بیانیه کانون تربیت اسلامی در آستانه هفته بزرگداشت مقام معلم/جهادتبیین ؛ سلاح معلم دربرابردشمنان دوست نما

پیشینه معلمان در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و عرصه‌های مدیریتی کشور و نمایندگی مجلس پیشینه‌ای افتخارآفرین است اما در شرایط کنونی این جایگاه نیاز به تحول دارد و شخصیت‌های انقلابی معلمان باید برای حضور چشمگیر جامعه فرهنگیان در صحنه‌های انقلاب قیام کنند و نگذارند برخی افراد وابسته در پوشش دفاع از حقوق معلم اهداف دشمن را پیگیری نمایند و برای رودررو قرار دادن معلم با نظام مقدس و انقلاب اسلامی توطئه کنند.

🔅 معلم چشم به راه تحول

یاد استاد شهید، مرتضی مطهری که دغدغه اصلی او تحول اساسی و ارتقا و اصلاح جامعه اسلامی بود را گرامی می داریم.
هفته بزرگداشت مقام معلم فرصت مغتنمی است تا درباره دستگاهی که معلم را مدیریت می‌کند، کندوکاوی به عمل آید چرا که اگر فرآیند امور در وزارت آموزش‌ و پرورش روان و بالنده و روزآمد و پاسخ‌گوی نیازهای معلم باشد هر روز بر نشاط و کارآمدی او می‌افزاید اما در کوتاه سخن به‌نظر می‌رسد سرانجام گردش امور در این وزارت‌خانه سال‌هاست که چنین نیست و چه‌بسا موجبات فرسایش معلم را نیز فراهم می‌سازد بنابراین در دولت مردمی انتظار می‌رود که تحول در دستگاه تعلیم‌ و تربیت نیز یکی از اولویت‌های مهم ریاست محترم جمهور باشد.

۱- تحول در اجرای سند تحول بنیادین

سندی که مورد تأیید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و به‌ویژه مقام معظم رهبری قرار گرفته‌است و بیش‌از ده سال از عمر آن می‌گذرد اما بارقه امیدی را در مدرسه روشن نساخته‌است به‌نظر می‌رسد تا تحولی در اعضای شورای‌عالی آموزش‌وپرورش که مسئولیت مستقیم اجرای سند را داشته‌اند انجام نشود نباید انتظار داشت تحولی در روند نگران‌کننده مدارس پدید آید.

۲-تحول در وضعیت معیشت معلم

همچنان که در سند تحول یادآوری شده و در سیاست‌های ابلاغی مقام‌ معظم رهبری در بندهای ۳۳ و ۲۶ اشاره شده‌است و رئیس‌جمهور محترم نیز با جمله‌ی به‌ یادماندنی “یک‌بار برای همیشه” بر حل مشکلات معیشتی معلم تاکید کرده‌اند باید به موضوع اقتصاد آموزش‌ و پرورش و معیشت معلم به‌ عنوان یک مسئله ملی نظیر اشتغال و اقتصاد و کرونا نگریست زیرا تا زمانی‌که وضعیت اقتصادی آموزش‌ و پرورش و معیشت معلم، تحولی اساسی پیدا نکند استعدادهای فرهیخته ،معلمی را به‌عنوان گزینه اول شغلی خود انتخاب نخواهند کرد و پیامد آن ادامه افت وضعیت آموزشی و تربیتی کنونی خواهد بود.
پیشنهاد مشخص تشکیل شورای‌عالی اقتصاد آموزش‌ و پرورش و معیشت معلم زیر نظر ریاست‌جمهوری یا معاون اول ایشان جهت شناسایی و استفاده از مجموعه ظرفیت‌هایی است که در درون یا خارج آموزش‌ و پرورش برای ایجاد تحول در شرایط فعلی وجود دارد.

۳-تحول در فعالیت‌های پرورشی

بر خلاف دیدگاهی که مربی پرورشی را مسئول امور اعتقادی آن‌ هم در قالب‌های غیر جذاب می‌داند فعالیت‌های پرورشی متمم و مکمل فعالیت‌های آموزشی است و لازم است به همه شش ساحت تعلیم و تربیت عنایت گردد تا خروجی آموزش و پرورش محصولی تک بعدی نباشد.
فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموز محور می‌باشد و فرصتی برای شکوفایی ابعاد گوناگون استعداد دانش‌آموزان فراهم می‌سازد چنان‌که حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای اشاره فرمودند که در غرب هم فعالیت‌های پرورشی وجود دارد به‌همین دلیل است که امور تربیت‌بدنی یکی از بازوهای قدرتمند اجرای فعالیت‌های پرورشی است چنانکه قانون مجلس درباره احیای معاونت پرورشی نیز برهمین نکته تاکید دارد.

۴-تحول در انتصابات

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در انتصاب مدیران آموزش‌ و پرورش کمتر مورد توجه قرار گرفته آن است این است که مدیران این دستگاه خصوصا در استان‌ها و مناطق باید از میان شخصیت‌های فرهنگی مورد پذیرش جامعه معلمان منصوب گردند درعین‌حال مدیران کل استان‌ها و رؤسای مناطق از چهره‌های فرهنگی برجسته حوزه مدیریت خود می‌باشند که باید روابطی منطقی با ائمه محترم جمعه، استانداران، فرمانداران و نمایندگان محترم مجلس داشته باشند ضمن آن که در تنظیم این روابط باید مجری سیاست‌های وزارت آموزش‌وپرورش و مصالح آموزشی تربیتی آینده‌سازان کشور باشند.
لذا برون سپاری انتخاب مدیران به نمایندگان یا استانداران یا دیگر شخصیت‌ها موجب تضعیف استقلال آموزش‌وپرورش می‌شود و بر روند تعلیم‌ و تربیت خدشه وارد می‌سازد و یکی از اعتراضات دیرین معلمان انتخاب مدیران کل و رؤسای مناطق براساس توصیه ستادهای انتخاباتی است نه شایسته‌سالاری.

۵-تحول در دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان فرزند ناتنی مراکز تربیت‌معلم است، مراکزی که توسط شهیدان رجایی و باهنر تاسیس شدند و در دوران خود تحولی شگرف در آموزش‌ و پرورش پدید آوردند اما دانشگاه فرهنگیان نتوانسته‌است چنان‌که باید از آن الگوی موفق بهره‌گیری نماید. لازم است در یک برنامه‌ریزی درازمدت اساتید دانشگاه فرهنگیان از میان معلمان دارای مدرک دکترا انتخاب شوند چرا که اساتید این دانشگاه در مقام معلم معلمان قرار می‌گیرند و نقش تربیتی آنان کمتر از تأثیر آموزشی شان نیست درعین‌حال دانشگاه فرهنگیان نیاز به حمایت از نظر فضای فیزیکی تجهیزات و اعتبارات و اساتید دارد تا بتواند ظرفیت عظیم مورد نیاز آموزش‌وپرورش را تامین نماید.

۶-تحول در جایگاه اجتماعی انقلابی معلم

پیشینه معلمان در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و عرصه‌های مدیریتی کشور و نمایندگی مجلس پیشینه‌ای افتخارآفرین است اما در شرایط کنونی این جایگاه نیاز به تحول دارد و شخصیت‌های انقلابی معلمان باید برای حضور چشمگیر جامعه فرهنگیان در صحنه‌های انقلاب قیام کنند و نگذارند برخی افراد وابسته در پوشش دفاع از حقوق معلم اهداف دشمن را پیگیری نمایند و برای رودررو قرار دادن معلم با نظام مقدس و انقلاب اسلامی توطئه کنند.
در سال گذشته عوامل پشت‌پرده و سرسپرده برخی احزاب تلاش کردند مشکلات معلمان را دستاویز اهداف سیاسی خود قرار دهند و در بیانیه‌ها و شعارهایشان از واژه های ساختارشکنانه استفاده کردند و مشروعیت نظام را زیر سوال بردند و با تمسک به ماهواره و بی‌بی‌سی و شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دشمن و اپوزیسیون خارجی برای اهداف براندازانه خود بهره جستند تا به خیال خود جنبش معلمان را در راستای جنبش اجتماعی تمامی اقشار سامان‌دهی نمایند.
این در حالی‌ست که طی چهل‌ساله گذشته دشمن تلاش کرده‌است معلمان را ابزار دستیابی به اهداف شوم خود قرار دهد اما همواره با هوشیاری فرهنگیان نتوانسته‌است به این اهداف برسد . در شرایط کنونی هم معلمان و تشکل‌های انقلابی با نقش‌آفرینی در جبهه جهاد تبیین برای رسوا کردن عوامل وابسته به بیگانه تلاش خواهند نمود.


اردیبهشت ۱۴۰۱
کانون تربیت اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *