بسم الله الرحمن الرحیم
سیری کوتاه در زندگی علمی ،فرهنگی ،تربیتی، فقید سعید مرحوم مهندس فرشیدی با عنوان :(وزیر معلم ، معلم وزیر) تهیه و به جامعه معلمان این مرزو بوم تقدیم،میگردد
ایشان در هفتم خرداد ۱۳۳۰ در مشهد دیده به جهان گشود دوران تاثیر گذاری را در حوزه علم و فرهنگ والبته دنیای سیاست از خود به یادگار گذاشت وی که تحصیلات خود را در رشته مهندسی شیمی با مدرک کارشناسی ارشد به پایان رسید کارش را با معلمی شروع کرد وی دوره های مختلف تحصیلی رادر شهرهای شیراز تهران و کرمان تدریس نمود و روح تشنه دانش آموزان خود را با دین و دانش سیراب نمود این رویکردی بود که در تمام دوران فعالیت وی نمود چشمگیر داشت باورهای دینی ایشان سبب شد تا در دهه ۵۰ همراهی با انقلاب اسلامی را در حیات خودبه همراه داشته باشد همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی با حکم شهید باهنر به مدیر کلی آموزش و پرورش استان کرمان منصوب شد مهندس فرشیدی این سمت را در استان آذربایجان شرقی نیز تجربه نمود وی کار تعلیم و تربیت را بعنوان دور نمای زندگی خود ترسیم نموده بود و بر این باور بود که باید تمامی عمر خود را معطوف به کار فرهنگی و تعلیمی نماید ولذا مجتمع آموزشی ، فرهنگی معلم را تاسیس نمود راه اندازی کانون تربیت اسلامی و نشریه زمزمه که همیشه با مقالات علمی و تربیتی ایشان منتشر میشد گام بسیار مهمی در جهت آگاهی دادن به معلمین و دانش آموزان این مرزو بوم بودبه انصاف باید گواهی داد که او لحظه ایی از عمر با برکت خود را بدون دغدغه به مسائل تعلیمی و تربیتی کشور سپری نمی نمود والبته آسیب شناسی نظام تعلیم و تربیت و ارائه راهکارهای علمی و مناسب از ایشان انسانی ساخته بود که استعداد وزارت نظام تعلیم و تربیت در هر دولتی بصورت بالقوه کاملا نمایان بود.
(وزیری که معلم بود و معلم ماند)
ازبین تمامی وزرای که بعد از انقلاب به این سمت دست یافتند تعداد کمی از آن ها کلاس درس و معلمی را تجربه کرده بودند نیازهای دانش آموزان را درک کرده و مشکلات معلمان را میدانستند بر محتوای آموزشی و کتاب های درسی مسلط بودند و از تنگناهای فضای آموزشی بدرستی اطلاع داشتند بر نظام دست و پاگیر اداری بعنوان چالشی جدی در پیشرفت آموزش و پرورش کشور آگاهی داشتند یکی از این شخصیت ها زنده یادمهندس فرشیدی بود که با این ویژگی ها سکان هدایت نظام تعلیم و تربیت را در سال های ۸۴ تا ۸۶ بعهده گرفت ، اما ایشان ویژگی دیگری هم داشتند که هیچ وزیر دیگری نداشت وآن اینکه معلم ماند درتمام سال های بعد از وزارت تنها کارش معلمی بود .
گذری کوتاه بر دستاوردهای دوران وزارت.
با اشرافی که بر مسائل آموزش و پرورش داشت بخوبی میدانست راه نجات آموزش و پرورش ارتقا جایگاه معلمی است این جایگاه زمانی ارتقا می یابد که معلم دغدغه معیشت نداشته باشد و از نظر علمی هم به درجه ایی برسد که اقتدار معلم در کلاس ودرس حفظ شود، برای ایجاد رونق اقتصادی زندگی معلمان اقداماتی چون بانک سرمایه شرکت لیزینگ و بیمه را بعنوان اقدامات جدی در دستور کار خود قرار داد مطالبات معلمان را بدون هیچ وقفه ایی پرداخت نمود، از دیگر اقدامات فاخر شادروان مهندس فرشیدی بازنگری کتاب های درسی و توجه به سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی بود ، احیا معاونت پرورشی از تلاش های دیگر ایشان به حساب میآمد که تعمیق مسائل دینی و اعتقادی دانش آموزان را بهمراه داشت و اما اقدام بی نظیر ایشان احیا مراکز تربیت معلم و آموزشکده های فنی و حرفهای درقالب مجتمع آموزشی پیامبر اعظم (ص)بود جذب ۲۵ هزار معلم از طریق این مجتمع تحولی بزرگ در آموزش و پرورش ایجاد نمود و مدتی نیاز آموزش و پرورش را به نیروی انسانی به حداقل رساند از این دست خدمت در طول مدت کوتاه وزارت ایشان میتوان فراوان اشاره نمود که ایکاش ادامه می یافت.
سلامت نفس و پرهیز گاری،
همه آن هایی که با مرحوم مهندس فرشیدی گفتگو و همکاری داشتند خدا ترسی و سلامت نفس او را بر ویژگی های دیگر ارجح میدانستند.
روحت شاد( ای وزیر معلم و
معلم وزیر)
بیانیه جمعیت اسلامی فرهنگیان بمناسبت نکوداشت فقیدسعیدمهندس فرشیدی
