رسانه معلم #روز هایی که سپری می کنیم در سپهر تکنولوژی هوش مصنوعی تنفس می کنیم و به سرعت استفاده از آن عمومی شده است ودر آموزش نیز فناوری هر درس مانند فناوری درس جغرافیا یا تاریخ جزء لاینفک برنامه درسی شده است ودانش آموزان جلوتر از معلمان از این تکنولوژی برای انجام تکالیف استفاده می کنند وگویا انسان به ابزاری تیدیل شد وقوه عاقله او منفصل از او هوش مصنوعی شده است تحقیق زیر که در ۲۰۲۴ بین ۱۰۰۰ دانش آموز انجام شد معایب ومحاسن استفاده از هوش مصنوعی را بیان می کند
۱. مقدمه: چالشهای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش
ورود ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT به فضای آموزشی، بحثهای گستردهای را میان معلمان و محققان ایجاد کرده است. برخی از کارشناسان از قابلیتهای این فناوری برای بهبود فرآیند یادگیری حمایت میکنند، درحالیکه برخی دیگر نسبت به تأثیر منفی آن بر یادگیری عمیق و ماندگار دانشآموزان هشدار میدهند. یک مطالعه در سال ۲۰۲۴ با بررسی بیش از ۱۰۰۰ دانشآموز دبیرستانی، تأثیر واقعی هوش مصنوعی بر یادگیری و حفظ اطلاعات را ارزیابی کرد.
۲. بررسی عملکرد هوش مصنوعی در آموزش ریاضی
در این مطالعه، دانشآموزان ابتدا در یک درس ریاضی شرکت کردند و سپس مسائل مرتبط را با دو روش مختلف حل کردند:
- روش سنتی: استفاده از یادداشتهای کلاسی و کتابهای درسی.
- روش مبتنی بر هوش مصنوعی: کمک گرفتن از نسخه پایه ChatGPT یا یک معلم مجازی هوش مصنوعی.
نتایج اولیه نشان داد که دانشآموزانی که از هوش مصنوعی استفاده کردند، پیشرفت چشمگیری داشتند؛ بهطوریکه نمرات آنها نسبت به روش سنتی ۴۸ تا ۱۲۷ درصد افزایش یافت. اما این موفقیت دوام نداشت و در یک آزمون بدون کمک از منابع، نمرات دانشآموزانی که از هوش مصنوعی استفاده کرده بودند، کاهش قابلتوجهی پیدا کرد.
۳. دلیل افت نمرات: تعامل سطحی با هوش مصنوعی
محققان دریافتند که یکی از مشکلات اصلی در استفاده از ChatGPT، تعامل سطحی دانشآموزان با این ابزار بود. بسیاری از دانشآموزان بهجای تفکر انتقادی، مستقیماً از چتبات پاسخهای آماده دریافت میکردند، بدون اینکه عمیقاً مفهوم مسئله را درک کنند. این وابستگی به هوش مصنوعی باعث شد که مهارتهای حل مسئله و حفظ اطلاعات آنها کاهش یابد.
۴. آیا میتوان از هوش مصنوعی برای بهبود یادگیری استفاده کرد؟
باوجود این چالشها، پژوهشگران معتقدند که هوش مصنوعی میتواند نقش مثبتی در آموزش ایفا کند، البته درصورتیکه بهدرستی طراحی و استفاده شود. یکی از راهحلهای پیشنهادی این است که سیستمهای هوش مصنوعی از ارائه پاسخهای مستقیم خودداری کنند و در عوض، با طرح سؤالات راهنما، دانشآموزان را به تفکر و استدلال وادار کنند.
۵. نتیجهگیری: هوش مصنوعی، جایگزین معلم یا ابزار کمکی؟
مطالعات نشان میدهند که هرچند هوش مصنوعی پیشرفتهای چشمگیری داشته است، اما نمیتواند جایگزین معلمان شود. یادگیری مؤثر نیازمند تعامل انسانی، تفکر انتقادی و درک عمیق مفاهیم است. بنابراین، باید هوش مصنوعی را بهعنوان یک ابزار تکمیلی در فرآیند یادگیری ادغام کرد، نه بهعنوان جایگزینی برای معلمان.
منبع :https://www.edutopia.org/video/how-ai-vaporizes-long-term-learning