رئیس مجلس :وظیفه داریم همه امکانات را برای اصلاح و ارتقاء آموزش وپرورش بسیج کنیم.

تغییرات مکرر مدیریت در آموزش‌وپرورش

رسانه معلم #دیروز ۱۵ اردیبهشت به مناسبت هفته معلم ،معلمان نمونه با دکتر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی دیدار داشتند و ایشان واقعیت های آموزش وپرورش را رو نمایی کردند وبا صراحت از اتاق وضعیت آموزش وپرورش سخن گفتند وعزم خود را در اجرای برنامه هفتم ومطالبه گری از مدیران آموزش وپرورش را بیان کردند

یکی از رنج‌های ما در وزارت آموزش‌وپرورش تغییر مداوم مدیریت بود. طی ۲۰ سال گذشته، ۱۶ نفر در این وزارتخانه جابه‌جا شده‌اند. این وضعیت نشان می‌دهد که آموزش‌وپرورش برای ما اولویت نداشته است؛ اگر مهم بود، این حجم از تغییر اتفاق نمی‌افتاد.

ضعف در کیفیت و عدالت آموزشی

در بازدیدهای میدانی دیدم که در مقطع ابتدایی، محیط مدرسه هنوز خاک و گل است و حتی محدوده مدرسه مشخص نیست. دانش‌آموزان در را با طناب می‌بندند، کلاس‌ها شیشه ندارند و همه از یک دستشویی مشترک استفاده می‌کنند. دوره ابتدایی که تمام می‌شود، دانش‌آموز اسم خودش را هم نمی‌تواند بنویسد. اگر این‌ها را با چشم نمی‌دیدیم، شاید باور نمی‌کردیم.

لزوم اصلاح ساختارها و نظام مدیریتی

باید مصمم باشیم که در این دوره، دولت و مجلس، مشکلات آموزش‌وپرورش را به‌صورت بنیادین حل کنند. طبق ماده ۹۱ برنامه هفتم، نظام مدیریتی باید اصلاح شود. شهریورماه از وزارت آموزش‌وپرورش اجرای ماده ۱۱۸ برنامه هفتم را پیگیری می‌کنم که شامل تصویب ساختار جدید و تجمیع ستادهای موازی است.
تمرکز باید فقط بر معلم باشد: کیفیت، عدالت، منزلت، آرامش و ایمنی دانش‌آموز.

نقش مشارکت مردمی در بهبود آموزش

باید مدارس خوب و استاندارد بسازیم و فضای آموزشی مناسب فراهم کنیم. ظلم اینجاست که مدرسه‌ای بسازیم اما معلم و دانش‌آموز به ده‌ها دلیل نتوانند از آن استفاده کنند.
اگر مشارکت مردم را در طراحی مدرسه و محتوای آموزشی دخیل نکنیم، کاری نکرده‌ایم. ظرفیت مردم باید در تربیت، کیفیت آموزش و اوقات فراغت فعال شود.

نقد به عملکرد دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان امروز آن‌طور که باید، معلمان توانمند برای حضور مؤثر در کلاس تربیت نمی‌کند. برخی اعضای هیئت علمی نیز به مشکلات اساسی در ساختار و کارکرد دانشگاه اشاره کرده‌اند که باید اصلاح شود.

خدمات به‌جای افزایش حقوق

با توجه به شرایط اقتصادی، افزایش صرف حقوق راه‌حل نیست. باید برای معلمان خدمات معنادار و پایدار تعریف کرد: مانند پوشش سلامت، مسکن حمایتی و مزایای رفاهی با اولویت‌بندی. ما مخالف افزایش حقوق نیستیم، اما قدرت خرید تنها با خدمات ارتقا می‌یابد، نه با رقم حقوق بالا.

لزوم بازنگری در نظام کنکور

کنکور به منبع اضطراب خانواده‌ها تبدیل شده است. آیا روشی که برای گذشته جواب می‌داد، امروز هم باید اجرا شود؟
وقتی صندلی دانشگاه خالی است، چرا همچنان همه را از مسیر کنکور بگذرانیم؟
معلمان متوسطه اول و دوم باید بتوانند دانش‌آموزان مستعد را برای مصاحبه و ورود به دانشگاه معرفی کنند. دنیا راه‌حل دارد، چرا ما اجرا نکنیم؟

آموزش‌وپرورش؛ یک وظیفه ملی

آموزش‌وپرورش نه فقط یک وزارتخانه بلکه مسئله‌ای ملی و آینده‌ساز برای کشور است. در برنامه هفتم توسعه به آن تأکید شده و ما وظیفه داریم همه امکانات را برای اصلاح و ارتقاء آن بسیج کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *