کمیسیون آموزش وتحقیقات شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای تعیین تکلیف امتحانات نهایی وتاثیر قطعی سوابق تحصیلی به میز مذاکره فراخواند

رسانه معلم #احسان عظیمی راد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح دستور کار امروز (یکشنبه، ۲۵شهریور ماه) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، گفت: در نشست امروز اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مباحث مربوط به مصوبه جنجالی تاثیر قطعی معدل در کنکور و همچنین کاهش سن ورود داوطلبان متقاضی دانشگاه فرهنگیان مورد بررسی قرار گرفت. 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تمام اعضای کمیسیون بر این باورند که شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاد حاکمیتی است، افزود: تمام نقدها و انتقادهای مطرح شده در جلسه مبنی بر تخریب یا کم جلوه دادن شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست بلکه دغدغه‌هایی است که در جهت اعتلای رشد شورا و نظام قانونگذاری عنوان می‌شود و همه این مباحث را به نوعی نمایندگان در جلسه مطرح کردند.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور سراسری از مباحث جدی مورد بررسی جلسه امروز بود، یادآور شد: تاثیر قطعی معدل در کنکور سراسری حدود ۲ سال زندگی دانش آموزان و داوطلبان را تحت تاثیر قرار داده است، در این جلسه به سه نکته اساسی حفظ شأن جایگاه قانونگذاری کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تا حفظ جایگاه سیاست گذاری، خط مشی‌ها و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد توجه قرار گرفت

وی با بیان اینکه در این جلسه نمایندگان به وظایف اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید داشتند، یادآور شد: باید تعاملات بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس بیش از گذشته باشد، تحت این شرایط طبیعتاً می‌توان تصمیمات کارآمدتری در حوزه آموزش اتخاذ کرد، در غیر این صورت اگر  شورا خود را یک نهاد بالادستی بداند ، مجلس به عنوان یکی از قوای مستقل کشور همیشه همراه و همگام تمام دستگاه‌های اجرایی خواهد بود.

عظیمی‌راد با بیان اینکه هر کدام از نمایندگان در خصوص تاثیر قطعی معدل در کنکور سراسری و مشکلاتی که برای داوطلبان ایجاد کرده بود انتقادهایی را در جلسه مطرح نمودند، اظهار داشت: در این جلسه موضوعاتی همچون ترازدهی ناعادلانه مصوبه، عدالت آموزشی در مناطق محروم، شیوه و تصحیح ناعادلانه اوراق امتحانی، استرس بین دانش آموزان، رشد مافیا از آزمون‌های تستی کنکور به آزمون‌های تشریحی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم، به صورت جزئی بررسی شد.

وی با بیان اینکه در این جلسه عملکرد شورا از نگاه مردم مورد بررسی قرار گرفت، گفت:  گزینش یکی از بحث‌های جدی امروز است که باید مورد توجه قرار بگیرد، چرا شورا به آن ورود ندارد و یا به مباحثی تخصصی همچون تاثیر قطعی معدل در کنکور سراسری، ورود داشته است، موضوعی که رئیس جمهور تاکید دارد، این مصوبه مناسبی نیست ولی شورای عالی انقلاب فرهنگی اصرار به اجرای آن دارد

وی با بیان اینکه در این جلسه پیشنهاد داده شد شورا به مصوبه قبلی مجلس در خصوص کنکوربازگردد، اظهار داشت: حساسیت اعضای کمیسیون نسبت به تاثیر قطعی معدل و ورود شورا در اقدامات قانونگذاری معین شد و بر اساس پیشنهادات ارائه شده، مقرر شد کمیته‌ای تشکیل تا بررسی‌های لازم پیرامون این مصوبه جنجالی صورت گیرد، با توجه به دغدغه‌های موجود انتظار می‌رفت در این جلسه این مصوبه تعلیق شود اما دوستان در دبیرخانه سختگیرانه با این موضوع مخالفت کردند و با توجه به این شرایط مقرر شد که پای میز مذاکره بیایند اما این مصوبه برای سال۱۴۰۴ کارایی ندارد

.سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تمام تلاش ما این بود که دانش آموزان در سال ۱۴۰۴ بدون دغدغه در کنکور شرکت کنند و اصلاحات این مصوبه در سال‌های بعد اجرایی شود، اما با توجه به جلسه امروز این مسئله شدنی نیست، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس طی جلساتی با رئیس جمهور و شورا این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

عظیمی راد یادآور شد: کمیسیون آموزش اگر نیاز باشد نامه ای خدمت رهبر معظم ارسال خواهد کرد و از ایشان کسب تکلیف می‌کنیم، بنده معتقدم که ما دچار یک آسیب شدیم و همه اعضای کمیسیون آموزش قائل هستند که شورا در امر کمیسیون مجلس و حوزه آموزش به نوعی ورود می‌کند و شورای عالی انقلاب فرهنگی استقلال کمیسیون و مجلس را نقض کرده است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: آقای خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد دادند که کمیسیون نظر قطعی خود را ارائه کند و در مجموع یک کمیته با حضور اجزای پنجگانه تشکیل شود  تا به یک جمع‌بندی با یک الی دو پیشنهاد برسند و در صحن شورا مطرح کنند.

وی ادامه داد: اگر امروز تاثیر قطعی معدل در کنکور مشخص می‌شد مسئله بعدی سن داوطلبان فرهنگیان بود که خطای مطلق شورای عالی انقلاب فرهنگی است و باید به آن می‌پرداختیم معلمان ۴۰ تا ۵۰ ساله به دلیل استخدام از سن پایین بازنشسته هستند در صورتی که اگر با سن بالاتر استخدام شوند هم در جامعه آرامش ایجاد می‌شود و هم معلمان در سن ۴۰ تا ۵۰ سالگی با تجربه‌تر خواهند بود، هدف ما این است که شورا از لغو مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور دفاع کند تا قانون مجلس اجرایی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *