سیمای رهبر معظم انقلاب اسلامی

توصیه حکیمانه مقام معظم رهبری در مراسم سالروز بزرگداشت مقام معلم


باسمه تعالی

توصیه حکیمانه مقام معظم رهبری در مراسم سالروز بزرگداشت مقام معلم اردیبهشت امسال به معلمان برگزیده کشور درمورد این که شاگردهارا مثل فرزند خود بدانند واجد حد اقل دو نکته ظریف تربیتی است.
یکی اینکه معلم اگر دانش آموز را به چشم فرزند خود دید به معنای این است که محبت او را به دل گرفته است.
در این صورت دل آمیخته به محبت ، گفتار و رفتار و نگاه معلم را در جهت خیرخواهی و دلسوزی و دغدغه مندی نسبت به سرنوشت آموزشی پرورشی دانش آموز راهبری، هدایت و تنظیم می کند. واین اولین گام اساسی درجهت اعتمادسازی و اقدام معلم برای تحصیل مقبولیت در نگرش شاگرد خواهد بود. واین آغاز ایفای “نقش تربیتی” معلم در کنار ایفای “نقش تعلیمی” او است.
نکته دوم تربیتی این است ؛
معلمی که با ایفای نقش تربیتی، مقبول و محبوب شد، شاگرد نسبت به شخصیت او دلبستگی و تعلق خاطر پیدا میکند و همین تعلق، نقطه شروع پویش و جوشش انگیزه یادگیری و افزایش سعی آموزشی و پرورشی او می شود.
معلم دوست داشتنی، کلاسش و کتاب درسی اش و نصیحت وحتی خطاب وعتابش همه دوست داشتنی می شود. وحتی سختیهای درس و امتحانش آسان و قابل تحمل می شود.
“نام نیک” چنین معلمی تا سالها و حتی پس از مرگش هم نمی می میرد و یاد وخاطره خیر خواهیها و دلسوزیها و محبتش در غیاب او هم بر جان شاگرد تاثیر تربیتی خواهد داشت.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *