نگاهی به بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بزرگداشت مقام معلم / افتخار به معلم بودن

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیداری که به‌مناسبت بزرگداشت مقام معلم با جمعی از فرهنگیان داشتند به برخی از مسائل عرصه تعلیم‌وتربیت اشاره فرمودند و از جمله اهمیت تربیت‌معلم ، ضرورت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان، اجرای سند تحول، معیشت معلم، محتوای درسی نافع و هویت‌بخشی نسل آینده، را متذکر شدند.

باسمه‌تعالی

یکی از نکات کلیدی سخنان معظم‌له، ضرورت ارتقای منزلت و جایگاه معلم در جامعه بود و در همین زمینه نقش تأثیرگذار معلمان در پیروزی انقلاب را یادآوری فرمودند و همچنین به فضیلت معلم آموزش‌وپرورش بر سایر کسانی که می‌توان آنان را معلم خواند اشاره داشتند.
واقعیت آنست که در نظام اسلامی فرهنگ‌مدار معلم مرتبتی والا دارد و دستگاه گسترده آموزش‌وپرورش قوی‌ترین بازوی فرهنگی این نظام است لذا امام‌خمینی ره معلمی را پیشه انبیا توصیف فرمود و رهبر فرزانه معلمان را افسران سپاه پیشرفت کشور خواندند و بر همین اساس در سال‌های نخست پیروزی انقلاب فرصتی فراهم شدتا استعداد و ظرفیت جامعه فرهنگیان با تقدیم رییس‌جمهور و نخست‌وزیر و رئیس قوه قضاییه به نمایش گذاشته شود و در سایر عرصه‌های مدیریتی کشور و دفاع مقدس و نمایندگی مجلس نیز حضور معلمان چشمگیر بود.

اما با خلأ حضور و ترور برخی شخصیت‌های برجسته فرهنگی کشور رویکرد سازندگی و اصلاحات بر پایه اقتصاد و سیاست غلبه یافت و متأسفانه در آن رویکردها آموزش‌وپرورش دستگاهی هزینه‌بر قلمداد و به‌تدریج بی‌مهری‌هایی به معلم و آموزش‌وپرورش روا داشته شد و از طرفی بودجه آموزش‌وپرورش و معیشت معلم مورد کم‌توجهی قرار گرفت و از طرف دیگر نهادهای انقلابی این دستگاه نظیر تربیت‌معلم و معاونت پرورشی انحلال یافت طبعا دشمن هم سعی کرد گلایه‌های معلمان را مصادره به مطلوب نماید که البته در تمامی این سال‌ها معلمان هوشیارانه و صبورانه ترفندهای بیگانگان را خنثی کرده اندو نگذاشته‌اند عوامل بیگانه با تحقیر معلم زمینه را برای استفاده ابزاری از معلم فراهم سازند و از معلم در راستای مقابله با نظام اسلامی بهره‌برداری نمایند.

اینک دوران تحول در مدیریت کشور فرارسیده و فرصتی فراهم آمده‌است تا جایگاه و منزلت اجتماعی معلم احیا گردد و بار دیگر معلم مفتخر به پیشه پیامبرگونه خویش شود و خانواده و اطرافیان او و جامعه نیز به پیشه‌ی معلمی با افتخار بنگرند در حقیقت اگر قرار است نسل‌های آینده در تراز تمدن نوین اسلامی تربیت شوند ضروری است که گزینه نخست فرهیخته‌ترین و متعهدترین افراد جامعه کسوت معلمی باشد و در صورت عدم پذیرش در این پیشه مشاغل پزشکی و مهندسی و نظایر آن را برگزیننداما چگونه می‌توان به این آرمان جامعه عمل پوشانید.

۱_سران قوا و مسئولان عالی کشور به آموزش‌وپرورش کمک کنند تا سیاست‌های سند تحول که به آنان ابلاغ شده‌است به اجرا درآید.

۲_مسئولان کشور در هر رده از رؤسای محترم قوا تا وزرا و نمایندگان و ائمه جمعه و استانداران و… از اعتباری که نظام اسلامی بدانان بخشیده‌است برای ارتقای اعتبار معلم در جامعه بهره بگیرند از دیدارهای منظم با فرهنگیان گرفته تا حضور در مدارس و تجلیل از معلم دوران تحصیل خویش و حتی تخصیص چند ساعت برای تدریس در مدرسه

۳_رسانه ملی شبکه‌ای ویژه آموزش‌وپرورش و معلم تخصیص دهد و با تولید مجموعه های تلدیزیونی معلم قهرمان و دیگر برنامه‌های مستند جلوه‌های فداکاری‌های معلمان را به نمایش بگذارد دیگر رسانه‌ها هم به‌جای بزرگ‌نمایی عملکرد زشت یک معلم از میان چند صدهزار تصاویر فضیلت‌های معلمان را بازگو کنند.

۴_دراین‌میان مسئولیت معلمان از همه سنگین‌تر است و برای احیای جایگاه بلندمرتبه خود باید تلاش نمایند و ضمن ایفای ایثارگرانه وظیفه خویش در اعتلای علمی و تربیت و هویت‌بخشی به گران‌بهاترین سرمایه‌های کشور باید در صحنه‌های گوناگون انقلاب نیز حضوری پرشور داشته باشند و با رصد مسائل روز کشور و موضوعات بین‌المللی براساس ارزش‌های انقلاب مواضعی روشن اتخاذ و اعلام نمایند و مسئولیت خود را در جهاد تبیین با شفافیت به انجام رسانند.

کانون تربیت اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *