دانشجو+ معلمان ( از باید ها تا هست ها)

دانشجو+ معلمان ( از باید ها تا هست ها)

بستر و زمینه های موجود در کشور های جهان،مدیریت های مطلوب کلانی را می طلبد که با نگاه عمیق و همه جانبه به کلیت و ریز جزئیات توجه کند.
بدیهی است آن مدیریتی شایسته و توانمند خواهد بود که اولا اصل موضوع را در جهت شایسته ای هدایت کند و دوما جلوگیری دقیق و هدفمند از بین رفتن ریز جزئیات را مدنظر قرار دهد.

موضوع جامعه دانشجو معلمان پسر و دختر این مرز و بوم که پس از فراز و نشیب های متعدد و مکرر با عناوین:کنکور،مصاحبه،تحقیقات و …..به دانشگاه فرهنگیان رسیده اند،یکی از همان بستر هایی می باشد که متاسفانه مورد غفلت مسئولین امر واقع شده است.

کلمه دانشجو به تنهایی در مفهوم معنایی و عملیاتی خود بسیار سنگین و مهم است.
حال زمانی که این کلمه دانشجو ترکیب با کلمه سنگین تر و مهم تری به نام معلم شد،دیگر کوتاهی ها و بی توجهی ها به دور از باور عقلانی و منطقی است.

دانشجو معلم یعنی انسانی که با موازات وظایف دانشجویی خود اعم از تحصیل و تحقیق،وظیفه سنگین تری را با عنوان معلمی بر دوش خود می کشد که بدان معناست که علاوه بر تحصیل و تحقیق، درونی سازی علم نه تنها برای خود بلکه برای آموزش با استفاده از فنون و روشهای مختلف به دانش آموزان را نیز متعهد شده است.
به فرض مثال عینی، اگر دانشجویی در وظایف تحصیلی خود کوتاهی کند،صدمه و خسارت آن کوتاهی اولا به خود او وارد خواهد شد و سپس به جامعه هدفی که در شغل آینده خود با آنها سروکار دارد.

اما اگر دانشجومعلمی در وظایف تحصیلی خود کوتاهی کند،نه تنها خود او بلکه نظام آموزش و پرورش یک کشور دچار مشکلات عمده ای خواهد شد که ممکن است سالیان متمادی این مشکلات گریبان گیر وزارت مظلوم آموزش و پرورش باشد و رهایش نکند.
اما دلیل آنست که دانشجو معلمان مشکلاتی را در فضای دانشگاهی خود متحمل می شوند که با هر بار پیگیری و درخواست از مسولان هیچ جواب قانع کننده و منطقی را دریافت نمی کنند.

این مشکلات است که فشار روانی و اقتصادی را بر دانشجو معلمان تحمیل می سازد و بدون برطرف کردن این مشکلات فضای مطلوب علمی و روانی بدست نمی آید.
مشکلاتی از قبیل :

۱ـ کسورات دانشگاهی که متاسفانه بیشتر از نصف حقوق دانشجومعلمان را از آنها می گیرد در حالی که حقوق دانشجومعلمان حداقل حقوق در بودجه سالیانه تعیین می شود.با این وجود عملا دانشجو نمی تواند به صورتی مخارج شخصی خود را از این حقوق برطرف کند.(فراگیری مهارت های مختلف و هزینه های شرکت در کارگاه های آموزشی و تربیتی به جای خود!!!!!)

۲ـ مشکلات موجود در فضاهای آموزشی،صنفی و رفاهی دانشجومعلمان
(وجود اتاق هایی که ۱۲ و حتی ۱۸ نفر درون آن هستند اصلا موضوع جالبی نیست و شواهد متعددی در این رابطه در کل کشور وجود دارد.)

۳ـ عدم برخورداری از تسهیلات و شرایط

(دانشجو معلمان به فرض آنکه حقوق کاملی دریافت کنند،رویداد هایی همچون ازدواج شان را با شرایط بسیار سختی دنبال می کنند و همین مشکل در مولفه های مهم کشور تاثیر بسزایی ایفا می کند.در صورتی که نگرش می بایست به نحوی باشد که قانون ازدواج و جوانی جمعیت برای این قشر محترم نادیده گرفته نشود.)

۴ـ عدم وجود شبکه و کارگروه متخصص جهت انگیزه سازی و تشویق دانشجومعلمان به تحقیقات و پژوهش های علمی مرتبط با حوزه های آموزش و پرورش

و دیگر مسائلی که در بعضی از استان ها مشاهده می شود و انتظار از دولت محترم،وزیر جدید آموزش و پرورش و مسئولان محترم ذی ربط است که جدی به دنبال برطرف سازی این مشکلات و دغدغه ها باشند و اینگونه نباشد که نظام آموزش و پرورش،کارمندان،کادر تربیتی و معلمان محترم آن از ضعیف ترین اقشار جامعه شوند که خود این موضوع در جریان امر آموزش و تربیت دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد.
امیرحسین نریمانی
دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *