ب رسانه معلم #به گزارش پانا، نمایشگاه بینالمللی تجهیزات و تکنولوژیهای آموزشی دبی، نمایشگاه تجهیزات و تکنولوژیهای آموزشی است که با همکاری وزارت آموزش و پرورش این کشور، بیش از ۱۶ سال مرکز آموزش در خاورمیانه بوده است. این نمایشگاه به مربیان امکان دسترسی به محصولات و فناوریهایی را میدهد که نیازهای کلاسهای مدرن را برآورده کرده و شیوه یادگیری دانشآموزان را متحول میکنند.
این رویداد با برنامههای کنفرانسی گسترده، کارگاههای تعاملی و مراسم اهدای جوایز معتبر، فرصتهای بینظیری برای توسعه روابط و تجلیل از برترینهای آموزش در سطح جهانی فراهم میکند. تمرکز اصلی GESS دبی بر معرفی جدیدترین فناوریهای آموزشی از جمله تجهیزات آموزشی و یادگیری دیجیتال، فناوری واقعیت مجازی، نرمافزارهای آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی و رباتیک است.
مرکز نوآوری و صنایع خلاق ایران هیاتی را برای بررسی این نمایشگاه اعزام کرد تا بررسیهایی را در مورد ظرفیتهای صادراتی صنایع خلاق انجام دهد و نشست تجربهنگاری آن با حضور برخی از شرکتکنندگان برگزار شد.
در این نشست احمد طرفی، مسئول عربی آفریقایی حوزه هنری، عنوان کرد: کار گروه عراق ۲ سال پیش تشکیل شده و همه کارهای مربوط به عراق را انجام میدهد. در کنار آن باید به همه بازارها در جهت تقویت تولیدات و صادرات آنها توجه کرد و ظرفیتهای بازارهای مختلف و کشورهای مختلف را بررسی کرد.
وابستگی بالای اقتصاد، سیاست، فرهنگ و اجتماع به هم
طرفی گفت: «اقتصاد سیاست و فرهنگ و اجتماع به یکدیگر ارتباط و وابستگی دارند و بررسی بازارها برای تولیدات فرهنگی و تربیتی باید با در نظر گرفتن این ویژگیها باشد.»
وی عنوان کرد: « ۸۵ درصد جمعیت برخی شیخنشینهای دبی بومی منطقه نیستند و در بحث صادرات محتوای فرهنگی باید این ترکیب جمعیتی را در نظر گرفت.»
صادق ذوفن، کارشناس حوزه اقتصاد فرهنگی نیز گفت: «محصولات داخلی کیفیت مناسبی دارند اما در بازاریابی و فروش مشکل دارند.۵۰ رویداد بینالمللی برای بررسی بازارها و ظرفیتهای صادرات محصولات حوزه کودک و نوجوان در دست بررسی است و ما به سمت این فضا رفتیم تا مشکلات ما در بحث بازاریابی و تولید شناسایی و بررسی شده و راهکارهای حل آنها نیز در دستور کار قرار گیرد.»
بازاریابی تولیدات حوزه تعلیم و تربیت در دستور کار قرار گرفته است
وی افزود: « ما در حال بررسی این موضوع هستیم که تولیدات حوزه تعلیم و تربیت چگونه میتوانند بازار بهتری داشته باشند.»
ذوفن عنوان کرد:«مدت زمان طولانی ارتباط زیادی از سوی بخش خصوصی با بازار بینالمللی نبوده.باید به سمت اقتدار اقتصادی رفت و بازاریابی وفروش بهتری در محصولات فرهنگی و تربیتی وجود داشته باشد.»
وی عنوان کرد: »برنامهریزی برای حضور در این نمایشگاه از سه ماه قبل از رویداد گس انجام شد.جی تکس بیشتر بر اساس نوآوری است و متوجه شدیم رویداد سطح خوبی دارد و ظرفیت تبلیغ نیز دارد.»
ذوفن با بیان اینکه ۱۹ نفر در قالب هیاتی برای بررسیهای کارشناسی این رویداد ثبتنام کردند و مسئولیتهایی برای مستندسازی به آنها محول شد، گفت: «رویداد گس نیز اگرچه در امارات برگزار شد اما توسط شرکتهای انگلیسی انجام شده و رویکرد اماراتی نداشت.»
تقویت تولیدات ایرانی در حوزه تعلیم و تربیت با سکوی سوم صادراتی
وی با اشاره به ضعف خلاقیت در این نمایشگاه گفت:«پنلهای ساده و کاربردیتری در نمایشگاه صنایع خلاق امارات وجود نداشت.حضور در رویدادهای همسو برای تولیدکنندگان حوزه تعلیم و تربیت آسانتر است و تقویت تولیدات ایران در این حوزه توسط سکوی سوم کار آسانتری است.»
در برخی کشورها آموزش مقدم بر تربیت است و حضور دربازار این کشورها برای تولیدکنندگان ایرانی سختتراست
وی با بیان اینکه افراد مختلفی از مدیران، معلمان و تولیدکنندگان در این نمایشگاه بینالمللی حضور داشتند، خاطرنشان کرد:«معادل انگلیسی برای تربیت وجود ندارد و آموزش برای آنها مقدم بر تربیت است و اتفاقاتی که در ایران از جنس تربیت وجود دارد در کشوری مانند انگلیس وجود ندارد.جای خالی بازیها و اسباببازیهای مبتنی بر تربیت در بازار برخی کشورها وجود دارد و حوزه خوبی برای فعالیت است و بهتر است تولیدات در این حوزه از سکوی کشور سومی این اقدام انجام شود.»
بازار مناسب کشور افغانستان و عراق برای صادرات آثار و تولیدات تربیتی و آموزشی در حوزه کودک و نوجوان
ذوفن عنوان کرد: »البته در بازار برخی کشورها مانند افغانستان و عراق ظرفیت مناسبی برای صادرات حوزه تولیدات فرهنگی و تربیتی حوزه کودک و نوجوان وجود دارد.»
وی با اشاره به اینکه شرکتهای خارجی که جنس حمایت دولتی ندارند ارتباط مناسب تری با تولیدکنندگان ایرانی برقرار میکنند، خاطرنشان کرد:«نرمافزارهای آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی، ابزارهای کمک آموزشی ، ابزارهای رباتگونه برای آموزش کد نویسی به دانشآموزان،تجهیرات ورزشی، پرینتر سه بعدی و غیره از جمله تولیداتی است که میتواند بازار مهمی برای تولیدات آینده صنایع خلاق در این بخشها باشد.»
ذوفن عنوان کرد: »گس جزو نمایشگاههای خوب بود اما در خلاقیت دچار خلل بود و اگر بتوان یک سکوی بینالمللی وجود داشته باشد میتوان بازار مناسبی در کشورهای مختلف به دست آورد.»
مهدی نظریزاده، از فعالان حوزه تعلیم و تربیت و مدیرعامل همآپ نیز در این نشست عنوان کرد: «از ایران تولیدات فرهنگی در نمایشگاه گس دوبی نداشت.این در حالی است که برخی کشورها غرفه خود را برای رویدادهای بعدی این نمایشگاه رزرو کرده بودند.»
نظم و تسهیل خاص در برگزاری نمایشگاه گس دوبی
وی با بیان اینکه دبی محل و بازار خوبی برای تجارت است و میتوان از ظرفیت بازار این منطقه استفاده کرد، تصریح کرد:« از ویژگیهای مثبت نمایشگاه گس دوبی سبک برگزاری نمایشگاه بود که به گونهای که در عین سادگی، نظم و تسهیل خاصی داشت.کارتهای ورودی با چک کامپیوتری اطلاعات جامع و کاملی از شرکتکنندگان در اختیار برگزارکنندگان قرار میداد.»
نظریزاده تاکید کرد:«باید تقاضای بازار جهانی را شناسایی کرد و پس از آن به سراغ تولیدات آموزشی مبتنی بر فناوری رفت.