دیدار سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تشکل های فرهنگیان

این جلسه که با حضور تشکل های فرهنگیان برگزار شد نمایندگان و برگزیدگان تشکل های فرهنگیان حضور پیدا کرده و در این دیدار نمایندگان و برگزیدگان تشکل ها نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص سند تحول بنیادین، تحولات مورد انتظار نظام آموزشی، توجه بیشتر به موضوع انتصابات، توجه به تکریم مقام معلم، رفع مشکل و معظلات رتبه بندی، تحولات مورد نیاز کتب درسی و … بیان نمودند.

رضا مراد صحرایی با تبریک ایام ماه مبارک رمضان و آرزوی توفیق قبولی عبادت ها و نیایش ها در این ماه مبارک و تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع) ضمن تشکر از تلاش های دکتر نوری وزیر پیشین آموزش و پرورش که در یک سال و نیم گذشته زحمت های زیادی برای نظام تعلیم و تربیت کشیدند، اظهار کرد:

*یکی از مسایل فوری و جاری آموزش و پرورش رسیدگی به اعتراضات رتبه بندی است 

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که یکی از مسایل فوری و جاری آموزش و پرورش رتبه بندی معلمان است، اظهار کرد: یکی از ضروری ترین مسائل پیش رو مسئله رتبه بندی معلمان است و تا حصول نتیجه دلخواه پیگیری های لازم را خواهد نمود.

وی ادامه داد: بیش از ۵۴ میلیون سند در حوزه رتبه بندی معلمان بررسی شد که این مقدار سند آمار بسیار زیادی است و نشان از کار بزرگی است که در اجرای قانون رتبه بندی معلمان انجام شد. 

صحرایی تصریح کرد: نظام پیشرفت هر کشور در مدرسه شکل می گیرد و بر این اساس باید مدارسی را طراحی نماییم که پیشرفت کشور را رقم می زند. وزیری خوب است که آموزش و پرورش را به مساله اول آن کشور تبدیل نماید و هر کشوری که مساله اول آن آموزش و پرورش باشد، پیشرفت خواهد یافت، زیرا بذر پیشرفت در مدرسه کاشته خواهد شد.

صحرایی ادامه داد: کارگروه نظارت تشکیل خواهد شد تا ویژگی های متعارف رتبه ها مشخص شود و با هدف صحت سنجی و اعتبار بخشی، رتبه ها سنجیده خواهد شد تا کیفیت رتبه بندی افزایش یابد.

*آغاز هر برنامه تحولی باید از مدرسه باشد 

وی در مورد اجرایی سازی سند تحول بیان کرد: مدرسه قرارگاه تحول است، لذا اجرایی سازی سند تحول باید مستقیما از داخل مدرسه شروع شود. به دلیل این که برنامه های تحولی آموزش و پرورش از ستاد و ادارات شروع می شود، معلمان از برنامه ها بی اطلاع هستند و بر این اساس آغاز هر برنامه تحولی باید از مدرسه باشد. 

*باید شان معلم حفظ شود و مسایل معیشتی آنان را حل کنیم 

وی ادامه داد: معلمی مسئولیت سنگینی است و دارای جایگاه ویژه ای است، نباید شان معلم به فهم دیگران مرتبط شود، شان معلم مربوط به ماموریت معلم است، لذا نباید شان معلم به حقوق و دریافتی معلم متصل شود، بنابراین باید به عنوان متولی نظام تعلیم و تربیت شان معلمان را حفظ و مسایل معیشتی آنان را حل کنیم و باید رسالت خود را ایجاد و ارتقای شان معلم بدانیم. 

*معلم بر جهل و تاریکی، نور آگاهی می تاباند

صحرایی با بیان اینکه امام علی (ع) می فرمایند، جهل ریشه هر مصیبت و بلایی است و در جایی دیگر می فرمایند درد بی درمان جهل است، اظهار کرد: بسیاری از مشکلات ما ناشی از جهل است، معلمان مسئولیت رسالت و آگاهی مردم را برعهده دارند، لذا معلمان مسئولیت و جایگاه خاصی دارند، زیرا معلم بر جهل نور می تاباند و به همین علت پیکان همه حملات دشمنان به سمت مدرسه است. 

*برای ایجاد تحول باید معلمان همزمان با توسعه فناوری، به روز شوند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: هدف اصلی رتبه بندی بهبود کیفیت مدارس است، لذا باید مسیر رشد معلم را ترسیم کنیم، آموزش های خاصی برای توسعه شایستگی های معلمی باید برگزار شود و معلم باید دایم به روز شود. دانش آموزان ما تغییرات بسیاری را تجربه می کنند، لذا باید برای به روز آوری معلمان در راستای هدایت نسل تلاش کنیم و تا زمانی که این کارها را انجام ندهیم، تحول اتفاق نخواهد افتاد.

وی با بیان این که تشکل ها در تدوین برنامه هفتم توسعه، به آموزش و پرورش کمک کنند، اظهار کرد: برنامه های جاری نباید با سندهای بالادستی ابلاغی نظام به آموزش و پرورش، مغایرت داشته باشد.

شایان ذکر است، در این دیدار نمایندگانی از تشکل های؛ کانون تربیت اسلامی، جامعه اسلامی فرهنگیان، جمعیت اسلامی فرهنگیان، جمعیت فرهنگیان جوان، هیئت هم اندیشی بسیج فرهنگیان، جمعیت فرهنگیان جهادی، کانون فرهنگیان شاهد و ایثارگر، کانون مدارس اسلامی، جمعیت معلمان و فرهیختگان، گروه معلمان فکور، کنگره معلمان انقلاب اسلامی حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *