آیا اکنون شرایط معلم بازنشسته الگویی برای معلمان جوان است؟

دکترسید ابراهیم حسینی عضو فرهنگی شورای شهر شیراز در بخشی از سخنان خود در تجمع فرهنگیان شیراز : ما معتقدیم که می شود خواسته های معلمان را از مسیر قانونی و بازبان منطق و استدلال پیگیری کرد و در سالهای اخیر همواره در خط اول این کار بوده ایم اما از رفتارهای شعاری جلوگیری کردیم.

در سند تحول معلم مربی است نه‌ فقط تعلیم‌دهنده ، معلم الگوست نه‌فقط انتقال‌دهنده دانش سطحی
او شخصیت خلاق است نه مقلد و کپی بردار چهره‌ای است که از همه شرایط و امکانات به‌نحو مناسب بهره می‌گیرد تا به اهداف مقدس خود برسد این شخصیت فاضل و متعهد که مراتبی از حیات طیبه را درک کرده‌است ستون و عمود خیمه اصلی تکیه‌گاه اصلی اجرای سند تحول است و ۴ رکن تربیت یعنی( دولت خانواده بخش غیردولتی و رسانه )همکار او هستند معلم محوری، شاه‌بیت اجرای سند است .
همه‌چیز از معلم آغاز و به او ختم می‌شود سند تحول می‌گوید بهترین‌ها را برای معلمی گزینش کنید کاری کنید هم برای معلمی سر بشکنند و بعد انتخاب کنند آموزش را به‌روز به‌روز آوری کنید امکانات لازم را برای او مهیا کنید در او ایجاد انگیزه کنید اجازه بدهید کارش را بکند به او اعتماد کنید و فقط به‌دقت بر کار او نظارت کنید.


اگر نصف همتی که برای سند ۲۰۳۰ گذاشتید برای اجرای سند تحول بنبادین آموزش و پرورش داشتید ( ازسال ۹۵ تا اکنون) تا الان کامل اجرا شده بود.
در سال ۱۳۹۵ سند ۲۰۳۰ در اردیبهشت توسط وزیر آ.پ وقت در اینچه تون کره امضا و در شهریور اجرای کامل آن به تصویب هییت دولت رسید و ظرف مدت ۳ ماه تمامی دستور العمل ها نوشته و در دیماه ۹۵ رونمایی شد اما هر چه ما مطالبه کردیم سند تا یکماه دست کسی نبود تا در اثر مطالبات زیاد یک نسخه از آن روی سایت رفت.

موضع ما آن موقع این بود اگر نصف همتی که برای سند ۲۰۳۰ گذاشتید برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش داشتید ( ازسال ۹۵ تا اکنون) تا الان کامل اجرا شده بود.
اما سند تحول و ایجاد انگیزه و رتبه‌بندی منحصر به‌همین موارد نیست در زیرنظام تامین منابع مالی صفحه ۵ آمده‌است علاوه‌بر حقوق و مزایای مالی نیم درصد به‌عنوان کمک رفاهی باید داده شود .
در سند تحول بند ۱۰_۴ آمده‌است که طراحی و استقرار نظام خاص بازنشستگی برای فرهنگیان برای بهره‌مندی فزون‌تر از تجارب مفید آنان، الگوسازی ثبت تجربیات، ارتقاء جایگاه، ارتقاء انگیزه جوانان و رسیدگی به وضعیت معیشت و منزلت بازنشستگان به طوری که همه آرزو داشته باشند معلم شوند اما آیا اکنون شرایط معلم بازنشسته الگویی برای معلمان جوان است ؟

آیا به سهم نیروهای خدماتی و مشکلات آنان توجه می‌شود اکنون کمک‌های رفاهی که به سایر دستگاه‌ها داده می‌شود معلمان داده نمی‌شود و همچون حق ایاب‌وذهاب مهدکودک برای کودکان کمتر از ۵ سال و حق لباس می‌شود گفت تنها دستگاهی که برای رفاهیات قانون دارد آموزش‌وپرورش است و اتفاقاً به‌همین دستگاه پرداخت نمی‌شود و یا چندان نمی‌شود.

اما بدانیم این گلایه‌ها، درون خانواده است هرگز به دشمن اجازه سوءاستفاده از این کمبودها و گلایه‌ها که شدید هم هستند نخواهیم داد.
ما راه را در گام دوم انقلاب و برای ایجاد جامعه‌ اسلامی و سپس تمدن اسلامی تازه آغاز کرده‌ایم از کمبودها و بی‌توجهی‌ها نگرانیم اما حرکت در مسیر صحیح پیشبرد اهداف انقلاب را به‌سرعت ادامه خواهیم داد بدون کمترین تردید و تزلزل.
اما از مسئولین انتظار بیشتری داریم.


مسئولین باید چشم‌ها را بشویند و جور دیگری آموزش‌وپرورش و محور آن یعنی معلم را ببینند.
اگر کسی در دفاع از معلم و مقام معلم عصبانی شده‌ است درخواست عفو از مسئولین داریم و می‌خواهیم که با سعه‌ی صدر بیشتری مسائل را دنبال کنند.


اگر اما اگر کسی پشت سر معلم پنهان‌شده باشد و دنبال اهداف و مقاصد سیاسی خود است ما به‌شدت با آن مخالفیم و برخورد می‌کنیم.
و اما پیام تجمع امروز این است معلم با تمام وجود معتقد به نظام اسلامی است برای پیروزی استقرار و استحکام و پیشرفت این نظام در دوران ۸ سال دفاع مقدس مبارزه با منافقین و تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی در خطوط اول دفاع و مبارزه بوده و امروز خود را سرباز ایجاد جامعه و تمدن اسلامی می‌دانند هرچند مقام معظم رهبری از معلمان به‌عنوان افسران سپاه پیشرفت کشور نام بردند.
اما این معلم ایثارگر انتظار دارد مسئولین محترم مسئله تربیت نسل آینده و آینده‌سازان این جامعه را جدی بگیرند و با معلم به همان اندازه که در کلام احترام می‌کنند درعمل احترام بگذارند معلم خود را جزئی از نظام و در برابر نظام مسئول می‌داند اما از برنامه‌هایی که در جهت حفظ شأن و شخصیت و ارتقاء منزلت و معیشت و انجام می‌شود به‌شدت گلایه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *