
رسانه معلم #از مدیرکل محترم دفتر وزارتی برای اعلام عملکرد شورای معاونین در سال ۱۴۰۳ تشکر می شود شورای معاونین بالاترین مرجع هماهنگی و همکاری وتصمیم سازی وتصمیم گیری وزارتخانه است و بعلت استمرار آن در طول سال وهر هفته یکبار نبض وزارتخانه است و پویایی ویا خمودگی ، انفعال ویا کنش گری در بدنه آموزش تاثیر می گذارد تا کنون کمتر صدای آن به مدرسه رسید ومدارس کمتر به تصمیمات آن توجه دارند حداکثر وزارتخانه به آن چشم دوخته اند
مصوبات سال جاری نشان می دهد که پراکندگی درتصمیمات وجود دارد وبالاتز آن (۱۸)به معاونت برنام ریزی است و۵۰ مورد فرابخشی است و دبیرخانه شورای عالی آموزش وپرورش که نهاد وابسته ومستقل است و به نیابت از مجلس است دومین فراوانی مصوبات را دارد و مجریان مانند معاونت های آموزشی حضور کم رنگ دارند واین می تواند علامت بالینی بد خیمی باشد که تصمیمات آموزش وپرورش با مجریان فاصله دارد ومسائل میدانی در شورا جایگاه برجسته ندارد واین میتواند یا حاکی از مسائل آموزشی وطبیعی وسرشت وزارتخانه ویا شورای معاونین باشد ویا حاکی از سبک مدیریتی وزیر ومبانی داشته باشد ویا حاکی از مدیریت اقتضایی و برنامه محور نبودن وزارتخانه باشد و نخ تسبیح تصمیمات واجرا یعنی سند تحول ونقشه اجرایی شورا نیست
امید که با شفاف سازی وبیان آمارکمی وکیفی مردم را بیشتر در اینکار سترگ تربیت مشارکت دهیم و آموزش وپرورش را گفتمان رسمی جامعه کنیم واز دام گفتمان های ساختگی دانش های ترجمه ای وسیطره آن بر آموزش وپرورش رها شویم
جدول دستهبندی و تحلیل مصوبات شورای معاونان آموزش و پرورش (سال گذشته)
ردیف | عنوان | دادهها / تعداد | تحلیل و توضیحات |
---|---|---|---|
1 | تعداد جلسات کل | 43 جلسه | نشاندهنده فعالیت منظم شورای معاونان در سال گذشته است. |
2 | جلسات در دولت چهاردهم | 25 جلسه | بیش از ۵۰٪ جلسات مربوط به دولت جدید است که بر تحولات سیاستی دلالت دارد. |
3 | تعداد کل مصوبات | 234 مصوبه | حجم بالای تصمیمگیریها در حوزه سیاستگذاری آموزش و پرورش. |
4 | مصوبات عمومی | 50 مصوبه | این مصوبات فرابخشی بوده و همه حوزهها را درگیر میکند. اهمیت زیادی در هماهنگی کلی وزارتخانه دارد. |
5 | پرتکرارترین محورهای بیانات وزیر (براساس تحلیل هوش مصنوعی) | عدالت آموزشی، همدلی و انسجام، تحول برنامه درسی، کیفیتبخشی، سند تحول بنیادین | استفاده از هوش مصنوعی در تحلیل رویکرد وزیر نشاندهنده رویکرد دادهمحور جدید در اداره وزارتخانه است. |
6 | معاونتها با بیشترین مصوبه اختصاصی | برنامهریزی و امور اداری (۱۸)، شورای عالی آموزش و پرورش (۱۴)، حوزه وزارتی و پرورشی (۱۳)، روابط عمومی (۱۲)، مدیران کل (۱۱) | نشان میدهد کدام معاونتها بیشترین بار اجرایی و سیاستگذاری را بر دوش دارند. معاونت برنامهریزی در رأس قرار دارد. |
تحلیل کلی
- تمرکز محوری بر عدالت آموزشی و تحول درسی: تحلیل هوش مصنوعی از بیانات وزیر نشان میدهد که عدالت آموزشی و بهروزرسانی برنامههای درسی، در رأس اولویتها قرار دارند؛ این با شعارهای دولت و تحولات آموزشی جهانی همراستاست.
- تعدد جلسات و مصوبات: برگزاری ۴۳ جلسه و تصویب ۲۳۴ مصوبه نشاندهنده تحرک بالای تصمیمسازی است، اما کیفیت اجرایی و پیگیری مصوبات بسیار مهمتر از کمیت آنهاست.
- مناطق پرکار: معاونت برنامهریزی و شورای عالی آموزش و پرورش دو بازوی کلیدی در هدایت نظام آموزشی هستند. تمرکز آنها احتمالاً بر تدوین اسناد، طراحی بودجه و تغییر ساختارهای آموزشی بوده است.
- انتظار برای پیگیری اجرا: اشاره مستقیم به عدم تحقق برخی مصوبات و تأکید بر پیگیری آنها، یک زنگ خطر مدیریتی برای گلوگاههای اجرایی است.
اگر بخواهی، میتونم پیشنهادهایی برای بهبود ساختار مصوبات یا پیگیری مؤثرتر اونها هم ارائه بدم. دوست داری؟
رسانه معلم #جای تقدیر دارد که در رسالت شفاف سازی و مردم سالاری دنیای ومشارکت همگانی با دستگاه عظیم آموزش وپرورش مدیر کل محترم دفتر وزارتی گزارش کمی از عملکرد مهم ترین مرجع اجرایی تصمیم گیری وزارت آموزش وپرورش ارائه کرد
تحلیل آماری نشان از پراکندگی تصمیم گیری می دهد که بالاترین تصمیم گیری(۱۸) در معاونت برنامه ریزی بوده است و معاونت های اصلی آموزش وپرورش به ویژه ابتدایی با ۵۰ در صد جمعیت دانش آموزی جایگاه روشنی ندارد واین پراکندگی یا بعلت طبیعت فعالیت در آموزش وپرورش است ویا سبک مدیریتی وزیر و معاونین است و یا عدم تکیه بر سند تحول ونقشه اجرایی سند تحول است که می تواند رابطه را شکل وتصمیم سازی ها انسجام ببخشد
انتظار میرود گزارش کیفی با مصاحبه معاونین ومدیران کل ومدیران مدارس نیز از عملکرد وزارتخانه به مردم داده شد به امید ایران قوی با مدرسه قوی
جدول دستهبندی و تحلیل مصوبات شورای معاونان آموزش و پرورش (سال گذشته)
ردیف | عنوان | دادهها / تعداد | تحلیل و توضیحات |
---|---|---|---|
1 | تعداد جلسات کل | 43 جلسه | نشاندهنده فعالیت منظم شورای معاونان در سال گذشته است. |
2 | جلسات در دولت چهاردهم | 25 جلسه | بیش از ۵۰٪ جلسات مربوط به دولت جدید است که بر تحولات سیاستی دلالت دارد. |
3 | تعداد کل مصوبات | 234 مصوبه | حجم بالای تصمیمگیریها در حوزه سیاستگذاری آموزش و پرورش. |
4 | مصوبات عمومی | 50 مصوبه | این مصوبات فرابخشی بوده و همه حوزهها را درگیر میکند. اهمیت زیادی در هماهنگی کلی وزارتخانه دارد. |
5 | پرتکرارترین محورهای بیانات وزیر (براساس تحلیل هوش مصنوعی) | عدالت آموزشی، همدلی و انسجام، تحول برنامه درسی، کیفیتبخشی، سند تحول بنیادین | استفاده از هوش مصنوعی در تحلیل رویکرد وزیر نشاندهنده رویکرد دادهمحور جدید در اداره وزارتخانه است. |
6 | معاونتها با بیشترین مصوبه اختصاصی | برنامهریزی و امور اداری (۱۸)، شورای عالی آموزش و پرورش (۱۴)، حوزه وزارتی و پرورشی (۱۳)، روابط عمومی (۱۲)، مدیران کل (۱۱) | نشان میدهد کدام معاونتها بیشترین بار اجرایی و سیاستگذاری را بر دوش دارند. معاونت برنامهریزی در رأس قرار دارد. |
- تمرکز محوری بر عدالت آموزشی و تحول درسی: تحلیل هوش مصنوعی از بیانات وزیر نشان میدهد که عدالت آموزشی و بهروزرسانی برنامههای درسی، در رأس اولویتها قرار دارند؛ این با شعارهای دولت و تحولات آموزشی جهانی همراستاست.
- تعدد جلسات و مصوبات: برگزاری ۴۳ جلسه و تصویب ۲۳۴ مصوبه نشاندهنده تحرک بالای تصمیمسازی است، اما کیفیت اجرایی و پیگیری مصوبات بسیار مهمتر از کمیت آنهاست.
- مناطق پرکار: معاونت برنامهریزی و شورای عالی آموزش و پرورش دو بازوی کلیدی در هدایت نظام آموزشی هستند. تمرکز آنها احتمالاً بر تدوین اسناد، طراحی بودجه و تغییر ساختارهای آموزشی بوده است.
- انتظار برای پیگیری اجرا: اشاره مستقیم به عدم تحقق برخی مصوبات و تأکید بر پیگیری آنها، یک زنگ خطر مدیریتی برای گلوگاههای اجرایی است.