آموزش هوش مصنوعی در مدارس ایران ونیم نگاهی به اصول و تجارب جهانی

تحول در آموزش دیجیتال؛ اجرای آموزش هوش مصنوعی در مدارس ایران
با ورود هوش مصنوعی به برنامه درسی مدارس، وزارت آموزش و پرورش گام بلندی در جهت آینده‌نگری آموزشی برداشته است. آموزش دانش‌آموزان و معلمان در حوزه فناوری‌های نوین و امنیت سایبری، تدوین محتواهای تخصصی، و توسعه شبکه ملی آموزش دیجیتال در دستور کار قرار گرفته است. این طرح با نگاه به تجارب کشورهای پیشرو، به دنبال آماده‌سازی نسل آینده برای رقابت در اقتصاد دیجیتال است.


سه تکلیف وزارت آموزش و پرورش در سند ملی هوش مصنوعی

سیدمصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در نشست خبری «هوش مصنوعی و توسعه علوم و فناوری‌های نوین» گفت: سه مأموریت برای وزارت آموزش‌وپرورش در سند ملی هوش مصنوعی تعریف شده که شامل اصلاح نظام آموزش و پژوهش، تدوین محتوای ویژه برای دانش‌آموزان، و حمایت از ایجاد رشته‌های نوین مطابق با بازار کار است.

او تأکید کرد که این اصلاحات باید به گونه‌ای باشند که رقابت نابرابر بین انسان و هوش مصنوعی را به حداقل برسانند و نظام آموزشی کشور را به‌روز نگه دارند.


آموزش هوش مصنوعی برای معلمان و دانش‌آموزان در سراسر کشور

آذرکیش با اشاره به برنامه‌های اجرایی گفت: ما دبیرخانه هوش مصنوعی را در دوره اول متوسطه ابتدا در استان خوزستان و اکنون در شهر تهران راه‌اندازی کرده‌ایم. همچنین کتاب‌های درسی در حوزه فناوری و کدنویسی آماده شده‌اند.

وی افزود: بیش از ۱۲۰ جلسه برای بررسی امکان استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در ۱۲ درس، با مشارکت ۱۸ شرکت دانش‌بنیان برگزار شده است.

به گفته او، اکنون آموزش هوش مصنوعی برای دو میلیون دانش‌آموز در متوسطه اول و صد هزار معلم در حال برنامه‌ریزی است. این طرح، با قابلیت توسعه، کل جمعیت ۳.۹ میلیون دانش‌آموز متوسطه اول و ۶.۹ میلیون دانش‌آموز دوره متوسطه را هدف قرار داده است.


آموزش امنیت سایبری در مدارس؛ الزامی برای نسل دیجیتال

معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر آموزش امنیت سایبری گفت: دانش‌آموزان باید در نظام تعلیم و تربیت سایبری آموزش ببینند تا بتوانند از اطلاعات خود به‌درستی محافظت کنند. این آموزش‌ها بخشی از سواد دیجیتال پایه برای ورود امن به فضای فناوری‌های نو هستند.


اصول آموزش هوش مصنوعی در مدارس

آموزش هوش مصنوعی وگام مناسبی که معاونت متوسط برداشته است لازم است نهادینه وهدفمند شود و تنها با آموزش تصنعی وپاسخ به علایق فردی اکتفا نشود با ید دنیا را در این زمینه رصد کرد ودر تعامل ورقابت به آنها وتجهیز مدارس آینده کشور را با این پدیده متحول کرد به بعضی از اصول آن اشاره می شود

  • توسعه مهارت‌های پایه در فهم الگوریتم‌ها، منطق داده و کدنویسی
  • آموزش استفاده مسئولانه و اخلاقی از ابزارهای هوش مصنوعی
  • ایجاد توانایی تحلیل داده و تصمیم‌گیری هوشمند
  • تلفیق آموزش با پروژه‌های واقعی، مبتنی بر مسئله‌یابی و راه‌حل‌آفرینی
  • تأکید بر همکاری بین مدرسه، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها

نگاهی به تجارب جهانی

  • فنلاند: با تدوین دوره آنلاین رایگان «Elements of AI»، آموزش عمومی برای آشنایی شهروندان با مفاهیم هوش مصنوعی آغاز شد
  • چین: هوش مصنوعی به عنوان یکی از مهارت‌های ضروری در برنامه درسی رسمی مدارس گنجانده شده است
  • امارات: مدارس هوشمند با ابزارهای AI در تدریس شخصی‌سازی‌شده استفاده می‌شوند
  • آمریکا: برخی ایالت‌ها همچون نیویورک، دوره‌های مقدماتی AI را از پایه نهم به بعد وارد برنامه درسی کرده‌اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *