رسانه معلم # بودجه آموزش وپرورش بعد از انقلاب اسلامی حداکثر ۱۸ در صد بودجه عمومی را به خود اختصاص داد و این عدد در دهه سوم و چهارم انقلاب مبتلا به سکته شد و به ۹ تا ۱۰ در صد نزول کرد و بودجه کیفیت بخشی آموزش نزدیک به صفر شد واین درد مزمن با دولت ها مدیریت نشد بلکه بر درد آن افزوده شد وبسیاری از دانش آموزان از حق آموزش وتربیت کیفی وزندگی مدرسه ای محروم شدند شاید در این دوره رئیس جمهور طبیب بتواند آن را درمان کند وخون را به همه بدن آموزش وپرورش برساند
خروجی برنامههای حوزه اقتصاد و بودجه آموزش و پرورش میتواند به صورت مستقیم در کیفیت تعلیم و تربیت در مدارس دولتی و همچنین در زندگی و معیشت فرهنگیان اثرگذار باشد و در بحث آسیب شناسی وضع موجود، نظام مسائل و چالشها در این حوزه به خوبی شناسایی و احصا شده است.
برنامههای حوزه اقتصاد و بودجه در آموزش و پرورش از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار است به همین دلیل وزرا در تنظیم برنامههای این حوزه دقت نظر و ملاحظات خاصی دارند.
پر واضح است که تحقق شعارها و برنامههای حوزه اقتصاد و بودجه تابع متغیرهای اثرگذاری است که بخشی از آن خارج از ظرفیت و توان و اراده وزیر آموزش و پرورش است و تحقق برخی از برنامهها بستگی به وضعیت اقتصادی کشور و همچنین نگاه مدیران ارشد دولت به مقوله آموزش وپرورش خواهد بود.
قطعا اثرات و خروجی این برنامهها میتواند به صورت مستقیم در کیفیت تعلیم و تربیت در مدارس دولتی و همچنین در زندگی و معیشت فرهنگیان اثر گذار باشد.
در این راستا برنامههای حوزه اقتصاد و بودجه علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در سه بخش کلی تنظیم شده است.
با نگاهی فنی میتوان چنین نتیجه گرفت که برنامههای اقتصادی و مالی وی علل اصلی مشکلات اقتصادی و مالی حوزه آموزش وپرورش را به خوبی شناسایی و بر حل آن با نگاه حل مسئله تمرکز خواهد کرد و امیدوارم با پیگیری، تلاش و عدم گرفتار شدن در روزمرهگیهای آسیبزای اداری معمول شاهد روزهایی خوب برای فرهنگیان باشیم.
اما نگاهی کوتاه به این برنامهها هر سه بخش بیان اصول ارزشها و باورها، آسیبشناسی وضع موجود، اهداف و برنامههای عملیاتی در حوزه اقتصاد و بودجه را مورد نقد و بررسی قرار میدهیم:
در بحث اصول ارزشها و باورها، رویکرد اصلی بیان شده است؛ بازتولید مدلهای جدید و کارآمد و بهینه، برای تامین مدیریت و مصرف منابع مالی و کالبدی. در واقع نگاه حاکم در منطق مدیریتی تنظیم اهداف و برنامهها، در این بند بیان شده است.
البته انتظار میرفت این رویکرد مهم در برنامههای عملیاتی و پیشنهادی مورد توجه و اهتمام بیشتر قرار میگرفت. در واقع نگاه حاکم در اصول و ارزش ها می بایست در تنظیم فعالیتهای مالی و بودجهای حضور ملموس تری میداشت.
همچنین در بحث آسیب شناسی وضع موجود، نظام مسائل و چالشها در این حوزه به خوبی شناسایی و احصا شده است که این نشان از شناخت آگاهانه و دقیق تیم اقتصادی وزیر پیشنهادی به لایههای پنهان علل بروز ناترازیهای مالی و بودجهای در تمام سطوح نظام تعلیم و تربیت کشور دیده شده که مهمترین آنها به صورت خلاصه ناترازی و کسری بودجه مداوم آموزش وپرورش، محدودیت و عدم کفایت منابع، نابسامانی اقتصاد آموزش و پرورش، فرسودگی ساختمانها و تجهیزات اداری و آموزشی، غیرمولد بودن زیرساختها و داراییها، بهرهوری پایین و ضعف در مدیریت مصارف، عدم تخصیص بهنگام منابع، عدم شفافیت و توزیع نامتوازن اعتبارات و ضعف در تنقیح و بروزرسانی قوانین و مقررات است.
و اما در بخش پایانی اهداف و برنامههای حوزه اقتصاد و بودجه در چهار بخش تنظیم شدهاست که مهمترین برنامهها و اقدامات پیش رو بدین شرح است:
الف) افزایش تدریجی منابع مالی و بودجه
ب) ایجاد سازوکار مناسب در تامین سرانه مدارس و توزیع عادلانه سرانه مدارس در ابتدای سال تحصیلی بالاخص مناطق محروم
ج)افزایش سهم اعتبارات آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت و تولید ناخالص داخلی طی ۴ سال
د)اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان در راستای تقویت بنیه مالی فرهنگیان و رفع مشکلات معیشتی آنها
به نظر می رسد این قسمت از برنامه ناظر و معطوف به برنامه هفتم توسعه تهیه و تنظیم شده است. شناخت و اشراف به نظام مسائل و چالشهای آموزش و پرورش کشور نقطه مثبت در کارنامه آقای کاظمی است. البته همانطور که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند، «ما در کشور طرحها و برنامههای خوب زیاد داریم باید در راستای عملیاتی کردن ،موفق این طرح ها و برنامهها اقدام کنیم».
امیدوارم علیرضا کاظمی در این مسیر سخت و دشوار با به کارگیری همه ظرفیت های کاربلد و کاردان و با تجربه ، در مسیر توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش موفق باشد
#اقتصاد
#کاظمی
##تربیت