تجارت آموزشگاه های علمی آزاد با همکاری بعضی از مشاوران مدارس

مراکز علمی یا خلفای مافیای کنکور
نیک می دانیم دست یابی به هر هدفی، مستلزم فراهم کردن همه اسباب تحقق آن هدف است چه آنکه هر نقیصه ای در عوامل ایجاد یک رخداد مطلوب، اعم از کاستی کمّی و کیفی،بی حاصلی انتظار و بی بهره گی از اهداف را به دنبال دارد. این نکته ظاهراً ساده اما باطناً ژرف، حقیقت فاخری است که توسط اندیشمندان فن، در قالب دو اصل قیّم، علیت و سخنیت مبرهن و مدلل شده و بکارگیری آن توسط هر فرد و قومی و در هر عرصه و شغلی، نوید بخش کامیابی و سربلندی است.
رسالت دستگاه عظیم آموزش و پرورش، چنانکه از نامش پیداست، تعلیم و تربیت فرزندان جامعه به هدفتحصیل صفات مولد سعادت فردی و اجتماعی است.
از جمله قوانین در خور و مناسب که إجرای درست آن، می تواند نیل به هدف یاد شده را در پی داشته باشد، قانون سند تحول بنیادین است. این قانون فاخر اما سالها متوقف، در پی مطالبه گری مستمر ولی امر مسلمین، بالاخره در دولت سیزدهم، مورد إلتفات و اهتمام قرار گرفته که در دیدار اردیبهشت ماه 1403 رهبری با فرهیختگان مورد توجه ایشان واقع شده است.
معظم له در این دیدار، ضمن گله و شکوه از تأخیرچندین ساله، با تعبیر اینکه، «چند سال این سند تحول را گذاشتیم در کشو، درش را هم بستیم، هیچ تحرکی انجام نگرفت!! ضرر کردیم» از التفات بعمل آمده در این دولت، با عبارت «بحمد الله شنیدم که سند، هم مورد بازنگری قرار گرفته … در حال نهایی شدن است هم نقشه راه برای اجرای آن آماده شده، که اینها همه مهم است … این خبر خوبی است» ابراز خرسندی و امیدواری کرده است. ایشان البته در مقام ولایت و رهبری، از هدایت و نکته کلیدی یا همان مطالبه به حق همیشگی اش،دریغ نکرده فرمود؛ «نگذارید وقفه ایجاد شود و کار را به طور جدی پیش ببرید»
البته شورای عالی آموزش و پرورش، قدر این رهنمود را دانست، به فاصله قریب یک ماه، مطالبه یاد شده را در هزار و سی و نهمین جلسه شوری پیگیر شدند که حاصل آن دو مصوّبه ارزشمند به قرار ذیل است؛
1) الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش . (که گویی همان نقشه راه اجرای سند و راهنمای عمل است)
2) آیین نامه مسیر رشد معلمی . (که در واقع بال دوم برای تحقق هدف سند و در راستای قانون نظام رتبه بندی معلمان است)

بیتردید، این ولایتمداری و قدرشناسی سریع، شایسته تحسین و تقدیر است، که نگارنده این سطور، به سهم خود آن را تحسین و تبریک گفته دوام توفیق و سربلندی اعضاء شوری را از خدای سبحان مسألت می نماید.
اما با عنایت به فراز ظریف و دقیقی از بیانات رهبری پیرامون نقشه راه، مبنی بر اینکه «بدانیم این سند را چه جور بایستی عمل کنیم که در تمام سطوح آموزش و پرورش، اثر خودش را ببخشد» مایلم بار دیگر مقدمه آغازین را یادآور شوم که علل إعدادی مهیا شده برای یک هدف، اگر از کمترین کسری یا مانع برخوردار باشد بدون شک ما را به هدف دلخواه نمی سازد چرا که نتیجه کامل و دلخواه، تنها از علت تامه ساخته است.
در این راستا و از باب تعریف و تبیین به مصداق، به نحوه نقش آفرینی آموزشگاه های علمی در عرصه آموزش و پرورش،اشاره می کنم. می دانیم آموزشگاه های علمی با مجوز آموزش و پرورش استانها فعالیت می کنند و هدف قانونگذار از آن، (باتوجه به محدودیت مکان و زمان در اختیار)، همکاری و همافزایی در کار عمدتاً آموزشی مدارس است که طبعا فعالیت شان باید در طول فعالیت مدارس و نه در عرض آنها رقم بخورد. یعنی باید در خارج از زمان فعالیت مدارس و برای رفع کاستی احتمالی آموزش دانش آموزان،گام بردارند و نه در زمان مشابه و مو به موی کار آنان.
حسب نقد و گله برخی از مدیران ، در حال حاضر با پیش آمد رخداد مبارک امتحانات نهایی، یکی از موانع جدی تحقق اهداف جامع الاطراف اسناد بالادستی از جمله سند تحول،به ویژه از جنبه تربیتی فعالیت پول محورانه پاره ای از آموزشگاه ها یا مراکز علمی است. این طایفه با کمک مشاوران همسو تدریجا جا در پای همان اصحاب مافیای کنکور می گذارند، چرا که با لطایف الحیل، ابتدا دانش آموزان مستعد مدارس اعم از استعدادهای درخشان یا نمونه دولتی و غیر دولتی را جذب کرده ، و به دنبال اعلام نتایج کنکور، غیرمنصفانه، حاصل زحمات چندین ساله مدارس و دبیران و خود دانش آموزان راه یافته به دانشگاه های سر آمد را به عنوان نتیجه برنامه و فعالیت فقط چند ماهه خود مصادره می کنند و آن را دستاویزی برای تبلیغات و جذب گسترده کار خود می کنند و در نتیجه،دانش آموزان را از جایگاه اصلی خود یعنی محل توامان آموزش و پرورش به مکان ضیق با کاربری صرف آموزش می کشانند که دقیقا همان شیوه ای است که مافیای کنکور در سنوات گذشته نیز با اندک تفاوتی انجام می داده است. مافیا مافیاست، چه از آموزش و پرورش مجوز بگیرد و چه از غیر آن.
وزیر محترم جناب دکتر صحرایی، گام های ارزنده تان برای إجرای خوب مصوبه بسیار بنیادین شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تأثیر قطعی مثبت تا شصت (60%) امتیاز معدل امتحانات نهایی در ورود به دانشگاه ها و نیز دو مصوبه ارزشمند یاد شده در جلسه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش، ممدوح است و مأجور به اجر الهیان شاء الله،اما اگردر مفاد این مصوبات از جمله مصوبه الگوی مدرسه تراز سند تحول، واقعیت میدانی ذکر شده که مانع جدی اجرای سند و مرجعیت مدرسه و معلم است، مغفول واقع شده باشد بدون شک، سند به هدف خود نخواهد رسید بلکه ابتر و بی نتیجه رها خواهد شد.بنابراین چاره ای جزء اتخاذ عزم جازم وتدبیر لازم برای رفع این مانع و مخل خودی نیست.به قول مولوی؛
اول ای جان، دفع شد موش کن وانگهان در جمع گندم کوش کن
گرنه موشی دزد در انبار ماست گندم اعمال چل ساله کجاست
در این راستا چند پیشنهاد تقدیم می گردد؛
1) مأموریت و رسالت مراکز علمی مورد بازنگری قرار گیرد
2) بابرنامه سازمان یافته،گزارش منظم بازدید پیوسته از این مراکز با همراهی نمایندگانیاز مدیران مدارس رصد شود.
3) بدون هرگونه مماشات با مدیران مراکز خاطیء(( شامل؛ برگزار کننده گان کلاس ها در صبح، آزاد گذاشتن دانش آموزان از حیث پوشش،تشکیل دهندگان کلاسهای بیش از 30 نفر در هر کلاس و …. ))برخورد شده ودر صورت تکرار،بدون اغماض ویا چشمداشت وصول درآمد چشم پرکن قدر السهم ۴درصد، مجوز مربوط لغو گردد.
4) با اعزام از پیش تعیین نشده بازرسان وزارتی،بررسی میدانی صورت گرفته با مسئول کاهل یا خاطئ شهرستانی یا استانی، برخورد جدی صورت گیرد.
5) بویژه به مدیران مدارس،حق ارائه کارتشناسایی جهت شرکتدانش آموزان در محل حوزه امتحانی داده شود. (تا به این ترتیب، هیچ دانش آموزی به تمارض یا به بهانه های دیگر، به مدتی طولانی، منزل گزینی (با همه دسترسی آسان به فضای مجازی) یا آموزشگاه روی را بر حضور در مدرسه ترجیح ندهد بلکه از عقوبت آن بیمناک باشد)
6) در کار مراکز مشاوره ای ( که بعضاً متأسفانه از رسالت خود فاصله گرفته به کار چاق کنی و مراکز دلالی برای هدایت دانش آموزان به سمت مدرسان خاص (چه بسا غیر فرهنگی شدند) ، نظارت جدی تری صورت بگیرد.
7) ازمؤسسان و مدیران مراکز علمی ای که به وظایف خود درست عمل کرده خود را از صف سوداگران و مافیا مآبان جدا می سازند،تشویق در صورت پذیرد.
8) مطالبه مصوبه از هیأت دولت و ابلاغ آن به صدا و سیما برای اجتناب از پخش تبلیغات اغواء کننده جایگزین کلاس و مدرسه

امید است در پرتو تمهیدات و تدابیر به میدان آمده، دبستان ها(یا به قول مرحوم علامه حس زاده آملی در واقع همان ادبستانها) و دبیرستانهای ما جایگاه و حرمت اصلی و ذاتی خود را باز یابند که قطعا هم رضایت و سربلندی اولیاء مدرسه، را به دنبال خواهد داشت و هم طبعابا فعلیت یافتن اهداف اسناد فاخری چون سند تحول و نظام رتبه بندی، رضایت جامعه و بویژه ولی نعمت عزیزمان رهبری حکیم،تحصیل خواهد شدان شاء اله . وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین

دکتر فیضل الله عابدینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *