نرخ ترک تحصیل در سال گذشته ۱.۲ درصد بوده که نسبت به گذشته ۰.۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است نرخ ترک تحصیل در دورهاول متوسطه ۵.۴۷ درصد بوده است که نسبت به گذشته ۱.۱۱ درصد افزایش پیدا کرده است و در آخر نرخ ترک تحصیل در دوم متوسطه ۴.۰۴ درصد است که نسبت به گذشته ۱.۰۷ درصد افزایش پیدا کرده است. به‌صورت کلی نسبت بازماندگان تحصیل به دانش‌آموزان در حال تحصیل حدود ۵.۵ درصد است

امیرحسین پوربخشی، کارشناس آموزش‌وپرورش ومسیول واحد جوانان کانون در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش‌وپرورش خبرگزاری فارس درباره آمار بازماندگان از تحصیل، اظهار کرد: مرکز آمار ایران نشان داده است که سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در مقاطع تحصیلی مختلف ۹۲۹ هزار و ۷۹۸ نفر ترک تحصیل کرده‌اند و سال گذشته، ۱۵ تا ۱۷ ساله‌ها بیشترین تعداد بازماندگی از تحصیل را داشتند. وی ادامه داد: سال تحصیلی گذشته جمعیت ۱۵ تا ۱۷ساله، سه میلیون و ۵۵۲ هزار و ۸۸۹ نفر بود. از این میان، ۵۵۶ هزار و ۹۹۴ نفر از آنها از تحصیل بازماندند. ۲۹۵ هزار و ۱۰۱ نفر از بازماندگان از تحصیل در این مقطع را پسران و مابقی را دختران تشکیل می‌دهند.پوربخشی افزود: جمعیت در سن مقطع متوسطه اول یعنی ۱۲ تا ۱۴ ساله‌ها در سال تحصیلی گذشته، سه میلیون و ۹۸۰ هزار و ۸۳۷ نفر بودند. از این میان، ۱۹۷ هزار و ۶۹۰ نفر از آنها از تحصیل بازماندند. حدود ۹۸ هزار نفر از بازماندگان از تحصیل در این مقطع را پسران و حدود ۹۹ هزار نفر را هم دختران تشکیل می‌دهند.وی اضافه کرد: جمعیت کودکان ۶ تا ۱۱ سال در سال تحصیلی گذشته، ۹ میلیون و ۸۶ هزار و ۸۰۵ نفر بوده است. از این میان، ۹۶ هزار و ۲۰۲ نفر از پسران و ۷۸ هزار و ۹۱۲ نفر از دختران از تحصیل بازمانند. یعنی در مجموع ۱۷۵ هزار و ۱۱۴ نفر از کودکان ۶ تا ۱۱ نامشان در آمار بازماندگان از تحصیل ثبت شد.

نسبت بازماندگان تحصیل به دانش‌آموزان در حال تحصیل حدود ۵.۵ درصد است

این مدیر مدرسه با بیان اینکه نرخ ترک تحصیل در سال گذشته ۱.۲ درصد بوده که نسبت به گذشته ۰.۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: نرخ ترک تحصیل در مقطع متوسطه اول ۵.۴۷ درصد بوده است که نسبت به گذشته ۱.۱۱ درصد افزایش پیدا کرده است و در آخر نرخ ترک تحصیل در متوسطه دوم ۴.۰۴ درصد است که نسبت به گذشته ۱.۰۷ درصد افزایش پیدا کرده است. به‌صورت کلی نسبت بازماندگان تحصیل به دانش‌آموزان در حال تحصیل حدود ۵.۵ درصد است.وی در پاسخ به این پرسش که «چرا همچنان با مشكل بازماندگي از تحصيل مواجه هستيم؟»، اظهار کرد: چندین عامل باعث این اتفاق شده است. از جمله اولین عوامل، عدم برنامه‌ریزی صحیح و مدیریت در منابع آموزش‌وپرورش است. در ابعاد مختلف نیروی انسانی به‌ویژه معلم، منابع کالبدی و مادی به‌ویژه تجهیزات و امکانات و منابع مالی، برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح برای افراد بازمانده از تحصیل نداریم.پوربخشی اضافه کرد: اولویت‌بندی‌های اشتباه در آموزش‌وپرورش از جمله دیگر عواملی هست که آمار بازمانده از تحصیل را افزایش داده است. هم اکنون آموزش‌وپرورش درگیر فعالیت و برنامه‌هایی هست که از اولویت کمتری برخوردار هستند. وی تصریح کرد: عدم حضور افراد متخصص در بدنه مدیریتی آموزش‌وپرورش برای خدمت به افراد محروم و بازمانده از تحصیل هم این مسائل را تشدید کرده است. همچنین عدم وجود انگیزه در برخی از دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل که متأثر از شرایط جامعه، محتواهای کتب درسی و محیط آموزشی نامناسب نیز از جمله عوامل ایجادکننده این آمار و ارقام است.

در بحث بازماندگان از تحصیل شاهد بی برنامگی و سردرگمی هستیم

عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی و مسئول واحد جوانان کانون با اشاره به راه‌حل‌های آموزش‌وپرورش، گفت: باتوجه‌به آماری که هر سال ارائه می‌شود و ما هر سال شاهد افزایش این آمار هستیم، نشان‌دهنده این است که راه‌حل‌ها مفید نبوده است. در بحث عدالت آموزشی و بازماندگان از تحصیل شاهد بی‌برنامگی و سردرگمی هستیم. وی ادامه داد: اغلب فعالیت‌ها برای بازماندگان از تحصیل فقط ارائه آمار و رقم‌های ساختگی و گزارش‌های تصویری ساختگی برای گزارش به بالادستی‌هاست. در نهایت راهکار و برنامه راهبردی برای این امر وجود ندارد.

برای حل مشكل بازماندگان از تحصيل چه بايد كرد؟

پوربخشی در پاسخ به این پرسش که «برای مشكل بازماندگان از تحصيل چه بايد كرد؟»، اظهار کرد: قدم اول شناسایی عوامل ایجادکننده این مسئله است. قدم دوم برنامه‌ریزی برای تخصیص منابع مادی و مالی مناسب برای این امر است. قدم سوم هم تربیت متخصصان از جمله معلمان و کارشناسان ویژه افراد بازمانده از تحصیل است. وی با بیان اینکه قدم چهارم ایجاد انگیزه برای بازگشت افراد بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل است، افزود: بهره‌گیری از نظر متخصصان و فرهنگیان باتجربه و بهره‌گیری از سند تحول بنیادین بسیار می‌تواند راهگشا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *