رسانه معلم #سال هاست که در ایران اسلامی از سیاستگذاری مدرسه محوری سخن گفته می شود ولی مدیران کلان وخرد وذی نفعان از آن رضایت ندارند سند تحول رویکرد کاهش تمرکز را اتخاذ کرد و بدنبال آن برنامه درسی مدرسه ای ومنطقه ای واستانی با ۲۰ در صد زمان آموزش را پیش بینی کردند تا براساس استعداد زمین وزمینه استعداد فرزندان رشد داده شود واز تعامل طبیعت و انسان در سپهر خالق حداکثر بهره برداری از آن با رویکرد تسخیر طبیعت به عمل آید به نمونه ای از تجربه کشور فنلاند که امروز پیشتاز عملکرد آموزشی می پردازیم
در فنلاند، تصمیمگیری در آموزشوپرورش بر پایه مشارکت معلمان، مدیران و حتی دانشآموزان انجام میشود. برنامه درسی جدید بر مهارتهای بینرشتهای، تفکر خلاق و آمادگی برای زندگی و کار آینده تمرکز دارد. همچنین، با نوسازی آموزش معلمان و سرمایهگذاری در فناوری، مهارتهای تدریس بهروز شده و یادگیری دانشآموزان بهبود مییابد
نقش معلمان و مدیران در سیاستگذاری چیست؟ چه نوع ورودیهایی باید داشته باشند؟
تصمیمگیری در سطح مدرسه بر اساس یک رویکرد مشارکتی انجام میشود که طبق قانون، دانشآ موزان نیز باید در این فرآیند صدا داشته باشند. تیم رهبری و تیمهای معلمان در تصمیمگیریهای مربوط به مسائل آموزشی و عملی مدارس مشارکت دارند.
در سطح محلی، معلمان و مدیران بخش مهمی از فرآیند برنامهریزی را تشکیل میدهند، از جمله تهیه نسخه محلی برنامه درسی ملی. از نظر فنی، تصمیمات نهایی در سطح سیاستگذاری محلی گرفته میشود. با این حال، به طور کلی، سیاستمداران در فعالیتهای مدارس و برنامه درسی محلی دخالت نمیکنند.
در سطح ملی، معلمان و مدیران در گروههای کاری مختلف شرکت میکنند. یکی از این گروهها مسئول تهیه برنامه درسی ملی است. اتحادیه معلمان نیز یکی از سهامداران مهم است که پیش از تصمیمگیری درباره مسائل مختلف با دولت همکاری میکند.
چه تغییراتی در برنامه درسی برای موفقیت دانشآموزان در آینده بازار کار و زندگی ضروری هستند؟
هر کودک باید توانمند شود تا جایگاه خود را به عنوان عضوی فعال در جامعه پیدا کند. برنامه درسی ملی جدید شامل شایستگیهای بینرشتهای است که در هر درس گنجانده شدهاند. این شایستگیها شامل تفکر و یادگیری برای یادگیری، درک فرهنگی، تعامل و بیان خود، مراقبت از خود و مهارتهای زندگی، سواد چندگانه، مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، صلاحیت زندگی کاری، کارآفرینی، مشارکت و درگیر شدن در جامعه، و ساختن آیندهای پایدار هستند. این مهارتها برای جوانان در زندگی کاری آیندهشان مهم هستند و به همین دلیل، آنها بخش جداییناپذیری از برنامه درسی جدید و رویکرد آموزشی ما هستند.
واحدهای یادگیری چندرشتهای حداقل سالی یکبار الزامی هستند. علایق شخصی دانشآموزان هنگام برنامهریزی این واحدها در نظر گرفته میشود. هدف از این آموزش یکپارچه این است که دانشآموزان بتوانند روابط و وابستگیهای پدیدههای مورد مطالعه را درک کنند. این امر به آنها کمک میکند تا دانش و مهارتهای خود را در زمینههای مختلف به یکدیگر پیوند داده و از طریق تعامل با دیگران، مفاهیم و پدیدههای معناداری را یاد بگیرند.
چه اقداماتی برای بهروزرسانی و بهبود مهارتها و روشهای تدریس جهت سازگاری با دنیای در حال تغییر انجام میشود؟
معلمان نقش بسیار مهمی دارند. من قبلاً به اصلاحات جامع آموزشی اشاره کردم که هدف آن توسعه یک شیوه تفکر جدید است. چگونه قصد داریم این اصلاحات را عملی کنیم؟ با نوسازی آموزش معلمان.
«انجمن آموزش معلمان» را متشکل از نمایندگان همه دانشگاههایی که معلم تربیت میکنند، منصوب کردهام. وظیفه این انجمن توسعه دستورالعملها و محتوای جدید برای شکلگیری معلمان فنلاندی است. سپس، دولت به معلمان کمکهزینههایی ارائه میدهد تا آنها بتوانند به آموزش تکمیلی دسترسی بهتری داشته باشند و مهارتهای خود را در زمینههایی مانند استفاده از فناوری دیجیتال در مدارس ارتقا دهند. ما قصد داریم معلمان مربی داشته باشیم که همکاران خود را در زمینه روشهای آموزشی جدید و استفاده از فناوریهای نوین راهنمایی کنند. همچنین، معلمان را تشویق میکنیم تا با یکدیگر همکاری کنند، شبکههایی تشکیل دهند و از یکدیگر حمایت کنند.
یک سیستم آموزشی هرگز کامل نیست، و این معلمان هستند که تغییرات را ایجاد میکنند. پاسخ به سؤال شما در سه مرحله نهفته است: ابتدا، درک نیاز به تغییر اساسی، سپس، نتیجهگیری صحیح، و در نهایت، به کار بردن این نتیجهگیریها. دولت فعلی ما نیاز به تغییر را درک کرده است. ما اکنون در مرحله نتیجهگیری هستیم، زیرا «انجمن آموزش معلمان» در حال اتمام اولین مرحله از کار خود است. مرحله بعدی آغاز اجرای تغییرات است، و خوشبختانه ما قبلاً بودجه این کار را اختصاص دادهایم. ما قرار است ۹۰ میلیون یورو برای این کار هزینه کنیم، که مبلغ بزرگی برای کشوری کوچک مانند ما است که دوران اقتصادی دشواری را پشت سر میگذارد.
منبع :https://www.cmrubinworld.com/the-global-search-for-education-rida-merchant-interviews-rob-jackson/