کانون تربیت اسلامی طی بیانیهای اعلام کرد: ناهنجاریهای اخیر در جامعه ضرورت توجه هر چه بیشتر به آموزش و پرورش و تربیت نسل آینده را روشن ساخته است.
بیش از نود و نه درصد نوآموزان کشور جذب آموزش و پرورش میشوند و بیش از هشتاد درصد آنها دوازده سال آموزش را در بیش از صد هزار مدرسه با راهبری آموزشی، صدها هزار معلم طی میکنند.
با تغییر رویکرد آموزش به تربیت تمام ساحتی بر اساس آموزه های اسلام انقلابی برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی، معلم مرجعیت و سندیّت پیشرانی تحول و تغییر را یافته است تا از انتقال مفاهیم دانشی به الگو و اسوه تربیتی و نیز خلّاق فرصت های تربیتی و زمینه ساز رشد عقلانی، ایمانی، علمی و اخلاقی متربیان چرخش نماید و پیوسته مرجعیت و موقعیت خود را درک کند و مطابق با نیاز متربی، جامعه و دولت اسلامی را ارتقاء بخشد.
برای میل به این اهداف متعالی دانشگاه فرهنگیان ماموریت و رسالت تربیت معلم را عهده دار شده است و بارها رهبری معظم انقلاب بر این ماموریت تاکید کردهاند و از آن حمایت نمودهاند.
هر چند برخی نافرمانان مدنی در حکمرانی، در هنگام سلطه بر این دانشگاه در دولت قبلی، شاخه و ساقه نهال دانشگاه فرهنگیان را شکستند و تا قلع ریشه آن هم پیش رفتند و اگر نبود فریاد رهبر بیدار و بصیر، اندیشه ها و گرایش غربی، بر قانون مصوب مراجع مدنی تفوق مییافت. تا آنکه با تشکیل دولت انقلابی سیزدهم، امید توسعه و پیشرفت دانشگاه فرهنگیان با جذب چندین هزار دانشجو معلم زنده شد و تفاوت دولت دوازدهم و سیزدهم در عرصه تربیت نمایان گشت و هویت دولت انقلابی در کنشگری تربیتی ایفای نقش نمود و چشم و دل و جان پیروان و مجاهدان عرصه تعلیم و تربیت اسلامی به تحول و توسعه دانشگاه فرهنگیان در قلمرو فضا و تجهیزات، هیات علمی و رسانههای آموزشی دوخته شد. اما مقدم بر آن انتظار داشته و دارند که تصمیم گیران مخالف با جایگاه متعالی و توسعه این دانشگاه نگرش دولت جدید را تمکین نمایند.
متاسفانه پژواک جلسات کار گروهها و مدیران کلان دانشگاه فرهنگیان گمانه نفوذ پنهان و آشکار این گروه را در ذهن ها زنده میکند و مع الاسف مسئولان دانشگاه به جای آنکه تدبیر خود را به تربیت معلم تراز نظام اسلامی معطوف نمایند، به تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش حتی به قیمت تنزّل دانشگاه میاندیشند و بر اساس همان نسخه غرب زده، چاره کار را در تقلیل دوره آموزش دانشگاه فرهنگیان به دروس علوم تربیتی تصور میکنند.
تجربه ای تلخ در آموزش و پرورش نشان داد که با بهانه جدا نبودن پرورش از آموزش، معاونت پرورشی را حذف کردند و با بهانه رویکرد تلفیق قرآن و معارف، دروس دینی و قرآن را در متوسطه از چهار ساعت به دو ساعت کاهش دادند و گویا در نظر دارند با تفکیک دروس علوم تربیتی به بهانه برون رفت از بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان را نیز بار دیگر رو به انحلال ببرند.
ناهنجاریهای اخیر در جامعه ضرورت توجه هر چه بیشتر به آموزش و پرورش و تربیت نسل آینده را روشن ساخته است و کسانی که در گذشته معاونت پرورشی را منحل و نهاد تربیت معلم را تضعیف یا منحرف کردند، امروز با مشاهده پیامدهای سوء تربیتی اقداماتشان باید پاسخگوی تصمیمات اشتباهشان باشند.
اما شگفت آنکه اصحاب همان تفکر بیگانه این روزها بار دیگر در جلسات تصمیم گیری در باره تربیت معلم نفوذ کردهاند، لذا از مسئولان عالی وزارت آموزش و پرورش جدّاً انتظار داریم بر پیمان انقلابی خود وفادار بمانند و تحت القائات نفوذیها با طرح هائی نظیر سه بعلاوه یک و جذب فوق دیپلم و نظایر آن جایگاه دانشگاه فرهنگیان را تنزل ندهند زیرا جایگاه رفیع نهاد تربیت معلم به منزله ناموس آموزش و پرورش کشور است و هر گونه تنزل جایگاه آن، به مثابه تنزل مقام والای معلم و تعلیم و تربیت تلقی میشود. کانون تربیت اسلامی از شورای عالی انقلاب فرهنگی و بویژه ریاست محترم جمهوری اسلامی انتظار دارد به این موضوع قاطعانه رسیدگی نمایند و زمینه ارتقاء دانشگاه فرهنگیان را فراهم سازند.