اختلاف در دفعات ترمیم معدل امتحانات نهائی بین سیاست‌گذار ومجری

رسانه معلم #جرای مصوبه تأثیر قطعی معدل در پایه‌های یازدهم و دوازدهم که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده، باعث شکل‌گیری دو جبهه موافق و مخالف شده است. هر یک از این گروه‌ها با استناد به دلایل و شواهد مختلف از مواضع خود دفاع می‌کنند.

موافقان این مصوبه معتقدند که این طرح می‌تواند به عدالت آموزشی کمک کند، استرس دانش‌آموزان را کاهش دهد و باعث شود که ارزیابی علمی از چهار ساعت کنکور به یک فرآیند دو ساله در مدرسه گسترش یابد. همچنین آن‌ها به توزیع عادلانه‌تر صندلی‌های دانشگاه در استان‌های کمتر برخوردار اشاره می‌کنند.

در مقابل، مخالفان این مصوبه نگران عدم آمادگی زیرساخت‌های آموزش و پرورش، اختلاف در تصحیح برگه‌ها و تفاوت کیفیت مدارس در مناطق مختلف هستند. آن‌ها بر این باورند که این تفاوت‌ها می‌تواند موجب نابرابری در نتایج شود و عدالت آموزشی را زیر سؤال ببرد. مجلس شورای اسلامی نیز از این دیدگاه حمایت کرده و تأکید دارد که تصمیم‌گیری درباره کنکور از اختیارات مجلس است.

در این میان، شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنان از مصوبه خود دفاع می‌کند و اجرای این طرح را گامی مثبت می‌داند. به نظر می‌رسد برای رسیدن به یک نتیجه منصفانه و علمی، ادامه اجرای این مصوبه برای حداقل پنج سال ضروری باشد تا بتوان با جمع‌آوری داده‌های دقیق، موانع احتمالی را شناسایی و برطرف کرد. در نهایت، تصمیم‌گیری درباره آینده این طرح باید با در نظر گرفتن منافع ملی صورت گیرد

به نظر می‌رسد موضوع ترمیم معدل نیز به عنوان یکی دیگر از چالش‌های اجرایی تأثیر قطعی معدل در کنکور، مورد اختلاف نظر بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفته است. این موضوع از زاویه عدالت آموزشی و میزان فرصت‌های برابر برای داوطلبان کنکور بررسی می‌شود.

  1. اختلاف در تعداد دفعات مجاز برای ترمیم معدل:

شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است که داوطلبان باید حداقل دو بار امکان ترمیم معدل داشته باشند.
شورای عالی آموزش و پرورش بر این باور است که یک بار فرصت برای ترمیم معدل کافی است، زیرا تکرار مکرر آزمون‌های نهایی ممکن است از ارزش و اعتبار آن‌ها بکاهد و آزمون‌ها حالت عادی و جدیت خود را از دست بدهند.

  1. انتقاد دانش‌آموزان:

دانش‌آموزانی که در سال‌های گذشته دیپلم گرفته‌اند، می‌توانند هر سال در کنکور شرکت کنند اما فقط یک بار اجازه دارند در آزمون‌های ترمیم معدل شرکت کنند.
این گروه معتقدند که تفاوت سطح سؤالات امتحان نهایی در سال‌های مختلف باعث ایجاد ناعدالتی می‌شود، زیرا ممکن است سطح دشواری امتحانات هر سال متفاوت باشد و تأثیر مستقیمی بر معدل و در نتیجه کنکور بگذارد.
از دید داوطلبان، ارزیابی یکسان از نتایج آزمون‌هایی که در شرایط و سال‌های مختلف برگزار شده‌اند، مغایر با عدالت آموزشی است.

  1. استدلال شورای عالی آموزش و پرورش:

این شورا نگران است که افزایش دفعات ترمیم معدل، باعث کاهش اعتبار امتحانات نهایی و تکرار بیش از حد آزمون‌ها شود که می‌تواند ماهیت این فرآیند را کم‌اهمیت جلوه دهد.

  1. پیشنهاد راهکار:

به نظر می‌رسد راهکار میانه می‌تواند ایجاد یک سازوکار انعطاف‌پذیر باشد که به داوطلبان اجازه دهد در صورت وجود دلایل موجه (مانند تفاوت سطح سؤالات در سال‌های مختلف)، بیش از یک بار در آزمون ترمیم معدل شرکت کنند.
همچنین می‌توان با طراحی آزمون‌های استاندارد و یکسان در سال‌های مختلف یا استفاده از بانک سؤالات ملی این اختلافات را کاهش داد تا همه داوطلبان در شرایط برابر قرار گیرند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *