نویسنده: مجید عابدی
– آموزش مهارت های مطالعه یا تماشای انتقادی . ( دیدن و خواندن و شنیدن از موضع انتقادی )
– ارتقای آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانه ای ( توجه داشتن به میزان و نسبت مصرف از هر رسانه )
– تجزیه و تحلیل اجتماعی ، سیاسی ، و اقتصادی رسانه ها که در نگاه اول قابل مشاهده نیست . ( توجه به نقش دست اندرکاران و مالکان رسانه ها ) …………….. و چند نکته :
* در شرایط اشباع رسانه ای افراد در معرض حجم بالایی از اطلاعاتی هستند که به هیچ وجه به برخی از آنها نیازی هم ندارند .
* بدون سواد رسانه ای ، نمی توان گزینش صحیح از پیام های رسانه ای داشت ، لذا نهادهای آموزشی ، مدنی و رسانه ای در ایران باید به این امر کمک کنند .
* عدم توسعه مناسب و قابل اعتماد و اتکاء شبکه های اجتماعی داخلی و عدم تنوع محتوایی و چند رسانه ای ، همچنان موجب توجه و گردش کاربران در شبکه های خارجی خواهد شد .