روز معلم؛ گرامیداشت مقام معلمان و اصلاحات اساسی در نظام آموزشی(بیانیه کانون تربیت اسلامی )

رسانه معلم #دوازده اردیبهشت سالروز شهادت بزرگ مردی از مکتب اهل بیت است که از دست دادن او به دست دشمنان دین و دانایی به تعبیر بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، ضایعه‌ای اسف‌انگیز بود. استاد شهید مرتضی مطهری (ره) معلمی بود که با کج‌روی‌ها و انحرافات زمانه خویش مبارزه سرسختانه و اندیشمندانه کرد و نقش معلمی خود را با نمایش عمق ایمان به مکتب خویش در دفاع از معارف اسلام ناب و با زبان منطق، استدلال و انصاف در مواجهه با مخالفان فکری در عالی‌ترین وجه ایفا نمود و در این راه به عالی‌ترین درجه کمال، یعنی شهادت، ختم به خیر شد. او بود که برای نقد یک اندیشه منحرف، ابتدا آن را به زبانی فصیح‌تر از طرفداران و عمیق‌تر از مدعیانش توصیف می‌کرد و آنگاه با دانش عمیق و زبان منطق برنده خود، آن را نقد می‌کرد. نام‌گذاری سالروز شهادت ایشان به نام معلم، انتخابی با مسمایی است و جفاست که معلمی را در این متن، بدون خلاصه و با تیتر میانی و بدون علائم، آماده کنیم و این نقش بی‌بدیل علمداران دانایی و معماران آینده کشور را به یک شغل تنزل دهیم و از نقش آن غفلت کنیم.

روز معلم باید به روزی ملی به وسعت کل ایران، به عمق تمام باورها و به ارتفاع تمام اندیشه‌ها تبدیل شود و به پاس گرامیداشت نام او، اندیشه او باید در صدر نشیند، اندیشیدن و خردورزی فصل‌الخطاب شود و مبارزه با جهل و نادانی، به ویژه آنجا که با لباس نوآوری می‌آید، به مبارزه‌ای دائمی تبدیل شود. کانون تربیت اسلامی به عنوان یک مجموعه دغدغه‌مند در حوزه تعلیم و تربیت که به رصد و نقد تحولات آموزش و پرورش می‌پردازد، ضمن تبریک این روز بزرگ به جامعه بزرگ فرهنگیان کشور و همه دغدغه‌مندان تعلیم و تربیت و دعوت از همه آنان برای پاسداشت این روز بزرگ، نکاتی را به مناسبت هفته معلم به استحضار جامعه فرهنگیان و مخاطبان این بیانیه می‌رساند:

1- در روزهای پایانی سال گذشته، جامعه فرهنگیان کشور معلم بزرگی چون محمود فرشیدی را از دست داد که عنوان معلمی از هر عنوان دیگری برای ایشان برازنده‌تر بود. چه آن روز که مدیرکل بود، چه آن روز که وزیر شد و چه آن روز که سمتی نداشت، همیشه معلم بود و همه عمر دغدغه تعلیم و تربیت داشت. کانون تربیت اسلامی ضمن تسلیت مجدد فقدان این معلم دلسوز، تداوم راه ایشان در این مجموعه دغدغه‌مند را با احساس مسئولیت بیشتر از گذشته وظیفه خود می‌داند و در این مسیر از همه معلمان سرزمینمان درخواست کمک و مساعدت برای ادامه مسیری که او دنبال می‌کرد، را دارد.

2- توجه ویژه به رعایت شأن و جایگاه معلمی و رسیدگی توامان به ابعاد مادی و معنوی زندگی معلمان که به دلیل شرایط اقتصادی خاص سال جاری در تنگنای بیشتری قرار دارند، وظیفه مشترک دولت و مجلس است. اجرای برنامه هفتم توسعه، به ویژه بندهایی که به صراحت به امر آموزش و پرورش پرداخته است، بهره‌مندی بدون تبعیض فرهنگیان شاغل و بازنشسته از مزایای قوانین حمایتی مرتبط با حوزه کارکنان دولت و تأمین به موقع اعتبارات لازم برای اثربخشی این اقدامات حمایتی، خواسته اصلی فرهنگیان کشور و کانون تربیت اسلامی است. توجه ویژه به تأمین مسکن فرهنگیان، به ویژه نیروهای جدید الاستخدام در قالب طرح‌های ملی مصوب و تأمین نظر فرهنگیان در ارتباط با ابهامات موجود در اداره صندوق ذخیره فرهنگیان که با سرمایه معلمان شکل گرفته است، با عنایت به خاطره تلخ از دست رفتن بخشی از اندوخته ایشان در دهه 90 ایجاب می‌کند که متولیان امر پاسخی روشن و قانع‌کننده به افکار عمومی جامعه فرهنگیان کشور داشته باشند و از نگرانی‌های ایشان بکاهند.

3- مشکلات نظام آموزشی کشور در هر دو حوزه پرورش و آموزش باید با رویکردهای منطقی و هوشمندانه مرتفع شود. اجرای کامل سند تحول، تداوم سیاست حمایت از فعالیت‌های پرورشی و تربیت و جذب نیروی جدید فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، که پس از چندین سال کم‌توجهی، به ویژه در دوره کرونا، با نگاه ویژه رئیس‌جمهور شهید و اهتمام وزرا در دولت سیزدهم احیا و جدی گرفته شد، ضروری است. به اعتقاد کانون تربیت اسلامی، نگاه آسیب‌شناسانه و اصلاح برخی نقایص احتمالی منافاتی با حمایت از این اقدامات بنیادین که در سال‌های اخیر پاشنه‌آشیل آموزش و پرورش بوده است، ندارد. حمایت از روش‌های روزآمد برای جبران ضعف نظام آموزشی، برقراری عدالت آموزشی، جلوگیری از افت تحصیلی و تلاش برای کسب رتبه‌های در شأن دانش‌آموزان ایرانی در آزمون‌های بین‌المللی و المپیادها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

۴-نبایدبا روی کار آمدن دولت جدید عنصر شایستگی فراموش گردیده و هم فکر و هم جناح بودن به امری مقدس برای برخی جریانات و تشکلهای مدعی معلمی تبدیل گردد ، که این موضوع با اصل شایستگی وامروفاق که ریاست محترم جمهور بر آن تاکید دارند، مغایرت دارد. آموزش و پرورش امری تخصصی ، ملی ومقدس است که با یدبا درایت ودور اندیشی ومطابق با مصلحت وحکمت و بدور از سیاست زدگی که مقام معظم رهبری ازآن به عنوان سم یاد کرده اند، اداره گردد
5- حضور پررنگ رییس جمهور محترم در آموزش و پرورش بویژه در ماههای اول خدمت و طرح موضوع عدالت در فضای آموزشی که به ساخت مدارس در مناطق کم برخوردار با حمایت دولت و کمک مردمی می پردازد امری میمون و مبارک است. ضمن تایید این اقدام آنچه می تواند این توجه به آموزش و پرورش را موثرتر سازد فراهم کردن یک برنامه کاری منسجم و بنیادی و استفاده حداکثری از ظرفیت رییس دولت است. ساخت قریب هزار کلاس درس نباید باعث غفلت از مشکلات مبنایی و اساسی در آموزش و پرورش که مهمترین آن بحث منزلت ومعیشت فرهنگیان است، گردد.رسیدگی به مشکلات متعدد آموزش وپرورش به عنوان رکن پیشرفت کشور نیاز به توجه وهمتی همگانی دارد و در این بین نمایندگان محترم مجلس ، ریاست محترم جمهور، مشاوران واعضا محترم هیئت دولت نقش ووظیفه مهمی بر عهده دارند .
والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
کانون تربیت اسلامی اردیبهشت 1404

:

1

2-

3-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *