رسانه معلم # جناب آقای نخعی پورعضو کانون تربیت اسلامی کرمان وکارشناس تعلیم وتربیت در مصاحبه با خبرگزاری فارس به مسائل آموزش وپرورش از نگاه کارشناسی پرداخت تا در هیاهوی انتخاب وزیر ، وزرای اقتصادی و زیر بنایی های سخت، مسائل آموزش وپرورش و در نهایت مدیر عالی آن در ردیف های آخر اولویت ها وگزینش ها قرار نگیرد
، دولت چهاردهم بهزودي فعاليت خود را آغاز ميكند و فهرست كابينه دولت نيز براي اخذ رأي اعتماد به مجلس ارائه ميشود. با توجه به جايگاه دستگاه تعليم و تربيت به عنوان مهمترين دستگاه، انتخاب وزير آموزش و پرورش از اهميت بسزايي برخوردار است.در خصوص وضعيت آموزش و پرورش و ويژگيهاي وزير آينده آموزش و پرورش با غلامرضا نخعی پور كارشناس تعليم و تربيت و عضو کانون تربیت اسلامی استان کرمان به گفتوگو نشستيم.
در حال حاضر آموزش وپرورش با کمبود جدی نیروی انسانی مواجه است
* فارس: در ابتدا به وضعيت فعلي آموزش و پرورش بپردازيم. وضعيت دستگاه تعلیم و تربیت کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟از آنجا که اولین و مهمترین سرمایه هر دستگاه و پیشران اصلی، نیروی انسانی است در حال حاضر آموزش وپرورش با کمبود جدی نیروی انسانی مواجه است و علیرغم جذب تعداد قابل توجهی نیرو در تابستان جاری، با توجه به افزایش روند بازنشستگی و افزایش آمار دانشآموزی، مشکل نیروی انسانی مرتفع نمیشود.لازمه رفع کمی و کیفی این مشکل، همکاری و همیاری همه عوامل دستاندر کار خصوصا مجلس و دولت است تا سریعاً ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را افزایش دهند و مجوز بیشتری از طریق ماده 28 صادر و نیروهای شرکت های آموزشی که تجربه چند ساله آموزشی را دارند به صورت قراردادی یا پیمانی جذب شوند.در همین راستا برای اینکه کیفیت فدای کمیت نشود باید بودجه کافی برای آموزش نیروهای انسانی که در دو سال اخیر جذب شدهاند، اختصاص یابد چون حداقل یک سال آموزش پیشبینی شده برای نیروهای ماده 28 به دلیل اضطرار نادیده گرفته شده و بلافاصله پس از قبولی در آزمون راهی کلاس درس شدهاند و عدم آموزشهای اولیه خصوصاٌ روشهای تدریس و بررسی کتاهای درسی، زیانهای جبران ناپذیری را متوجه دانشآموزان میكند.اگر مشکل نیروی انسانی آموزش و پرورش به نحوی شایسته مرتفع شود، مسائل دیگر از جمله فضا، تجهیزات، برنامهریزی و کتاب های درسی به تدریج حل خواهد شد.البته با توجه به دوران پسا کرونا، نمودارهای کیفی از جمله نمرات امتحانات نهایی و نتایج المپیادها و……قابل قبول است
دولت سیزدهم رتبهبندی که مطالبه 10 ساله فرهنگیان بود را اجرايي كرد
* فارس: با توجه به نكاتي كه بيان فرموديد، به آموزش و پرورش دولت سیزدهم چه نمرهای می دهید؟دولت سیزدهم رتبهبندی که مطالبه 10 ساله فرهنگیان بود علیرغم موانع متعدد و کارشکنی بعضی مسؤولان اجرابی کرد. در جذب نیروی انسانی خیلی خوب عمل کرد. در افزایش سرانه فیزیکی، افزایش فضاهای آموزشی و ورزشی عملکردی کم سابقه داشت و در تجاریسازی و لاجرم خودکفایی استانها خیلی خوب عمل کرد لذا شایستگی دریافت نمره الف را دارد.* فارس: در صحبتتتان به رتبهبندي اشاره كرديد و اينكه به رغم مشكلات، اجرايي شد، آيا رضايت فرهنگيان را جلب كرد؟خوشبختانه رتبهبندی بعد از ده سال وعده و وعید و کارشکنی اجرايي شد هرچند در مراحل اجرایی مشکلات زیادی داشت اما پس از رسیدگی به اعتراضات، رضایتمندی نسبتا خوبی ایجاد کرد. لازم است شاخصهای امتیازآور مورد تجدید نظر قرار گیرد تا رتبهبندی با اهداف آن تطابق بیشتری داشته باشد. ضمن اینکه در کنار رتبهبندی باید تورم مدنظر باشد تا روند تورم بر افزایش حقوق معلمان پیشی نگیرد.
آقایان از آموزش و پرورش استقبال نمیكنند
*فارس: دستگاه تعليم و تربيت سالهاست كه با مشكلات عديدهاي مواجه است و همچنان هم به قوت خود باقي است. به عقيده شما، وزارت آموزش و پرورش با چه مشكلاتي دست و پنجه نرم ميكند؟مشکل اصلی، نیروی انسانی است که در سؤال اول اشاره شد مضافاٌ با توجه به کمی حقوق، نیروهای کیفی در گروه آقایان که نانآور خانواده باید باشند از آموزش و پرورش استقبال نمیكنند چون حقوق پاسخگوی هزینههای بدو زندگی خصوصا، ازدواج، مسکن و وسیله نقلیه نیست و تعداد قابل توجهی از معلمان علیرغم سن بالا هنوز مجرد هستند.مشکل مسکن فرهنگیان و عدم حمایت جدی دولت، ذهن اکثر نیروهای جدید الاستخدام را به خود مشغول کرده و توان پرداخت اجاره بهای منزل را ندارند
لزوم گسترش آموزشهای فنیوحرفهای
مشکل بعدی که علیرغم اقدامات انجام شده همچنان نیازمند توجه جدی است، لزوم گسترش آموزشهای فنیوحرفهای است چرا که رشتههای نظری اشباع شده و با برپایی تعداد کثیری دانشگاه با عناوین مختلف در هر کوچه و خیابان، به سادگی به همگان لیسانس اعطا میشود و با اتلاف وقت جوانان و بالا بردن توقع ایشان به مصداق یکی بر سر شاخ بن می برید عملا نیروی کار کشور را از گردونه کار و فعالیت تولیدی و خدماتی خارج میکنند و وزارت علوم که بعضی اساتید خود و بعضی نمایندگان سابق و لاحق مجلس را در این دانشگاهها ذینفع می بیند در برابر این معضل سکوت کرده است.
وزير بايد از بدنه آموزش و پرورش باشد
* به نظر شما، وزیر آينده آموزش و پرورش چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟الف-از بدنه آموزش و پرورش باشد و تجربه تدریس در سطوح مختلف را داشته باشد.ب-معتقد به فلسفه و اسناد بالا دستی آموزش و پرورش ملی و دینی و بومی کشور باشد.ج-به سند تحول بنیادین اعتقاد و اشراف داشته باشد و برای اجرای آن تصمیم جدی داشته باشد.د- در بین فرهنگیان مقبولیت و محبوبیت لازم را داشته باشد تا بتواند همه ظرفیتها را برای تحقق اهداف به کار بگیرد.ه- توان تبیین اهداف و دفاع از آموزش و پرورش را در مجلس و دولت داشته باشد
وزير حرف فرهنگیان را در همه حوزهها بشنود
* فارس: شما چه کسی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد می دهید؟با توجه به تجربه و اشراف آقای صحرایی و لزوم ثبات مدیریت در آموزش و پرورش، ایشان را گزینه مناسب برای وزارت میدانم.* فارس: به نظر شما مهمترین خواستههای فرهنگیان از وزیر آموزش و پرورش چیست؟اولا حرف فرهنگیان را در همه حوزه ها بشنود و نسبت به آنها احساس مسؤولیت کند و در رفع مشکلات فرهنگیان و دلگرمی آنان صادقانه بکوشد. ثانیا تعهد و تخصص و شایستهسالاری را در همه سطوح مد نظر قرار دهد.مدارس دولتی را تقویت کند تا عدالت آموزشی و پرورشی و پژوهشی و پشتیبانی تحقق یابد. ثالثا در بهبود معیشت و رفع مشکل مسکن فرهنگیان خصوصا معلمان جوان به طور جدی اقدام نماید. رابعا نسبت به حل کارشناسی و درست مشکل کنکور اقدام نماید چون دو مرحله ای شدن آن هم مشکل اضطراب دانش آموزان را حل نکرده است
آموزش و پرورش تنهاست
* فارس: آموزش و پرورش به چه چيزي در اين زمان نياز دارد تا بتواند موفق عمل كند؟متولیان و داعیهداران فراوانند و ارگانهای فرهنگی متعدد؛ با این حال آموزش و پرورش تنهاست و به تنهایی یکی از پاسخگوترین وزارتخانهها است که با اکثریت جامعه سر و کار دارد لذا لازم است دولت، مجلس خصوصا کمیسیون آموزش و شورای انقلاب فرهنگی و شورای آموزش و پرورش به کمک آموزش و پرورش بشتابند و هماهنگتر عمل کنند و اولویتها را فدای حواشی و روزمرگی نکنند تا اهداف عالی آموزش و پرورش تحقق یابد
#کانون
#تربیت
#اسلامی
#معلم