بیانیه کانون تربیت اسلامی بمناسبت سالگرد شهادت استاد مطهری و بزرگداشت مقام معلم

باسمه تعالی



«« از رئیس جمهور محترم انتظار می رود منافذ نفوذ بر ساخت تعلیم و تربیت مسدود شود »»


«« ترمیم هویت؛ منزلت و مرجعیت معلم»»


فلسفه ی هفته بزرگداشت مقام معلم ، همان گونه که از عنوانش پیدا است ، یاد آوری ، بزرگ و عظیم بودن جایگاه تعلیم و تربیت و به طبع آن والا و عزیز بودن مقام معلم به عنوان عنصر اصلی و زیربنایی تعلیم و تربیت است ، مقارن نمودن روز معلم و هفته ی بزرگداشت مقام معلم با سال روز شهادت شهید مطهری ، رونمایی مستمر از تجانس ویژگی های هویتی شهید مطهری با تعلیم و تربیت و معلم است ، به تعبیر مقام معظم رهبری،«، شهید مطهری معلم بود ، معلمی برای همه‌ی سطوح ، با عملکردی نافذ و ماندگار » شهید مطهری وجوه مختلف و متنوعی دارند ، آن وجهی که آن بزرگوار را فرا زمانی و ماندگار نموده است ، نقش معلمی اوست ، نقش معلم در ساختن و پرداختن جوامع انسانی بی بدیل و بی جایگزین است ، مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهای سالیانه خود با معلمین، با خلوص و تواضع می فرمایند « دیدار سالیانه ی روز معلم را که قرار گذاشتیم ، برای این است که نشان بدهیم ، ثابت کنیم و اعلام کنیم که ما برای مقام معلم یک والایی برجسته ای قائلیم ، حقیقت قضیه هم همین است ، شایسته هم همین است ». از این روی کانون تربیت اسلامی ، با کمال خلوص اولا یاد و نام شهید مطهری را گرامی داشته و ثانیا به بهانه هفته ی بزرگداشت مقام معلم برای همیشه و بی انقطاع در برابر جامعه ی بزرگ معلمان کشور زانوی ادب بر زمین زده و مقام والا و تاثیر گذار آنان را عظیم می شمارد و از این رهگذر به عنوان یکی از پایدار ترین تشکل های جوشیده از متن جامعه ی تعلیم و تربیت ، خود را موظف می داند نکاتی را یاد آوری نماید . الف : از دولت سیزدهم بویژه از رییس‌جمهور محترم انتظار دارد در جهت ترمیم خدشه ای که از ناحیه غفلت و نگاه های سطحی دولت های گذشته به ساحت تعلیم و تربیت و بویژه هویت ، منزلت و مرجعیت معلم وارد شده برنامه های عالمانه ای را طراحی و با جدیت تا حصول نتیجه ی مطلوب تعقیب نمایند . ب : کانون تربیت اسلامی از اقدامی که دولت سیزدهم با همکاری مجلس محترم در رتبه بندی معلمان ، بعد از قریب ده سال ، این دست و آن دست شدن ، به عمل آورد ، سپاسگزاری می کند ، در عین ابراز سپاس مندی از اصل موضوع ، از ضعف های بی شمار آن در مرحله تدوین آئین نامه ها و نیز فرایند اجرا که در عین انحراف از اهداف مندرج در سند تحول بنیادین، موجبات تکدر خاطر جمع کثیری از معلمان را فراهم آورده ، نمی تواند چشم پوشی کند ، لذا از وزیر آینده آموزش و پرورش می خواهد که با بهره گیری از تجارب انباشته دلسوزان و آشنایان به رموز تعلیم و تربیت کشور ، نسبت به اصلاح آن اقدام جدی به عمل آورند ، ج : شرایط روز و تهدید های فزاینده دشمنان ایران و اسلام ، ضرورت باز نگری و ایجاد تحول در کار کرد مدارس را ، بیش از پیش آشکار نموده است ، لذا تنوع ، غنی ، عمق و نشاط بخشی به ساحت تربیت بویژه در حوزه رسانه های نو بنیاد امری اجتناب ناپذیر می نماید ، امری که با حضور عناصر متعهد، توانمند ، خلاق با پشتوانه تجربه عملی در مواضع تصمیم سازی ، هدایت و راهبری قابل دست یابی است . د : همانگونه که عمق تاثیر گذاری نظام تعلیم و تربیت بر امروز و فردای ایران اسلامی بر عناصر تیز بین ، ژرف اندیش و دلسوز کشور پوشیده نیست ، از بیگانگان و عوامل پیدا و پنهان داخلی آنان نیز مستور نیست ، عواملی که هزاران ترفند در آستین داشته و متناسب با شرایط ، رنگ های مختلف به خود می گیرند ، روزی اسناد واژگونه ای مانند سند 2030 را آرایش نموده و بر سند تحول بنیادین تحمیل می نمایند ، روز دیگر با گروگان گیری افکار عناصر سطحی نگر و خوش ظاهر روش های منجر به مقاصد مذکور در قالب واژگان و کلمات عاریتی از اسناد بالا دستی را پیش پای نظام تعلیم و تربیت می گذارند ، لذا از رئیس جمهور محترم به جد انتظار می رود ، حوزه های اساسی ، مراکز تصمیم سازی پنهان و پیدای تعلیم و تربیت مانند شورای عالی آموزش و پرورش و … را با بهره گیری از مشورت عناصر امتحان پس داده که به فضل الهی در حوزه تعلیم و تربیت کم شمار نیستند به طور مستمر پایش نموده و منافذ نفوذ بر ساحت تعلیم و تربیت را مسدود نمایند ، ر : همانگونه که بر آگاهان آشکار است ، بی عملی ناشی از بی تدبیری و کج اندیشی سالیان نسبتا طولانی ، بر استخدام و جذب های بی رویه در طول سال های گذشته دامن زده و ترکیب نیروی انسانی آموزش و پرورش را رقیق نموده است ، بر آورد سر انگشتی چنین می نماید که ، قریب به شصت درصد ، نیروهای انسانی موجود در آموزش و پرورش ، خارج از مسیر های پیش بینی شده ی تربیت معلم در سند تحول بنیادین ، بدون مهارت یا با مهارت های نا کافی وارد آموزش و پرورش شده اند لذا کانون تربیت اسلامی اولا از دولت و مجلس شورای اسلامی به جد می خواهد که با پایبندی به مصوبه 833 شورای عالی انقلاب فرهنگی ، مصوبه ی هم راستا با تحول بنیادین ، این روند معیوب را یک بار برای همیشه متوقف نمایند ثانیا از دولت و مجلس می خواهد ، وزیر آموزش و پرورش را بعد از رای اعتماد و استقرار به معنی حقیقی کلمه پشتیبانی نمایند و دست ایشان را برای آرایش محتوایی و مدیریتی در سطوح مختلف باز بگذارند ، از وزیر آینده آموزش و پرورش هم می خواهیم در کنار توقف روند پیش گفته برای بهسازی نیروی انسانی بویژه برای آن عده ی عظیمی از عزیزان که فرصت استفاده از آموزش های حرفه ای ، مهارتی و تخصصی کافی را نیافته اند به شیوه ای عالمانه و موثر اقدام و آنان را در مسیر انجام رسالت سنگین معلمی یاری نمایند.


کانون تربیت اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *