اتحاد ملی، رمز پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

و اطیعوالله و رسوله و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم واصبروا ان الله مع الصابرین.

و خدا و پیامبرش را اطاعت نمائید و نزاع نکنید که سست شوید و قدرت و شوکت شما از میان برود و صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است.(انفال ۴۶)

خداوند در آیات ۴۵تا۴۷سوره انفال، رعایت هفت موضوع را در جنگ های اسلامی و مقابله با دشمنبر مومنان واجب کرده است :

۱-ثابت قدم بودن

۲-یاد کردن فراوان خدا

۳-اطاعت از خدا و رسول

۴-ترک نزاع و کشمکش

۵- داشتن صبر و استقامت

۶-بیرون نرفتن از روی هوا پرستی و خودنمایی در برابر مردم

۷- باز نداشتن مردم از راه خدا

این امور هفتگانه، قانون کامل و جامع نظامی و جنگی است، رعایت آنها در زمان پیامبر(ص)باعث پیروزی و عدم رعایت باعث شکست شده است. (تفسیر نمونه جلد۷صفحه ۱۹۴)

عقل سلیم، وحدت و همدلی را میان مردم ضروری می داند ،پیروزی، کامیابی، توسعه، عزت،سرافرازی، زندگی سعادتمندانه، رفاه و آرامش در سایه اتحاد ملی و وحدت عمومی جامعه تحقق پیدا خواهد کرد. استکبار جهانی همیشه در پی به یغما بردن ثروت عظیم ملت بزرگ ایران و در صدد استعمار آنها بوده است. همچنین دشمن سعی در ایجاد تفرقه بین صفوف مسلمان را داشته و از همگرایی مسلمین به شدت وحشت داشته است. (اتحاد ملی، انسجام اسلامی، رضا کریمی ص۲۱)

اساس توحید بر وحدت است و قرآن اهل کتاب رابه وحدت حول محور توحید فرا می خواند “بگو ای اهل کتاب بیایید بر سخنی که میان ما و شما یکسان است گرد آئیم و آن این است که جز خدا را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم (آل عمران ۶۴)

قرآن امت اسلامی را از تفرقه بر حذر داشته و به اعتصام به حبل الله فراخوانده است. واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا(آل عمران ۱۰۳)و فرمان اخوت و اصلاح بین برادران داده است. انما المومنون اخوه فاصلحوا بین اخویکمو مسلمانان را امت واحده خوانده است، ان هذه امتکم امه واحده(انبیاء ۹۲)محور وحدت را دین خدا دانسته، نه نژاد، زبان، قومیت و ….ان اقیموا الدین ولا تتفرقوا فیه (شورا ۱۳)

اتحاد را نعمت بزرگ الهی خوانده است، واذکروا نعمت الله علیکم اذ کنتم اعدا ء فالف بین قلوبکم. و تفرقه و عداوت را پرتگاه و گودال آتش خوانده است، و کنتم علی شفا حفره من النار فانقذکم منها(آل عمران ۱۰۳)

پیامبر عظیم الشان اسلام(ص)جماعت را مایه رحمت و تفرقه را موجب عذاب می خواند و می فرماید “دست خدا همراه جماعت است”امام علی(ع )وقتی که خبر شکست مردم یمن از شامیان را شنیدند فرمودند:”سوگند به خدا می دانستم که مردم شام به زودی برشما غلبه خواهند کرد، زیرا در یاری کردن باطل خود، وحدت دارند و شمادر دفاع از حق متفرقید. (نهج البلاغه خ۲۵)

و در خطبه ۱۲۷ می فرمایند :(از پراکندگی بپرهیزید که انسان تنها بهره شیطان است، آنگونه که گوسفند تنها طعمه گرگ خواهد بود. آگاه باشید هرکس که مردم را به تفرقه و جدایی دعوت کند او را بکشید هر چند زیر عمامه من باشد.

و در خطبه ۱۲۱می فرمایند:”قصد شیطان است که جماعت رابه پراکندگی مبدل سازد و با تفرقه افکنی، ایجاد فتنه و فساد نماید و برای همیشه مسلمانان را سیه روز و بدبخت کند.

و در خطبه ۱۷۶:”خدای سبحان به هیچ گروهی چه از گذشتگان و چه از باقیماندگان که جدایی گزیدند خیری عطا ننموده است.

امام خمینی( ره )که با اتحاد ملی ،بزرگترین و ماندگارترین انقلاب را به ثمر رساندند در اتحاد شیعه و اهل سنت می فرمایند:”ما برادری خودمان را به برادران اهل سنت اعلام می کنیم ،دشمنان اسلام می خواهند ما را با برادرهای خودمان مختلف بکنند…..اگر مسلمین وحدت کلمه داشتند، امکان نداشت اجانب بر آنها تسلط پیدا کنند……

واجب است برهمه مسلمین که با هم باشند (صحیفه امام ج۶ص۸۳) و اگر مسلمین مجتمع بودند و هرکدام یک سطل آب به اسرائیل می ریختند او را سیل می برد.

تفرقه حربه منافقین و مفسدین است، تمام سعی منافقین و مفسدین خارج و داخل کشور بر این است که بین مردم شکاف ایجاد نمایند و این خود بهترین دلیل است که ما باید وحدتمان را حفظ کنیم. دشمن ها شاید اهمیت بیشتری به اختلاف داخلی بدهند، تا هجوم نظامی، برای اینکه اختلافات داخلی ما را ازباطن آسیب پذیر می کند .

و ما خودمان را از بین می بریم ……..باید اتحادمان را حفظ کنیم تا کشور استقلال داشته باشد آنهایی که می خواهند بین اهل سنت و اهل تشیع فاصله ایجاد کنند نه سنی هستند و نه شیعه(صحیفه امام، نقل از کتاب اتحاد ملی و انسجام اسلامی ).

سیاست معروف و مشهور انگلیس خبیث؛تفرقه بینداز و حکومت کن، بوده است که در کشورهای زیادی اجرا شده است و با بهانه هایی مانند:نژاد، قبیله ،فرقه ،مذهب، حزب جناح ،سنتی نواندیش، تند رو، محافظه کار، دموکرات و……..

ملت ها را به اختلاف داخلی و نزاع و درگیری سرگرم کرده و ثروت ها،معادن منابع طبیعی آنها را غارت کرده اند.

امام خامنه‌ای از دهه های قبل با علن و آگاهی دقیق از نقشه های شوم دشمن ،بر وحدت تاکید نموده و پرهیز از تفرقه را متذکر شده اند. “تفرقه، اختلاف، گلاویز شدن با یکدیگر، میان ملت های مسلمان سم مهلک است از این باید اجتناب کرد…….باید حواسمان جمع باشد، عرب و عجم، شیعه و سنی، مذاهب مختلف رنگ پوست نباید بین ما اختلاف ایجاد کند ……(باید)مسابقه بیفتد میان ملت های مسلمان در عمل به اسلام، در ایجاد برادری، در سر پیچی از اراده قدرتهای بزرگ و در راس آنها آمریکا. ملت های مسلمان باید ببینند که هرجا سیاست آمریکا یی و سیاست صهیونیستی دارد اختلاف ایجاد می کند، بدانند که این اختلاف مضر است، فریب نخورند(دیدار مسئولان نظام مرداد ۹۱).

دستور اخیر امام خامنه‌ای مبنی بر عفو زندانیان، علاوه بر دلسوزی و رافت اسلامی و تاسی به شیوه پیامبر رحمت و مودت، مبنی بر جذب و هدایت همه انسانها، باعث گسترش اتحاد و همدلی و روحیه نشاط در خانواده آنان گردید و نقشه دشمنان و منافقان و نفوذ یها مبنی بر تفرقه و نزاع داخلی و تبلیغات گسترده خارجی را خنثی کرد. این سیاست از منش اسلامی نشات می گیرد، چنانکهدر نوروز ۹۱در حرم مطهر رضوی فرمودند:”مخالفین دو جورند یکی مخالفی که دنبال حق است، او هم دنبال جمهوری اسلامی است، او هم دنبال انقلاب است، او هم دنبال دین خدا ست، منتها راه را اشتباه کرده، با این نباید دشمنی کرد، این فرق دارد با کسی که در جهت غیر نظام اسلامی با هدف معاندانه ای علیهنظام اسلامی حرکت می کند. دل ها را به هم نرم کنید، برخوردها را به یکدیگر مهربانانه تر کنید.

“سردار دلها که در عرصه های مختلف ۴۰سال با دشمن جنگید می فرماید:”مهمترین مولفه در وحدت،وحدت مقابل دشمن است، اگر در خط مقدم دشمن دو صدا بلند شود همان اتفاقی که درجنگ صفین پیش آمد، به وجود خواهد آمد که از دل آن خوارج بر خواستند و معاویه یک مرتبه تطهیرشد.”

امروز راهبرد دشمن، تفرقه و چند قطبی، بزرگ نمایی ضعف‌ها و دیده نشدن موفقیت های نظام است، به هر شکل ممکن، حتی با توهین به مقدسات. باید شدیدا مراقب باشیم و در زمین دشمن بازی نکنیم و بازی نخوریم.

حسن ختام کلام ژرف سعدی شیراز است:حذر کن زانچه دشمن گوید آن کن، ،،،که بر زانو زنی دست تغابن. گرت راهی نماید راست چون تیر، ،،،،،از آن برگرد راه دست چپ گیر.

و شیخ اجل به مذاکره هم نظر داشته:”دشمن چون ازهمه حیلتی فروماند، سلسله دوستی بجنباند، پس آنگه به دوستی کارهایی کند که هیچ دشمنی نتواند.(گلستان سعدی باب هشتم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *