ابلاغ دستورالعمل اجرایی ثبت نام دانش آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ با شعار «ثبت نام مطلوب، عدالت محوری، خانواده مداری»

تسهیل فرایند ثبت‌نام یکی از جلوه‌های مهم برقراری عدالت آموزشی در راستای تکریم اولیا و دانش آموزان محسوب می‌شود. به همین منظور به پیوست دستورالعمل اجرایی ثبت‌نام دانش‌ آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ با شعار «ثبت نام مطلوب، عدالت محوری، خانواده مداری» منظم به راهنمای نظارت بر فرایند ثبت نام ابلاغ شد.

بر اين اساس، در راستای اجرای سند تحول دولت مردمی با تشکیل ستادهای ثبت نام استانی و منطقه‌ای با تلاش جهادی و به کارگیری تجارب گذشته و رعایت موارد ذیل تدابیر مؤثر در زمینه ثبت نام به موقع همه دانش آموزان اتخاذ و گزارش اقدامات انجام شده به اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات به عنوان دبیرخانه ستاد مرکزی ثبت نام ارسال شود.

۱. مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات به عنوان رئیس ستاد ثبت نام مرکزی معرفی می‌شود و کلیه اعضای ستاد ثبت نام در سطوح استانی و منطقه‌ای موظفند در برنامه‌ریزی، سازماندهی و اجرای فرایند ثبت نام مشارکت نمایند. در انتخاب اعضای ستاد ویژگی‌هایی نظیر حسن خلق، سعه صدر و آگاهی به قوانین لحاظ شود.

۲.کار ویژه نظارت بر رعایت حقوق والدین و دانش آموزان با سازماندهی گروه‌های نظارتی و استفاده حداکثری از ظرفیت استانی و منطقه‌ای ذیل ستاد ثبت نام به منظور بازرسی حداکثری و نظارت مستمر بر فرایند ثبت نام مورد توجه قرار گیرد.

۳.شناسایی تحلیل مسائل فرایند ثبت نام و کاربست راه حل‌های مؤثر در راستای اجرای صحیح قوانین و مقررات جهت رفع نارسایی‌ها در دستور کار قرار گیرد.

۴.رؤسا و دبیران ستادهای ثبت‌نام استان و مناطق به صورت منسجم و هماهنگ نسبت به تبیین دستورالعمل ثبت‌نام برای اعضای ستاد و مدیران مدارس اقدام نمایند.

۵.حقوق دانش آموزان و والدین در موضوع ثبت نام نظیر عدم دریافت وجوه غیرمجاز، زمان و محدوده بندی ثبت‌نام و… به نحو مقتضی از طریق تولید محتوای مناسب نصب اطلاعیه در محل ثبت نام انجام مصاحبه‌های خبری و … اطلاع رسانی شود.

۶.سهمیه ثبت‌نام مدارس با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی جنسیت و دوره تحصیلی، تعیین و به شیوه مناسب اطلاع رسانی شود.

۷.به منظور اجرای تکالیف مقرر در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و جلوگیری از ایجاد وضعیت بازماندگی از تحصیل افراد لازم التعلیم در جذب حداکثری لازم التعلیمان دوره ابتدایی و پیگیری ثبت‌نام دانش آموزان میان پایه اقدام مؤثر انجام شود.

۸.به منظور رعایت بهداشت و حفظ سلامت دانش آموزان والدین و همکاران در طول فرایند ثبت نام اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی در محل ثبت نام ضروری است.

۹.جهت تسهیل ثبت نام دانش آموزان فاقد مدارک هویتی ایرانی در چارچوب ضوابط و مقررات اعلامی اقدام و در مورد اتباع خارجی حسب دستورالعمل ابلاغی هماهنگی‌های لازم با فرمانداری‌ها به عمل آید.

۱۰.به منظور نظارت همگانی بر فرایند ثبت‌نام شکایات و گزارش‌های مردمی ثبت شده در سامانه پاسخگویی به شکایات www.shekayat.medu.ir در اسرع وقت بررسی شود و مورد پاسخگویی قرار گیرد.

دستورالعمل را ازفایل پیوست دريافت نماييد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *