رسانه معلم # شکر خدا که مدیران مدارس برای هم اندیشی به وزارتخانه دعوت شدند وبا بالاترین مرجع اجرایی وزارتخانه وزیر محترم نشستند که جای تقدیر وتشکر دارد چرا که متاسفانه مدیران در تصمیم سازی در ساختار رسمی نقشی بیش از مدرسه ندارند و این نقش نیز با بخشنامه های مختلف بیرون از مدرسه مخدوش وناکارآمد می شود جلسه با مدیران بعدا ز بیش از ۶ماه از استقرار دولت چهاردهم کمی دیر است و برای آغاز ،فعالیتی در خور تقدیر است ولی بایسته های این نشست می تواند جلسات هفتگی برای مدیران مناطق ونواحی مختلف در طول سال باشد و انتصاب چند مدیر به عنوان مشاور می تواند فاصله بین صف وستاد را کاهش دهد و حضور مدیران در تصمیم سازی های مرتبط به مدارس واعتبار بخشی آن تصمیمات توسط مدیران می تواند آنرا عینی تر نماید و از بایسته این نشست هاانتشار دیدگاه ها ونظرات و پیشنهادات مدیران است که مسیر رشد و هم افزايي در جامعه و جامعه تخصصی را بدنبال دارد
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در جلسه هماندیشی مدیران مدارس که در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، بر نقش کلیدی مدیران مدارس در نظام تعلیم و تربیت تأکید کرد و گفت: مدیران مدارس مهمترین حلقه مدیریت آموزشی کشور هستند و بار اصلی تعلیم و تربیت بر دوش آنهاست. ما در ستاد سیاستگذاری میکنیم، اما اجرای واقعی برنامهها در مدارس رقم میخورد. بنابراین، باید فاصله میان ستاد و صف را بشناسیم و برای کاهش این شکاف تلاش کنیم.
وی با اشاره به چالشهای مدیران مدارس، افزود: مدیران مدارس در خط مقدم اجرای سیاستهای آموزشی قرار دارند و بیشترین مشکلات را نیز متحمل میشوند؛ از کمبود نیرو، تراکم کلاسها، کمبود فضا و تجهیزات گرفته تا مشکلات مالی و کاهش انگیزه معلمان و دانشآموزان. هدف ما از این نشست، شنیدن دغدغهها و پیشنهادات مدیران برای بهبود وضعیت مدارس است.
بررسی اجرای سند تحول بنیادین
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش به عدم تحقق کامل اهداف سند تحول بنیادین پرداخت و گفت: یکی از سؤالات مهم این است که چرا اجرای سند تحول بنیادین با موفقیت کامل همراه نبوده است؟ آیا مشکل کمبود بودجه است؟ کمبود نیروی انسانی؟ یا چالشهای مدیریتی دیگری وجود دارد؟ ما نیاز داریم که پاسخ این سؤالات را با کمک مدیران مدارس پیدا کنیم.
توسعه عدالت آموزشی در مدارس
کاظمی همچنین به موضوع توسعه عدالت آموزشی که توسط دکتر پزشکیان مطرح شده، اشاره کرد و از مدیران مدارس خواست نظرات و تجربیات خود را درباره اجرای این طرح، بهویژه در مناطق پایلوت مانند شهر قدس، مطرح کنند.
شنونده مدیران هستم
در پایان، وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت نقش مدیران در سیاستگذاری آموزشی تأکید کرد و گفت: ما نمیخواهیم جلسه صرفاً گزارشی باشد؛ بلکه این فرصت را فراهم کردهایم که شما مدیران محترم، دغدغهها، انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کنید. من در این جلسه، بیشتر شنونده خواهم بود و امیدوارم این گفتوگوها به تصمیمگیریهای بهتر در نظام تعلیم و تربیت منجر شود