تاملی بر کلیشه راهبردی معلمی یک حرفه است نه صرفا شغل

رسانه معلم # از قالب های راهبردی در حرفه معلمی قالب دیدگاه شهید رجایی است که معلمی شغل نیست بلکه اشتعال است که معلم با انگیز و رسالتی که برای خود در جامعه تصور می کند عشق می ورزد واین عشق در خود شکوفایش و دانش آموزان ودر نهایت کشور بروز می کند تعبیر «معلمی یک حرفه است، نه صرفاً شغل» جمله‌ای کلیدی در تحلیل‌های آموزشی است و در سطح بین‌المللی، نشان‌دهنده‌ی نوعی نگاه ریشه‌ای به جایگاه معلم در جامعه و نظام تعلیم و تربیت است.
در ادامه، به‌صورت تحلیلی تفاوت این دو نگاه را توضیح می‌دهم:


۱. تعریف «شغل» در برابر «حرفه»

ویژگیشغل (Job)حرفه (Profession)
هدف اصلیکسب درآمدخدمت تخصصی به جامعه
ملاک وروداستخدام، مدرک تحصیلیدوره تربیت تخصصی + آزمون مهارت + اخلاق حرفه‌ای
کنترل کیفیتتوسط مدیر یا کارفرماتوسط نهادهای حرفه‌ای و همکاران خبره
رشد شغلیبر پایه سابقه، روابطبر پایه اثربخشی، یادگیری مداوم و پژوهش
مسؤولیت اجتماعیمحدود به دستورالعمل‌هاپاسخگویی به جامعه، تربیت نسل آینده
نمونه مشابهکارمندان، مشاغل عمومیپزشکی، وکالت، پرستاری، معلمی (در معنای اصیل)

۲. معلم به‌مثابه «شاغل» در نگاه ایستایی یا بروکراتیک

در این نگاه:

  • معلم فردی است که ساعات خاصی کار می‌کند و «درس می‌دهد»، بدون الزام به رشد مستمر یا اثربخشی آموزشی.
  • استخدام دائمی، افزایش سنواتی حقوق و نبود ارزیابی حرفه‌ای باعث می‌شود انگیزه‌ی ارتقاء یا نوآوری کم شود.
  • آموزش ضمن خدمت یا فرم پر کردن و بخشنامه‌خواندن تلقی می‌شود نه یادگیری عمیق.
  • معلم بیشتر پیرو سیاست‌ها است، نه خلاق در اجرای آن‌ها.

۳. معلم به‌مثابه «حرفه‌ای» در نگاه تحولی

در این نگاه:

  • معلم فردی است که دارای «صلاحیت‌های تخصصی و تربیتی» است، درست مانند یک پزشک.
  • به‌صورت مستمر آموزش می‌بیند، با معلمان دیگر تعامل حرفه‌ای دارد، درگیر پژوهش و نوآوری است.
  • دارای نقش راهبر یادگیری دانش‌آموزان است، نه فقط منتقل‌کننده محتوا.
  • عملکرد او ارزیابی می‌شود و بر اساس کیفیت کارش ارتقاء می‌یابد، نه صرفاً بر اساس سنوات.
  • معلم دارای اختیار حرفه‌ای است؛ مثلاً در طراحی درس، تعامل با خانواده، انتخاب منابع، تدبیر موقعیت‌های کلاسی.

۴. نتایج مهم این تمایز

نظامی که معلم را “شاغل” می‌بیندنظامی که معلم را “حرفه‌ای” می‌بیند
کیفیت پایین یادگیریاثربخشی بالای تدریس
انگیزه پایین معلمانانگیزه، عزت‌نفس و خلاقیت بالا
تغییرات سطحی در آموزشنوآوری و تحول پایدار در یادگیری
فاصله میان مدرسه و جامعهتعامل و اعتماد عمومی به معلمان

نتیجه:

معلم شاغل، کلاس را می‌گذراند؛ ولی معلم حرفه‌ای، انسان می‌سازد.
نگاه حرفه‌ای به معلمی، نیازمند اصلاح ساختار جذب، آموزش، ارزیابی، و ارتقاء معلم است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *