دوشنبه مورخه ۱۴۰۱/۱۰/۲۶ با حضور اعضای شورا تشکیل واهم مطالب آن عبارتند از : اولویت تحولی وزارت آموزش و پرورش در شش صفحه با امضای رییس جمهور محترم طی نامه شماره ۱۸۱۱۰۴ مورخه ۱۴۰۱/۹/۲۹ دفتر رییس جمهور به جناب آقای دکتر نوری وزیر آموزش و پرورش جهت تهیه برنامه عملیاتی تا تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۵ ارسال شده است که در جلسه مذکور بشرح زیر مورد بحث و گفتگو قرار گرفت :
طراحی اولویتهای تحولی وزارت آموزش و پرورش در نامه ارسالی نشانگر عمق توجه و اهتمام ریئس جمهور محترم دکتر رئیسی در حوزه تعلیم و تربیت است که ستودنی و دلگرم کننده می باشد.
در برنامه تحول ابلاغ شده موضوعات زیر قابل تامل است.
- نکات مثبت و مفید در مفاد برنامه تحولی وجود دارد .
- مرجع سیاستگذاری؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی و سیاست های ابلاغی است . و برنامه اجرایی وظیفه دولت است که باید در ذیل آن تعریف و مشخص شود .
- علی رغم عبارات برنامه که از سند تحول بنیادین اخذ شده اما محتوای آن غیر از سند تحول است.
- مفاد نامه ترکیب و روند فعلی آموزش و پرورش را ناتوان میداند . اما برنامه اعلامی ناتوانتر از اصلاح امور است .
- مرجعیت معلم مدرسه کاهش زیادی پیدا کرده است .
- آموزش و پرورش امر حاکمیتی است که در سیاستهای ابلاغی با صراحت ذکر شده اما افزایش اختیارات خانواده ها در مدیریت تعلیم و تربیت – راه اندازی مدارس مردمی توسط چهره ها بدون ضوابط ، برون سپاری اختیارات و مسئولیت آموزش و پرورش به دستگاههای مختلف و….. خلاف آن است.
- علی رغم ذکر دانشگاه فرهنگیان بعنوان دستگاه تعلیم دهنده نیروی انسانی متعهد برای آموزش و پرورش اما با تبصره های متعدد دانشگاه از متن به حاشیه رانده شده است.
- توجه به مدارس هیات امنایی و افزایش آن بر خلاف سند تحول بنیادین؛ ظرفیت و زمینه واگذاری مدارس در کشور به هیات امنائی که شایستگی تربیتی برای ۲۵ در صد مدارس که شامل ۲۵ هزار مدارس خواهد بود و جود ندارد واخذ شهریه در مدارس هیات امنائی خلاف قانون است.
- مقرر گردید نظر کارشناسی کانون تربیت اسلامی طی نامهای خطاب به رئیس جمهوری محترم ارسال گردد.
رونوشت به سایر مراجع ذی ربط نیز فرستاده شود .
دبیر خانه کانون تربیت اسلامی