصان تکنولوژی آموزشی برای بهره‌گیری از فناوری و رسانه‌های آموزشی استفاده شده است.

وی ادامه داد: در مسیر اجرای آزمایشی، مدارس هدف انتخاب و برنامه‌ریزی دقیقی برای برگزاری جلسات توجیهی و آموزشی معلمان، مدیران مدارس، مدیران مناطق آموزشی و ادارات کل مشارکت‌کننده انجام شده است.

لطیفی در پایان با تأکید بر نقش والدین، تصریح کرد: توجه به ظرفیت انجمن اولیا و مربیان به‌طور ویژه در این مرحله دیده شده و در دستور کار قرار دارد.

تأکید بر تربیت دینی؛ دیدگاه رحمت‌اله مرزوقی

در بخش دیگری از این نشست، رحمت‌اله مرزوقی، عضو شورای عالی آموزش و پرورش، بر ضرورت توجه به ابعاد علمی و اجرایی دوره آزمایشی، بررسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف سیستم، توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس، و اهمیت نگاه به تربیت دینی به‌عنوان هسته اصلی برنامه تربیتی تأکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *