بسم الله الرحمان الرحیم
بیشاز ۱۲ سال از تصویب وابلاغ سند تحول می گذرد و خوشبختانه در این مدت ادبیات مناسبی در فضای گفتمانی جامعه وآموزش وپرورش از سند تحول انتشار یافت همه جامعه، آموزش وپرورش را با سند تحول می شناسند و آن را مطالبه می کنند مدیران مدارس سعی می کنند همه فعالیت ها را با الصاق سند توضیح دهند وفضای مدرسه را با مفاهیم اساسی سند زینت بخشند در سخنرانی ها مدیران کلان مطلع سخن را با خطبه سند شروع می کنند دوره های آموزشی سند برگزار شد ومی شود کتاب های درسی با رویکرد سند تألیف می شود پژوهش های مختلف در باره سند انجام گرفت ودربرنامه های ششم و هفتم جا پای سند است در بودجه سالانه نیز این جا پا را می توان دید
اما همگان از اجرای سند ناراضی ویا از عدم اجرای آن معترض هستند تا کنون تدوین زیر نظام ها وبعد نقشه اجرائی سند، اجرای سند را به خود معطوف کرده بود و الحمد لله ایندو نیز به پایان رسید از تجربیات موفق برنامه اجرای سند، دوره آقای حاجی میرزایی بود که برنامه مدون و زمان بندی شده به استان ها ابلاغ شد در دوره آقای دکتر صحرایی با عنایت شهید خدمت رئیسی مجاهد رتبه بندی معلمان اجرا شد و نقشه اجرایی سند ومدرسه در تراز سند تصویب شد مدارس حیات طیبه ازدولت دوازدهم با حداقل ۲۰۰۰ متر مربع ساخته شد نظام بودجه نویسی باادبیات سند مقداری تغییر کرد کلیه کتاب های درسی با مواد ورسانه آموزشی QRکد مجهز شدند تا مواد ورسانه آموزشی متنوع شوند وراهنمایی معلم منابع آزمون استخدامی جدید قرار گرفتند امتحان نهایی در دوره دوم متوسطه بر برگزار شدتاثیر کنکور به ۵۰ در صد کاهش یافت دانشجو معلمان از ۳ هزار نفر به سی هزار نفر افزایش یافت
چرا همه اینها از چشم منتقدان پنهان است ؟شایدکه منتقدان محصول وخروجی محور هستند و خروجی های آموزش وپرورش را مناسب نمی دانند کاهش میانگین معدل آموزشی، کاهش انگیزه تحصیلی، افزایش بازماندگان از تحصیل ، کاهش بودجه آموزش وپرورش به نسبت بودجه عمومی، عدم ثبات مدیریت ، افزایش آسیب های اجتماعی .. هنوز آموزش وپرورش را رنج می دهد
گویا هنوز روح سند تحول بخوبی درک نشده است و فعالیت ها فاقد جهتگیری اصلی هستند روح سند تحول انطباق با نظام معیار اسلامی است که همان تعلیم وتربیت ارزش هاست
توضیح اینکه بهره وری در آموزش وپرورش مساوی است با تبدیل محیط يادگيري مانند مدرسه وکلاس به موقعیت یادگیری است یعنی دانشآموز یا یاد گیرنده بتواند با موضوع یا مسئله یا باامور دیگر ارتباط برقرار کند وتا این ارتباط برقرار نشود یادگیری صورت نمی گیرد و تربیت هنگامی صورت می گیرد که یادگیرنده این موقعیت را مطابق با نظام معیار تغییر دهد لذا یادگیری درک وتغییر موقعیت است وتربیت تغییر موقعیت با نظام معیار یا همان ارزش های اسلامی مثلا موقعیت ارتباط با طبیعت ارزش آن آیه ای دیدن و مخلوق دیدن وبا عظمت دیدن طبیعت است و یا ارتباط با جامعه ارزش آن اقامه قسط وعدل، تدبیر امور همدیگر با رویکرد تعاون است و رعایت ارزش ها در همه ساحت های ششگانه فرد را صالح وجامعه صالح می نماید و این رعایت ارزش ها در نگاه دینی به ابرمفهوم تقوا نام نهاده شد
سند تحول هنگامی اجرا می شود که ابر وباد ومه وخورشید از صف تا ستاد با تنوع سازی محیط يادگيري و مواد ورسانه آموزشی و معلم توانمند و آگاه به ارزش های اسلامی موقعیت را برای دانش آموز فراهم کند والا تنها توسعه پیش دبستانی ، تشکل های دانش آموزی و المپیاد های تربیتی ما را با قله نمی رساند گرچه لازم است اما کافی نیست حالا که وزیر ،حترم به اجرای سند اهتمام دارد باید از کثرت فعالیت های بدون هدف وجهت گیری بکاهد و فعالیت جهت دار متمرکز شود
سید نصرت الله فاضلی