در باره تغییرات اخیر دولت

باسمه تعالی

تغییر مدیران ، رویدادی طبیعی است که روسای جمهور بر اساس مصالح و تدابیر خویش بدان اقدام میکنند و در بعضی دولت ها نظیر دولت نهم و دهم با شتاب بیشتری و بعضاً هم با روالی کندتر انجام شده است . بر همین اساس ، ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر رییسی هم تصمیم گرفته اند تغییراتی را در مدیران دولت خویش اعمال نمایند که لابد این تصمیم بر اساس بررسی هزینه و فایده این تغییرات اتخاذ شده است. با توجه به آنکه دولت سیزدهم به اعتراف وزیر اقتصاد دولت سابق در دشوار ترین شرایط اقتصادی ، زمام امور را در دست گرفت و با عنایات الهی و همدلی و همکاری توانست از آن پیچ خطرناک عبور کند .
البته باید توجه داشت که حل مشکلات به جای مانده از دولت گذشته ، بسیار دشوار و منوط به تدبیر و گذر زمان می‌باشد ، هر چند برخی رسانه‌های ساده اندیش یا مغرض و نیز برخی ورشکستگان سیاسی بر زخم های به جا مانده از دولت پیشین نمک می‌پاشند و تسریع در حل مشکلات مردم را خواستار میشوند اما به قول سعدی :
سعدی به روزگاران گردی نشسته بر دل
بیرون نمیتوان کرد الّا به روزگاران

ولی هدف این نوشته ، نکته مهم دیگری است که به نظر می‌رسد در این تغییرات ، آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است و آن نکته حفظ شأن و شخصیت مدیرانی است که با فداکاری از آبروی خویش مایه گذاشتند و پذیرای مسئولیت شدند و اینک از دولت کناره گیری کرده اند .
تقریباً میتوان گفت که غالب ، بلکه تمامی مدیران ، از چهره‌های متخصص و انقلابی هستند که سابقه خدمتگزاری خالصانه به نظام اسلامی را در کارنامه خود دارند و در شرایط بسیار دشوار حاضر شدند اعتبار خود را برای خدمت به مردم به میدان بیاورند .
فراموش نباید کرد که در دوران حاکمیت اندیشه سکولار بر دولت گذشته ، جمع کثیری از مدیران کشور از مواضع انقلابی خود دست کشیدند و لذا مدیران و صاحبنظرانی که همچنان به اصول انقلاب پایبند مانده اند ، وجود و ظرفیت شان بسیار ارزشمند است و اگر در گردونه مدیریت دولت بطور طبیعی اختلاف روشی پدید آمده و ضرورت کناره گیری آنان مطرح شده است ،نباید منزلت و جایگاه آنان کاهش یابد و جامعه از ظرفیت آنان محروم بماند .
متاسفانه در این زمینه برخی رسانه‌ها ، آتش بیار معرکه شدندو بعضی خبرنگاران صدا و سیما که با اخلاق اسلامی آشنایی کمی داشتند ، مطالب را به نوعی منعکس کردند که گویی این مدیران محترم ، خدای ناکرده دچار مشکلات خاصی بوده اند و با تکرار فرازی از سخنرانی گذشته رییس جمهور محترم ، که به هیچکس چک سفید امضا داده نشده است. اینگونه به بینندگان القا کردند که گویی مدیران مورد بحث با تمام وجود به صندلی مدیریت چسبیده اند ، حال آنکه بر خلاف این تصور آنان با اشاره رییس جمهور محترم ، از استعفای خود استقبال کردند ، بدون آنکه پس از استعفا هیچگونه ،حاشیه ای داشته باشند و از عملکرد یا دیدگاههای خود دفاع نمایند .
در زمینه تکریم خدمتگزاران به نظام ، سیره مقام معظم رهبری درس آموز است که هر سال در چند نوبت از مدیران سابق و کنونی نظام در مراسم دیدار ، دعوت میکنند و بدین وسیله مدیران قبلی را ، بدون توجه به سلیقه سیاسی آنان ، مورد تکریم قرار میدهند . طبعاً از جناب آقای دکتر رییسی هم انتظار میرود به نوعی تلقی غلطی که در این جابجایی ها ، با کم لطفی رسانه ملی در افکار عمومی شکل گرفته است را جبران نمایند و با تقدیر و تشکر از زحمات همکاران پیشین و انعکاس رسانه ای آن یا هر روش دیگر از آنان دلجویی کند و نمونه دیگری از اختلاف سلیقه مدیران انقلابی را به نمایش بگذارند .
البته مدیران رسانه ملی هم باید در کار خبرنگاران کم تجربه یا نا آشنا با اخلاق سیاسی اسلام نظارت بیشتری را اعمال نمایند . شاید زشت ترین اقدام رسانه ملی در این مورد ، انعکاس خبری اقدام دو نفر بود که میخواستند درب اداره آموزش و پرورش را گِل بگیرند . انعکاس این خبر بیش از آنکه به وزیر آموزش و پرورش توهین باشد ، اهانت به وزارت آموزش و پرورش و طبعاً به جامعه فرهیخته فرهنگیان محسوب میشود . به هر حال یکی از راههای جبران صدا و سیما هم آن است که در میز گردها و مصاحبه ها و بحث های کارشناسی از دیدگاههای مدیران کناره گیری کرده ، بهره مند شود .
و کلام آخر هم پندی از سعدی :
نام نیک رفتگان ضایع مکن
تا بماند نام نیکت برقرار

محمود فرشیدی فروردین / ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *