رسانه معلم #- آخرین آمارها از پوشش آموزش عمومی در کشور از بهبود سرانه آموزشی، نسبت معلم به دانش آموز و نرخ باسوادی حکایت دارد هرچند در مواردی چون کاهش نرخ بازماندگان تحصیل نیازمند برنامهریزی جامعتر از سوی متولیان امر آموزش هستیم.، آموزش عمومی آحاد جامعه همواره یکی از موضوعات اساسی دولتها برای رسیدن به توسعه اجتماعی و برقراری عدالت آموزشی بوده است؛ این مهم با برنامه ریزی برای افزایش دسترسی به آموزش رایگان، توسعه سرانه آموزشی و بهبود نسبت معلم به دانش آموز پیگیری شده است.
بیش از ۱۶ و نیم میلیون دانشآموز در حدود ۱۱۷ هزار مدرسه سال تحصیلی جدید را از ابتدای مهرماه آغاز کردند؛ مروری بر شاخص هایی چون آخرین وضعیت نرخ باسوادی، دسترسی دانشآموزان به فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی، توزیع دانشآموزان در مقاطع تحصیلی مختلف، نسبت دانشآموزان مدارس غیردولتی، نسبت دانشآموز به معلم، پوشش ظاهری و واقعی تحصیلی، تعداد ترک تحصیل کنندگان و آمار بازماندگان از تحصیل نشان می دهد که سیاست گذاری های صورت گرفته در سال های گذشته تا چه میزان موثر بوده است.
نرخ سوادآموزی ۹۰.۷ درصد است
بر اساس آخرین بررسی های مرکز آمار ایران، نرخ باسوادی در کشور از سال ۹۶ تا ۱۴۰۲ هم در نقاط شهری و هم در مناطق روستایی روندی افزایشی داشته به طوری که این شاخص از ۸۷.۹ درصد در سال ۹۶ به عدد ۹۰.۷ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است. این نرخ برای مردان ۹۳.۹ درصد و برای بانوان ۸۷.۴ درصد اعلام شده است.
همچنین میزان با سوادی در مناطق شهری ۹۲.۸ درصد اعلام شده که از این میان ۹۵.۴ درصد برای مردان و ۹۰.۲ درصد برای زنان است؛ این دادههای آماری نشان میدهد که نرخ سوادآموزی در روستاها به ۸۳.۵ درصد ارتقا یافته اما همچنان سوادآموزی در بین زنان روستایی کمتر از مردان است به طوری که ۸۸.۸ درصد این شاخص به مردان و ۷۸.۳ درصد به بانوان تعلق دارد.
سرانه آموزشی کشور ۵.۲۸ مترمربع است
سرانه فضاهای آموزشی کشور که در سال ۹۶ برابر با ۵.۱۷ متر مربع بود، با گذشت هفت سال به ۵.۲۸ مترمربع در سال ۱۴۰۲ رسیده است؛ همچنین نسبت کلاسهای مستحکم به کل کلاسهای موجود در سال ۹۶ عدد ۰.۶۴ بوده که در سال ۱۴۰۲ به ۰.۸۲ ارتقا یافته است.
دادههای مرکز آمار نشان میدهد که نسبت کلاسهای دارای سامانه گرمایش و سرمایش استاندارد به کل کلاسهای موجود در سال ۹۶ عدد ۰.۴۸ بوده و در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۰.۶۸ رسیده است.
همچنین سرانه فضاهای ورزشی یعنی فضاهای روباز یا سرپوشیده داخل یا خارج مدرسه برای انجام فعالیتهای ورزشی دانشآموزان از ۰.۱۷ درصد در سال ۹۶ به ۰.۲۰ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
سرانه فضای پرورشی یعنی مکانهای آموزشی و پرورشی مورد تایید سازمان نوسازی مدارس روند کاهشی داشته است و از ۰.۵۹ درصد در سال ۹۶ به ۰.۵۸ در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
دانشآموزان ابتدایی بیشترین سهم را دارند
دانشآموزان مقطع ابتدایی در سالهای تحصیلی ۹۶ تا تا ۱۴۰۲ سهم بیشتری در بین مقاطع تحصیلی داشته است. سهم مقاطع تحصیلی ابتدایی ۵۷.۷، متوسطه اول ۲۳.۸ و متوسطه دوم ۱۸.۵ در سال ۱۴۰۲ است.
همچنین نسبت دانشآموزان مدارس غیردولتی به کل دانشآموزان از ۱۱.۴ درصد در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۶ به ۱۴.۸ درصد در پایان سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ رسیده است که این نسبت در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در مقاطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم به ترتیب برابر ۱۶.۰، ۱۳.۲ و ۱۳.۰ درصد بوده است.
دادههای آماری نشان میدهد که نسبت دانشآموز به معلم در مدارس دولتی در سالهای ۹۶ تا ۱۴۰۳ به ترتیب در مقطع ابتدایی از ۲۵.۲ به ۲۸.۳ درصد، مقطع متوسطه اول از ۱۹.۹ به ۲۵.۹ درصد و مقطع متوسطه دوم از ۱۳.۵ به ۱۶.۸ درصد رسیده است
دانشآموزان ابتدایی بیشترین سهم را دارند
دانشآموزان مقطع ابتدایی در سالهای تحصیلی ۹۶ تا تا ۱۴۰۲ سهم بیشتری در بین مقاطع تحصیلی داشته است. سهم مقاطع تحصیلی ابتدایی ۵۷.۷، متوسطه اول ۲۳.۸ و متوسطه دوم ۱۸.۵ در سال ۱۴۰۲ است.
همچنین نسبت دانشآموزان مدارس غیردولتی به کل دانشآموزان از ۱۱.۴ درصد در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۶ به ۱۴.۸ درصد در پایان سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ رسیده است که این نسبت در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در مقاطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم به ترتیب برابر ۱۶.۰، ۱۳.۲ و ۱۳.۰ درصد بوده است.
دادههای آماری نشان میدهد که نسبت دانشآموز به معلم در مدارس دولتی در سالهای ۹۶ تا ۱۴۰۳ به ترتیب در مقطع ابتدایی از ۲۵.۲ به ۲۸.۳ درصد، مقطع متوسطه اول از ۱۹.۹ به ۲۵.۹ درصد و مقطع متوسطه دوم از ۱۳.۵ به ۱۶.۸ درصد رسیده است