رسانه معلم # آموزش وپرورش دایما سخن از تحول و روز آمدی ونیاز های متفاوت دانش آموزان سخن می گویند ولی عمده تلاش شان به کلاس معطوف است وبه مدرسه کم توجه اند خدمات مدرسه مانند خدمات مشاوره ، خدمات مدرسه مانند محیط یادگیری بیرون از مدرسه ، خدمات مدرسه مانند کار های گروهی مدرسه ای نه کلاسی و اجتماعات مدرسه ای کمتر به آن پرداخته می شود
.براساس اطلاعات موجود، در حال حاضر حدود ۱۲,۹۰۰ مشاور در ۱۷,۰۰۰ مدرسه دولتی فعالیت میکنند. با توجه به تعداد کل مدارس دولتی که حدود ۱۰۷,۱۷۱ مدرسه است، بسیاری از مدارس فاقد مشاور هستند. طبق اظهارات مسئولان وزارت آموزش و پرورش، برای پوشش کامل نیازها، حدود ۴۸,۰۰۰ مشاور مورد نیاز است؛ بهعبارت دیگر، به ازای هر ۱۲ دانشآموز، یک ساعت مشاوره لازم است.
گرچه ۷۲۰ مراکز مشاوره مرتبط با آموزش و پرورش خدمات فرا مدرسه ای ارایه می کندو این مراکز نقش مهمی در کاهش آسیبهای اجتماعی در میان دانشآموزان ایفا میکنند.
وهمچنین، خط تلفن ۱۵۷۰ به عنوان اورژانس اجتماعی دانشآموزان فعال است و خدمات مشاورهای رایگان در موضوعاتی مانند کنکور، آسیبهای اجتماعی، مسائل روانی و… به دانشآموزان و والدین ارائه میدهد ولی هنوز فاصله نیاز با خدمات زیاد است و درمان های تاخیری بی ثمر خواهد بود ودنیا مانند کره جنوبی در این زمینه اوژانس های درمانی برای مدارس راه اندازی کردند و یا در بعضی از کشور ها بعلت معضلات حاد مانند خودکشی های دانش آموزی تدابیر ومنابع مالی فوق العاده گذاشته اند وحال که ریاست محترم جمهوری به مدارس توجه ویژه نموده است به خدمات پارا معلمی به ویژه مشاوره به خصوص در دوره اول متوسطه ،دوره نوجوانی وبلوغ بچه بیشتر بپردازد که فردا دیر است وخانواده ها یا علم ویا توان حل مشکلات بچه ها را ندارند به افتتاح بزرگترین مرکز مشاوره در استان هرمزگان می پردازیم
درکشور مادر زمینه آسیبهای اجتماعی در مدارس، طرحهایی مانند “نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان” (نماد) اجرا میشود که هدف آن پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی در بین دانشآموزان است. این طرح با همکاری مراکز مشاوره و مدارس در حال اجراست ولی همین طرح خوب مدت ها سامانه آن به تعطیل بود
حجتالاسلاموالمسلمین محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در حاشیه افتتاح بزرگترین مرکز مشاوره استان هرمزگان بیانکرد: الحمدلله با پیگیریهای انجامشده، اتفاقات خوبی در حوزه مشاوره رخ داده است. از جمله، ابلاغ مدیریت مراکز مشاوره در سال جاری و برنامهریزی برای استقرار یک مرکز مشاوره در هر منطقه آموزش و پرورش کشور که انشاءالله به تدریج اجرا خواهد شد
وی افزود: در سال جاری حدود ۶۰۰ مشاور متخصص در حوزه مشاوره جذب شدند که این افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری مرتبط با مشاوره هستند. این نیروها به مراکز مشاوره کشور تخصیص یافتهاند و هر مرکز حداقل یک مشاور متخصص خواهد داشت.
وی تصریح کرد: یکی از اولویتهای اصلی حوزه پرورشی، پیشگیری از آسیبهایاجتماعی است. با تاکید مقام معظم رهبری، استفاده از ظرفیت خود دانشآموزان در این حوزه بسیار حائز اهمیت است. در این راستا، برنامهریزی شده است تا ۸ میلیون دانشآموز کشور غربالگری شوند و پس از آن، فرایندهای مصاحبه تشخیصی، ارجاع و مداخلات لازم اجرا شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برنامههایی مانند اردوهای تمشک، اردوهای هفتسنگ، کافه دخترانه، پارک دیجیتال و اتاق فرار طراحی شده است. همچنین، ساخت مستندها، کلیپها، فیلمها و انیمیشنهای آموزشی در دستور کار قرار دارد. در استان هرمزگان، منطقه رودان بهعنوان منطقه هدف تعیین شده است تا با تجمیع تمامی ظرفیتها، تاثیر این اقدامات در کاهش آسیبهای اجتماعی بررسی شود.
وی ابراز امیدواری کرد: هرچه جامعهای شادتر داشته باشیم و دانشآموزان را به سمت شور و نشاط و مسئولیتپذیری هدایت کنیم، آسیبهای اجتماعی کاهش خواهد یافت. از این رو، مراکز مشاوره بهعنوان یکی از بسترهای اصلی کاهش آسیبهای اجتماعی و پناهگاه خانوادهها، نیازمند توسعه کمی و کیفی هستند.
وی در پایان از زحمات مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان و مسئولین ناحیه یک بندرعباس برای آمادهسازی این فضای بسیار مناسب جهت استفاده خانوادهها و دانشآموزان تقدیر و تشکر کرد.
گفتنی است این مرکز با زیربنای ۵۰۰ متر مربع در دو طبقه شامل ۱۷ اتاق و یک سالن، با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در کمتر از یکسال ساخته و تجهیز شده است