رسانه معلم #مجید عابدی کارشناس آموزش در گفتوگو با خبرنگار آموزشوپرورش خبرگزاری فارس در خصوص تعداد دانشآموزان اتباع افغانستانی، اظهار کرد: بر اساس سامانههای وزارت آموزشوپرورش آمار فعلی دانشآموزان اتباع در حدود ۶۰۶ هزار نفر است و البته این رقم نسبت به سال گذشته تغییر زیادی نداشته است بااینحال این آمار به نسبت بازه زمانی ۵ سال گذشته دارای رشد چشمگیری بوده است.وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از این دانشآموزان مجاز و چه تعداد غیرمجاز هستند، گفت: تقریباً همه دانشآموزان اتباع که در سامانه وزارت آموزشوپرورش ثبت شدهاند، مجاز هستند و کد یکتا دارند، آموزشوپرورش به طور متعارف نمیتواند دانشآموزان را بدون کد یکتا ثبتنام کند؛ لذا چنانچه اتباع و فرزندان آنها بدون مجوز باشند، احصاء کردن این آمار توسط آموزشوپرورش مقدور نیست.عابدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا مدارس ما آمادگی پذیرش این تعداد دانشآموز را دارد؟»، افزود: کمتر از ۵ درصد دانشآموزان مدارس ویژه اتباع ثبتنام کرده و ساماندهی شدهاند و طبعاً جمعیت بالای این دانشآموزان به طور محسوسی بر تراکم دانشآموزان مدارس ۱۳ استان کشور افزوده است. با این حال بالابودن تراکم دانشآموزی کشور دلایل عمده دیگری از جمله کمبود مدارس و نیاز جدی به اعتبارات مصوب توسعه مدارس در همه استانها دارد.
حمایت ناچیز سازمانهای بینالمللی برای تحصیل اتباع در ابران
وی در خصوص کمک نهادهای بینالمللی برای تحصیل دانشآموزان افغانستانی در ایران، بیان کرد: کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل بهعنوان متولی حمایت جهانی از مهاجرین و پناهندگان و ارائهدهنده کمکهای مالی جهت ساخت مدارس ویژه اتباع و ارائه تجهیزات، در سال 2024 و 2023 فقط برای ساخت ۴ مدرسه اتباع همکاری کرده است. طبعاً این موضوع گویای عدم سیاست مؤثر و برنامه جدی کمیساریا در کمک به ایران و حمایت مهاجرین و پناهندگان افغانستانی است. در واقع در مقابل بودجه بسیار قابلتوجهی که جمهوری اسلامی در حمایت و یاری اتباع و مهاجرین تقبل میکند، حمایتهای سازمانهای بینالمللی بسیار ناچیز و تصنعی است. این کارشناس آموزش درباره زیرساختهای لازم برای حضور دانشآموزان اتباع در ایران، گفت: باید شناسایی دقیق فرزندان و دانشآموزان اتباع بهویژه سامانه موازی سهما ساماندهی شود و باید تمام اشکالات شناسایی و ارائه کد یکتا و ثبتنام را مرتفع کنند و مدارک هویتی از این تنوع خارج شود. همچنین سازمانهای ذیربط داخلی و نهاد بینالمللی باید جهت توسعه مدارس اقدام مؤثرتری کنند و بهویژه از کمیساریای عالی پناهندگان مطالبه بیشتری صورت گیرد. ضمن اینکه شرایط و تدابیری فراهم شود تا در تخصیص اعتبارات سازمان نوسازی مدارس در ساخت و توسعه مدارس اهتمام بیشتری کند. وی ادامه داد: یکپارچهسازی آمار و سیستمهای اطلاعاتی و اداری، یگانگی مدارک هویتی، تدبیر لازم در خصوص سنجش سلامت، تدوین آییننامه اخلاقی و تربیتی ویژه اتباع ، بررسی مجدد ایجاد مهمان شهرها و توسعه مدارس غیردولتی اتباع و تدبیر ارائه امکانات آموزشی مجازی به دانشآموزان اتباع از جمله مواردی است که باید مورد بررسی برنامهریزی و بسترسازی قرار گیرد.
سازمانهای مرتبط به دنبال تدابیر بهبود ساماندهی نظاممند اتباع هستند
عابدی با اشاره به سخنان رهبری معظم انقلاب درباره جذب دانشآموزان افغانستان در مدارس در سالها پیش، اظهار کرد: در پیروی از منویات مقام معظم رهبری و توصیه ایشان بر ساماندهی فرزندان اتباع افغانستان همچنان سرلوحه کار دستگاهها از جمله آموزشوپرورش قرار دارد. بااینحال وزارت کشور و سازمانهای مرتبط و آموزشوپرورش به دنبال تدابیر بهبود ساماندهی نظاممند اتباع هستند.وی برای حل این مشکل پیشنهاد داد: افزایش جمعیت و تراکم دانشآموزان اتباع نیازمند بازنگری ساماندهی چندبخشی و چند سازمانی اتباع است. در وهله اول، اجماع نظرات و تصمیمات مدیریتی در بهبود توزیع و استقرار و ساماندهی اتباع موجب وحدت کلمه و وحدت رویه بین سازمانها خواهد شد. از سوی دیگر تمام سامانههای مرتبط باید به یگانگی و یکپارچگی اطلاعات و آمار و ارقام برسند و همچنین نهادهای حاکمیتی و نظارتی باید وضعیت اتباع غیرمجاز و تغییرات بافتهای جمعیتی ،تربیتی، اجتماعی و فرهنگی شهرهای مهاجرپذیر و مطالبهگری از نهادهای بینالمللی را تعیین تکلیف کنند.این کارشناس آموزش تأکید کرد: از سوی دیگر همکاری و همیاری سازمانهای بینالمللی از جمله کمیساریای عالی پناهندگان باید کنشگری و حمایت بیشتری بروز دهند. با حسننیت ایران و پایبندی بهنظام اخلاقی و حسن همسایگی، علیرغم هزینههای چشمگیر ساماندهی و آموزش فرزندان اتباع در کنار تحریمهای ظالمانه قدرتهای سلطه ، از هیچ کمکی دریغ نشده است، با این حال انتظار است سازمانهای بینالمللی حوزه مهاجرین و پناهندگان، بهدور از اغراض سیاسی و تبعیض و سوگیری، آنچنان که نرخ جمعیتی اتباع ایجاب میکند، حمایتهای لازم را از جمهوری اسلامی اعمال کند.پایان پیام/