رسانه معلم #هوش مصنوعی ابزار های یادگیری را توسعه می دهد و سطح هوشمندی آن را برای تسهیل یادگیری افزایش می دهد و زمان آموزش را کاهش وعمق آن را افزایش می دهد تاریخ استفاده از فناوری های در کشور ما بیانگر رویکرد محتاطانه است و با عملکرد تاخیری مواجه هستیم و به جای پرچمداری در پیاده رو حرکت می کنیم با توجه به مطالبه هوشمندانه رهبر انقلاب از مدیران بر ارتقای جایگاه ایران در هوش مصنوعی لازم است مدیران آموزش وپرورش و به ویژه دانشگاه فرهنگیان ونوسازی مدارس راهبرد و نگاه و برنامه وسرمایه گذاری در این بخش را تقویت کنندتا لذت یادگیری و مهارت همراه به آن زندگی بچه را معنادار وشوق انگیز کند
خیلی از معلمان میخواهند بدانند با ورود هوش مصنوعی به عرصه آموزس دقیقاً چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟ آیا نقش معلمی کمرنگ یا حتی حذف خواهد شد؟یا همه آنچه در مورد فناوریهای جدید گفته میشود، گزارههایی علمی-تخیلی است و نحوه آموزش و یادگیری تا سالهای سال کمابیش بدون تغییر ادامه پیدا خواهد کرد؟
محمد آزین
این روزها از چگونگی نقشآفرینی هوش مصنوعی در تعلیم و تربیت زیاد صحبت میشود. خیلی از معلمان میخواهند بدانند با ورود هوش مصنوعی به عرصه آموزس دقیقاً چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟ آیا نقش معلمی کمرنگ یا حتی حذف خواهد شد؟یا همه آنچه در مورد فناوریهای جدید گفته میشود، گزارههایی علمی-تخیلی است و نحوه آموزش و یادگیری تا سالهای سال کمابیش بدون تغییر ادامه پیدا خواهد کرد؟اجازه بدهید یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش را بررسی کنیم.ما میدانیم شرایط، استعدادها، علایق و نیازمندیهای هر یک از شاگردان در مسیر یادگیری و زندگی با دیگران تفاوتهایی دارد. در حالیکه در پارادایم و شیوههای مرسوم آموزش مارتین تفاوتها را در نظر نمیگیریم و به همه یک چیز را در یک سطح آموزش میدهیم، هوش مصنوعی میتواند معلمان را در طراحی فعالیتهای آموزشی و تربیتی منحصر به فرد برای هر دانشآموز یاری کند. با استفاده از الگوریتمهای پیچیده و دسترسی به دادههای گسترده، هوش مصنوعی قادر است ویژگیهای فردی، استعدادها و چالشهای هر دانش آموز را شناسایی و تحلیل کند. سپس بر اساس این تحلیلها، فعالیتهای خاص و متناسب با نیازها و تواناییهای هر فرد را پیشنهاد دهد.این امر به معلمان کمک میکند تا فرایند یاددهی-یادگیری را به صورت هدفمند و شخصیسازیشده طراحی و اجرا کنند و در نتیجه، بهبود چشمگیری در پیشرفت تحصیلی و رشد شخصیتی دانشآموزان ایجاد شود
بهعنوان نمونه خود را یک معلم پایه سوم معرفی، و درخواست کردیم فعالیتهای متناسب با اقتضائات چند دانشآموز طراحی کند که در این فعالیتها هریک از دانشآموزان بتوانند با توجه به شرایط خودشان مفهوم ضرب را فراگیرند. در واقع بهعنوان یک معلم از هوش مصنوعی درخواست کردیم با توجه به اهداف ما و شرایط دانشآموز به طراحی فعالیت یادگیری اقدام کند.خودتان نتیجه را در متن زیر ببینید!من معلم پایه سوم ابتدایی هستم. برای کلاسم برنامه ریزی می کنم. ابتدا سه نفر از شاگردان را معرفی می کنم. بعد از توخواهم خواست متناسب با هر کدام طراحی آموزشی و تربیتی ویژه ای به من ارائه کنی. محمد یک دانش آموز علاقه مند به کارهای عملی و ساخت و ساز است اما ریاضی را اصلا دوست ندارد. او پسری بانشاط و مثبت اندیش است. محمد خانواده ای مذهبی و گرم دارد. محمد یک خواهر بزرگتر و یک برادر کوچکتر دارد. پرهام دانش آموزی گوشه گیر است، اما استعداد او در هندسه شگفت انگیز است. متاسفانه پدر و مادر او اخیرا از هم جدا شده اند. پرهام و خواهر کوچکترش به تنهایی با مادرشان زندگی می کنند. مهدیار عاشق جانوران است. او تک فرزند است. بچه ها مهدیار را دوست دارند و مایل هستند ارتباط نزدیک تری با او داشته باشند. اما مهدیار دوست ندارد با پچه ها ارتباط صمیمی داشته باشد. پدر و مادر مهدیار کارمند بانک هستند.
می خواهد مفهوم ضرب را در قالب فعالیت های مسئله محور و کاربردی برای این شاگردان اجرا کنم. این فعالیت ها باید در کلاس و با امکانات معمول قابل انجام باشد. ویژگی های آموزشی، شخصیتی و خانوادگی این شاگردان را در نظر بگیر و سه فعالیت را طوری با جزئیات تشریح کن که من بتوانم با دقت اجرایشان كنم. مهم است که غیر از جنبه آموزشی، این فعالیت ها باید به بهبود وضعیت روانی و شخصیتی هر یک از بچه ها کمک کند. در نهایت یک روش ارزیابی ساده برای سنجش موفقیت فعالیت ها را به دقت تشریح کن.
Monicaبا توجه به ویژگی های آموزشی، شخصیتی و خانوادگی این سه دانش آموز، پیشنهادهای زیر را برای فعالیت های مبتنی بر مفهوم ضرب ارائه می کنم:فعالیت برای محمد (علاقه مند به کارهای عملی، نفرت از ریاضی، پسری بانشاط و مذهبی): عنوان فعالیت: «طراحی و ساخت پازل های هندسی» توصیف: محمد بسیار علاقه مند به کارهای عملی و ساخت و ساز است. در این فعالیت دانش آموزان به گروه های 3-4 نفره تقسیم می شوند. هر گروه باید با استفاده از مقوا، چوب و سایر مواد ساده، یک پازل هندسی طراحی و بسازند. پازل ها می توانند اشکال هندسی مانند مربع، مستطیل، مثلت و … باشند. سپس با استفاده از عملیات ضرب، ابعاد هر قطعة پازل و تعداد كل قطعات را محاسبه کنند. محمد به عنوان سازنده و طراح ایده های خلاقانه در گروه ایفای نقش می کند. این فعالیت علاوه بر یادگیری مفهوم ضرب، به بهبود نگرش محمد نسبت به ریاضی و افزایش نشاط و مشارکت او کمک می کند. همچنین با توجه به گرایش مذهبی محمد، می توان در بخش های مختلف فعالیت به مضامین دینی نیز اشاره کرد
فعالیت برای پرهام (استعداد هندسی، گوشه گیر و مشکلات خانوادگی):عنوان فعالیت: «محاسبه محيط و مساحت اشکال هندسی با استفاده از ظرب»
توصیف: پرهام استعداد شگفت انگیزی در هندسه دارد. در این فعالیت دانش آموزان باید با استفاده از عملیات ضرب، محیط و مساحت اشکال هندسی مختلفی را محاسبه کنند. این اشکال می توانند اشکال واقعی موجود در محیط کلاس یا اشکالی باشند که معلم طراحی کرده است. پرهام می تواند به عنوان مشاور گروهی به سایر دانش آموزان در شناسایی ویژگی های هندسی در محاسبات کمک کند. این فعالیت هم مهارت های هندسی و ریاضی پرهام را تقویت می کند و هم به دلیل مشارکت در گروه به بهبود روابط اجتماعی و کاهش گوشه گیری او کمک می کند. همچنین معلم می تواند با ايجاد فضایی امن و حمایتی در کلاس، به کاهش مشکلات ناشی از وضعیت خانوادگی پرهام کمک کند.فعالیت برای مهدیار (علاقه به جانوران، تک فرزند، ارتباط ضعیف با همکلاسی ها):عنوان فعالیت: «طبقه بندی جانوران و محاسبه ویژگی های مشترک آن ها»توصیف: مهدیار بسیار عاشق زیست شناسی و تشریح جانوران است. در این فعالیت دانش آموزان باید جانوران مختف را بر اساس ویژگی هایشان طبقه بندی کرده و سپس با استفاده از عملیات ضرب، تعداد ویژگی های مشترک هر طبقه را محاسبه کنند. مهدیار می تواند به عنوان کارشناس زیست شناسی در این فعالیت نقش داشته باشد و دیگر دانش آموزان را راهنمایی کند. این فعالیت، هم درک مفهوم ضرب را بهبود می بخشد و هم به بهبود روابط اجتماعی مهدیار کمک می کند. معلم می تواند با تشویق مهدیار به ارتباط بیشتر با همکلاسی ها و قدردانی از نقش او به عنوان کارشناس، اعتماد به نفس او را افزایش دهد.
برای ارزیابی میزان موفقیت این فعالیت ها، می توان از روش های زیر استفاده کرد:1. پرسشنامه کوتاه در پایان هر فعالیت که شامل سوالاتی مانند «چه چیزی در این فعالیت یاد گرفته اید؟»، «چه بخشی از فعالیت ها را بیشتر دوست داشتید؟» و «چه پیشنهادی برای بهبود این فعالیت دارید؟» باشد.2. مشاهده رفتار و مشارکت دانش آموزان طی فعالیت ها و ثبت نکات مثبت و منفی برای برنامه ریزی بهبود.3. ارزیابی نتایج محاسبات و میزان درک دانش آموزان از مفهوم ضرب.این روش های ارزیابی ساده، به معلم کمک می کند تا میزان موفقیت فعالیت ها را بسنجد و در صورت نیاز، برای بهبود آن ها برنامه ریزی کند.تولید پاسخها و بخشی از متن یادداشت توسط ابزار هوش مصنوعی Monica انجام شده است.
منبع پنجره تربیت