درخصوص نقش تربیتی معلمان در مدارس نکات ذیل قابل توجه است:
قلمرو اثرگذاری معلمان دل و جان شاگردان است، نه فقط محدودهی جمجمهی آنان.
– برای یاددهی، بیش از آنکه گوش به کار آید، چشم به کار میآید. ما چرا فقط شنیدنیها را میگوییم و دیدنیها و تجربهشدنیها را نمیجوییم؟
ـ خداوند برای فهماندن و فهمیدن، چندین حس در وجود آدمی نهاده است، اما شگفتا که ما گویی فقط حس شنوایی را به رسمیت میشناسیم.
ـ تغافل یعنی بزرگمنشانه خود را به غفلت زدن؛ کاری که معلمان هنگام خطاهای کوچک شاگردان، خوب بلدند.
ـ کار معلم بریدن زنجیرهایی است که دانشآموزان را از رشد بازمیدارد.
ـ رفتار معلم، تدریس بیکلام است.
ـ علم را میتوان با زبان آموخت، ولی فضیلت را فقط با عمل.
ـ جسم را میتوان با اجبار و الزام تسلیم کرد، ولی روح فقط با محبت همراه میشود.
ـ انضباط لازم است، ولی با رفتارمان آن را به دانشآموزان آموزش دهیم.
ـ در سرزمینی که معلمانش عزیزند و تناورانه میپرورند، چه باک از آسیبهای فرهنگی؟
ـ وقتی میتوان با یک رفتار خوب، دهها پیام را منتقل کرد، چرا سعی کنیم با دهها جمله، فقط یک پیام را منتقل کنیم؟
ـ معلم خوب، هر روز به تکالیف بچهها سرمیزند و معلم خوبتر به تکالیف خود.
ـ اگر قدرت نفوذ گفتار را به شمع تشبیه کنیم، قدرت نفوذ رفتار را باید به تابش آفتاب تشبیه کنیم.
ـ معلمان اگر فقط درس تخصصی خود را آموزش دهند، پس چه کسی آداب زندگی را به دانشآموزان بیاموزد؟
ـ معلمیکه خشم خویش را فرومینشاند، درس همزیستی میدهد.
ـ نشاط و شادابی بچههای کلاس بهترین گواه دلسوزی و تلاش معلم است.
ـ نپذیرفتن رفتارهای طبیعی و ذاتی بچهها مقاومتی بیثمر در نظام خلقت است.
ـ خارج قسمت کاری که معلمان در تعلیم و تربیت انجام میدهند، رستگاری آدمهاست.
ـ معلم پیام دانشآموزان را از نگاهشان میخواند. ـ معلم در پی رسیدن به لحظهای است که قلبها با پیام نگاه او بتپند.
ـ موفقیت معلم را تنها در آینهی شادابی و شکوفایی شاگردان میتوان دید.
ـ معلم میداند که برای یادگیری، صدها نگاه شخصیت و رفتار او را هدف قرار میدهند.
ـ دانشآموزان برای تابلوهای دلشان از منش، آراستگی و متانت معلم تصویربرداری میکنند.
ـ وقتی معلم در بازی بچهها و فعالیت جمعی آنان شرکت میکند. احساس بزرگی را به آنان هدیه میکندمعلم اول به مقبولیت میاندیشد و سپس تعلیم و تربیت را آغاز میکند.
ـ معلم محبت میکارد و مقبولیت درو میکند.
ـ حضور معلم در فعالیتهای جمعی دانشآموزان از او نمیکاهد؛ به دانشآموزان میافزاید.
ـ از کتاب معلم، یک درس؛ از رفتار معلم، هزاران ـ معلمان در همه حال معلماند؛ در کلاس، در فراغت، در کوچه و در خیابان.
ـ معلمها چشمی دارند برای گشودن و چشمی برای فروبستن.
ـ دانشآموز تا احترام نبیند، درس را فرانمیگیرد.
ـ مگر میتوان عاشق بچهها نبود و معلم بچهها بود؟
ـ کلاس درس محلی است که در آن اخلاق و رفتار معلم، ضرب در تعداد بچهها میشود.