رسانه معلم #گویا طرح عملیاتی معاونت آموزش ابتدایی برای پاسخ به مطالبه ریاست محترم جمهور در تحول یادگیری و دگرگونی روش های یادگیری با بحث گروهی در دوره ابتدایی به نام طرح حامی رونمایی شد که دانش آموزان در دروس پایه علوم وریاضی و فارسی پس از امتحانات ، در سطح قابل قبول و نیاز به تلاش بیشتر ارزیابی شده اند مورد حمایت معلم و مدرسه قرار می گیرند و برای این طرح اعتباری نیز اختصاص داده می شود
ضمن تقدیر از اهتمام به آموزش بیشتر به بچه های با نیاز بیشتر اما این طرح نقد هایی بر آن وارد است اولا این طرح نگاه خطی به آموزش دارد که زمان نگاه خطی به آموزش سپری شد یعنی کلاس، امتحان ، نتیجه وجبران ضعف ها که این نگاه برای تربیت و آموزش مردود است به این دلیل که آموزش وتربیت فرآیندی است ودر حین آموزش ارزشیابی صورت می گیرد وارزشیابی از یادگیری جایش را به ارزشیابی برای یادگیری بلکه به مثابه یادگیری داد تادر همان زمان یادگیری بازخورد مناسب برای جبران ضعف های یادگیرنده داده شود و به همین دلیل ارزشیابی در دوره ابتدایی در سند تحول فرآیندی تعیین شد ثانیا این طرح دروس را به درجه یک و ودو تقسیم می کند که با رویکرد آموزش تمام ساحتی سند تحول مغایرت دارد وسهم ساحت های مختلف را تمامی جداول دروس با طیف های مختلف از ۲۰ در صد تا ۸۰ در صد را بر عهده دارند در حالی که در این طرح همانند گذشته آموزش بعضی دروس اصالت داده شده است ثالثا این طرح ساده انگارانه و سازمان مند نیست امکانات مدرسه ، سابقه تحصیلی دانش آموز ، شرایط بومی وفرهنگی منطقه ومدرسه ، توانمندی مدرسه در نظر گرفته نشده و بیشتر به رفع تکلیف سوق دارد تا حل مسئله وشاید اعتبار مالی نیز انحراف آموزشی نیز به دنبال داشته باشد
سید نصرت الله فاضلی –
.