فرصت‌سازی برای رویش استعدادهای نسل انقلاب در جهت نیل به حیات طیبه

کانون تربیت اسلامی در بیانیه‌ای به مناسبت هشتم اسفند اعلام کرد: هشتم اسفند موسم بزرگداشت و تبریک فرهنگیان به یکدیگر در مورد سالگرد تولدی دیگر برای امور تربیتی در آموزش و پرورش بعد از انقلاب و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان گرانقدر رجایی و باهنر به عنوان احیا کنندگان این نهاد مقدس است.

گزامیداشت هفته تربیت اسلامی

تبریک ما به معنای آرزوی برکت یافتن ثمره این شجره طیبه در پیشبرد آرمان‌های انقلابی خود و آرزوی درنوردیدن موانع و همچنین فرصت‌سازی برای رویش استعدادهای نسل انقلاب در جهت نیل به حیات طیبه موعود قرآن کریم است.

انقلابی که با برافراشتن  پرچم حق طلبی و عدالت‌خواهی، طاغوت‌های زر و زور و تزویر را برآشفت، و آرامش آنان را بر هم زد و با این خیزش ضد ستم، جبهه‌بندی جدیدی از سوی زورگویان و ستمگران علیه حرکت انقلاب به وجود آمد و جنگ افروزی‌ها و تحریم هایی نیز اعمال شد تا بتوانند این مشعل روشنایی بخش را خاموش کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: امور تربیتی در دهه اول انقلاب که دهه جنگ سخت و ابزار و خصومت‌های آشکار دشمنان بود، با برخورداری از پشتیبانی‌های چشمگیر دولت‌ها و بهره‌گیری از نیروی انسانی متعهد و مصمم و بصیر، بسیار خوش درخشید و کارنامه در خور تحسینی از موفقیت‌های خود در مدارس کشورمان بر جای گذاشت.

در دهه دوم و سوم انقلاب و با پنهان شدن دست‌های دشمن و گسترش همه جانبه جنگ نرم و شروع خاموش و خزنده غارت فرهنگی، امور تربیتی با رقیب قدرتمند نقابداری مواجه گردید و مقابله با آن، نقشه راه جدید و حمایت‌های مضاعفی را می‌طلبید. اما از یک سو پشتیبانی‌ها از امور تربیتی یکی پس از دیگری کاهش یافت و از سوی دیگر دولت وقت، به بهانه اصلاحات، اقدام به حذف امور تربیتی و انحلال معاونت پرورشی کرد!

جابه‌جایی غیرمنطقی و پی‌درپی وزرای آموزش و پرورش در دهه سوم و چهارم و به همان نسبت تغییر معاونان و مدیران ستادی و صف نیز یکی پس از دیگری امور تربیتی و معاونت پرورشی را دچار تزلزل و عدم ثبات کرد که تغییر هر یکی دوسال اولویت‌ها و راهکارها و ابلاغ انبوه وظایف، به اندکی از مربیان پرورشی باقیمانده، برخی ناکارامدی‌ها را در پی داشت و در پی تضعیف‌های اعمال شده معاونت پرورشی در برابر یک رقیب قدرتمند و مجهز، آسیب‌پذیر و ناتوان نشان داد.

این بیانیه می‌افزاید: تصویب قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی در سال ۱۳۸۵ تصویب سند تحول آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰ پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اجرایی برای ایجاد تحول آموزش و پرورش از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۲، فصل جدید برای فعال شدن و حیات دوباره این معاونت به وجود آورد.

بر اساس آموزه‌های اسلامی و معارف و قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، مهمترین محور در کار تربیت دانش‌آموزان و حتی ایجاد تحول در حوزه فعالیت‌های پرورشی، شخص و شخصیت مربی تربیتی است. انتظار می‌رود مسؤولان عالی وزارت بیشتر اهتمام خود را صرف بازسازی و بهینه سازی توانمندی‌های مربیان تربیتی مدارس کنند و ضمن جلوگیری از ورود افراد فاقد شرایط به این حوزه، نسبت به تأسیس دانشکده تربیت مربی و تأمین ظرفیت مناسب در جهت جذب استعدادهای ممتاز برای امر خطیر مربیگری اقدام نمایند.

اکنون و در پی فراز و نشیب‌های سپری شده و فرصت‌های از دست‌رفته، انتظار می‌رود دولت محترم با پشتیبانی مناسب، چند گام مؤثر در جهت احیای حقیقی حوزه فعالیت‌های تربیتی آموزش و پرورش به عنوان «مهمترین رکن شاخص پاسداری از ارزش‌های انقلاب اسلامی و جهاد تبیین و متولی اصلی حفاظت فرهنگی از محیط مدرسه در نظام تعلیم و تربیت کشور» به شرح زیر بردارد:

۱- دستور اصلاح نسبت تعداد مربیان به دانش‌آموزان بر اساس آیین‌نامه قانون احیای معاونت که در سال ۱۳۸۶ به تصویب هیأت وزیران رسید.

۲- موافقت با تأسیس دانشکده تربیت مربی پرورشی در دانشگاه فرهنگیان با ظرفیت معادل نسبت تعریف شده در آیین‌نامه فوق‌الذکر و برنامه‌ریزی و آموزش و پرورشی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی

۳- موافقت با الحاق معاونت تربیت‌بدنی به معاونت پرورشی و اصلاح ساختار تشکیلاتی مربوط منطبق بر نص قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت بدنی مصوب سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه مربوط

۴- اقدام مشابه ردیف ۲ برای مربی تربیت بدنی مدارس 

۵- ترمیم بودجه وزارت آموزش و پرورش و معاونت یادشده برای تحقق و موارد خواسته شده فوق‌الذکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *