رسانه معلم #آزمون تیمز وپرلز در کشور ما از جمله معیار های کارآمدی آموزش وپرورش در مقایس جهانی است وبا اعلام نتایج آن حداقل یک ماهی جامعه از نتایج آن ملتهب است و رتبه های پایین ایران کام همه را تلخ می کند و از مجلس تا شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزشوپرورش و کار گرو های مدیریتی اقتضایی تشکیل می شود رسانه معلم نیز در همین جو ملتهب به گوشه ای از این آزمون یا مطالعه می پردازد شاید افاقه کند و بیداری به همراه داشته باشد
اهداف آزمون تیمز (TIMSS):
تیمز (Trends in International Mathematics and Science Study) به بررسی عملکرد دانشآموزان پایههای چهارم و هشتم در ریاضیات و علوم میپردازد. واین دو درس از دروس پایه برای پیشرفت کشور است و علم و فناوری آینده کشور بر پایه آموزش این دو درس در آموزش عمومی است والا استقلال کشور در آینده در معرض تهدید خواهد بود
۱. مقایسه عملکرد بینالمللی:
- سنجش میزان یادگیری دانشآموزان در کشورهای مختلف و مقایسه عملکرد آنها در حوزه ریاضیات و علوم.
- ایجاد امکان مقایسه عملکرد نظام آموزشی کشورها در طول زمان (هر چهار سال).
۲. شناسایی نقاط ضعف و قوت آموزشی:
- بررسی حوزههایی که دانشآموزان در آنها قوی یا ضعیف هستند.
- شناسایی شکافهای آموزشی بین گروههای مختلف (مثل مناطق شهری و روستایی یا دانشآموزان دختر و پسر).
۳. تحلیل تأثیر عوامل آموزشی:
- بررسی تأثیر روشهای تدریس، منابع آموزشی، برنامه درسی، محیطهای یادگیری و ویژگیهای معلمان بر عملکرد دانشآموزان.
۴. ارائه داده برای سیاستگذاران آموزشی:
- ارائه اطلاعات دقیق و جامع به سیاستگذاران برای اصلاح و بهبود نظام آموزشی بر اساس دادههای واقعی.
- کمک به توسعه برنامههای آموزشی موثرتر در حوزههای ریاضیات و علوم
- .تحلیل تأثیر عوامل آموزشی:
بررسی تأثیر روشهای تدریس، منابع آموزشی، برنامه درسی، محیطهای یادگیری و ویژگیهای معلمان بر عملکرد دانشآموزان.
۴. ارائه داده برای سیاستگذاران آموزشی:
ارائه اطلاعات دقیق و جامع به سیاستگذاران برای اصلاح و بهبود نظام آموزشی بر اساس دادههای واقعی.
کمک به توسعه برنامههای آموزشی موثرتر در حوزههای ریاضیات و علوم.
اهداف آزمون پرلز (PIRLS):
پرلز (Progress in International Reading Literacy Study) به ارزیابی درک مطلب دانشآموزان پایه چهارم میپردازد و توانایی آنها را در خواندن و فهمیدن متون مورد سنجش قرار میدهد.
۱. بررسی توانایی درک مطلب:
ارزیابی میزان توانایی دانشآموزان در خواندن و درک متون ادبی و اطلاعاتی.
سنجش مهارتهایی مانند تجزیه و تحلیل، تفسیر و نتیجهگیری از متون.
۲. مقایسه بینالمللی:
مقایسه توانایی خواندن دانشآموزان کشورهای مختلف و تعیین جایگاه آنها در سطح جهانی.
۳. بررسی عوامل مؤثر بر خواندن:
تحلیل تأثیر محیط خانوادگی، روشهای تدریس، دسترسی به کتابها، و عادات مطالعه بر توانایی درک مطلب.
بررسی نقش والدین و معلمان در توسعه مهارتهای خواندن.
۴. ترویج فرهنگ مطالعه:
تشویق کشورها به توسعه برنامههایی که علاقه دانشآموزان به مطالعه و کتابخوانی را افزایش دهد.