سیمای رهبر معظم انقلاب اسلامی

مدارس دولتی را دریابید

باسمه تعالی



حضرت آیت الله خامنه ای در در دیدار معلمین در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ منظومه‌ای مبسوط در خصوص مسائل آموزش و پرورش ارائه فرمودند.

این منظومه محاسن و معایب وزارت آموزش و پرورش را تبیین می‌نماید.

یکی از مسائلی که در صحبت رهبر معظم انقلاب مطرح شد توجه و رسیدگی به مدارس دولتی است.

آنهایی که دل در گرو آموزش و پرورش دارند و نمی خواهند سخنان دقیق و عمیق این فرزانه انقلاب به بوته فراموشی سپرده شود باید راهکارهای عملی برای پیاده شدن این سخنان ارائه نمایند.

متاسفانه بعد از هر سخنرانی حضرت آقا دو گروه با سخنان برخوردهای متفاوت دارند، یک گروه بی توجه هستند و گروه دیگراز علاقه‌مندان به رهبری اند، از سخنان تعریف و تمجید می کنند.

از این دیدگاه رهبر معظم انقلاب علیرغم همه امکاناتی که در اختیار دارند تنها می ماند و برای اینکه این اتفاق برای این سخنرانی نیفتد، یک موضوع آن که مدارس دولتی است پیشنهادی ارائه می نمایم.

عملی شدن این پیشنهاد حداقل یک گام ما را به عدالت آموزشی که از شعارهای جمهوری اسلامی است نزدیک می نماید.

علاوه بر آن وقتی دانش آموز درسخوانی در کلاس حاضر باشد و کلاس درس را به حرکت آورد معلم هم به اجبار خود را برای یک کلاس کارآمد آماده می کند و آن وقت آموزش خوب با معلمی پژوهشگر و توانا موجب ترغیب داتش آموزان به درس و پژوهش می شود.

پیشنهاد
آموزش و پرورش نهادی پویا و پیوسته در حال دگرگونی است.

در سایه آموزش و پرورش صحیح می توان برای جامعه و مردم زندگی بهتر و مرفه تری ایجاد کرد و تحت روشها و اصول نادرست وسیله ای برای سقوط و نابودی جامعه تلقی می شود

نویسنده این سطور مطالعاتی هر چند کم در خصوص آموزش و پرورش تطبیقی دارم و به طور خلاصه آموزش و پرورش کشورهای آمریکا، روسیه، استرالیا، آلمان، انگلیس،اسکاتلند، سوئد، چین و ژاپن را بررسی نمودم.

در هیچ یک از این کشورها سازمانی به نام استعدادهای درخشان و دانش آموزانی که دارای استعداد و یا اینکه کوشا و ساعی هستند و خوب درس میخوانند از مدارس دولتی جدا نشده اند.

فقط ایران است که از سال هفتم دانش آموزان خوش استعداد و درس خوان را از بقیه جدا می نماید و تحت آموزش های خاص قرار می دهد و عملاً مدارس دولتی را از رقابت بین دانش آموزان محروم می نماید.

متاسفانه در وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بخشی از استعداد های خوب و دانش آموزان ساعی و کوشا جذب مدارس استعدادهای درخشان شده‌ و آنهایی که از پذیرش در این مدارس محروم شده اند در مدارس غیردولتی ثبت نام کردند و عملاً مدارس دولتی از وجود دانش آموزان با استعداد و درس خوان که باعث انگیزه دیگران میشود خالی شده است.

به نظر این حقیر یک قدم برای بهتر شدن مدارس دولتی این است که سازمان استعدادهای درخشان منحل گردد و دانش آموزان آنها با توجه به محل سکونت خود به مدارس دولتی هدایت گردند.

مطمئنا بیش از ۵۰ درصد این دانش آموزان در مدارس دولتی ثبت نام خواهند کرد و ممکن است درصدی کمتر از ۵۰ درصد در مدارس غیر دولتی ثبت نام کنند.
با آمدن ابن دانش آموزان به مدارس دولتی قطعا تحرک خوبی در بین دانش آموزان به وجود خواهد آمد.

دو نکته

۱-هر تحول و حرکتی سختی و مشقت هایی همراه دارد باید بدانیم اگر تحول کُند باشد اما ممکن و کلید آن استقامت است.

۲- برای روز آمدی و کارآمدی تعلیم و تربیت به موازات تحول در محیط های امروز بخصوص فضای مجازی در گرو تحول در معلمین است و یک بخش از تحول در معلمین حضور دانش آموزان درسخوان و پرسشگر است و دیگری در روش جذب و نگهداشت نیروی انسانی در آموزش و پرورش است


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *