تبعیت از فرمان جهاد ترکیبی در مقابل تهاجم ترکیبی دشمن

📝 مجید عابدی
کارشناس تعلیم و تربیت

اعلام رسالتی جدید همراه با توصیه و تاکید مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری در بزرگداشت بیعت تاریخی همافران عزیز در 19 بهمن ماه، که آن را نقطه عطف خواندند، چند نکته کلیدی را ابراز فرمودند:

اولین مورد اشاره به عامل ماندگاری، استمرار و اثرگذاری آن حرکت بزرگ و تاریخ‌ساز ، کار رسانه ای و روایت صحیح آن ماجرا براساس یک قاب هنرمندانه بود. اشاره ای که تاثیر ایجاد محتواهای ناب و بهنگام و موثر و دارای بُرد و نفوذ تحریک افعال و رفتار را یادآوری میکند و یادآوری میکند تبیین هنرمندانه و لطیف و رسانه ای می تواند ماندگار و تاریخی و جریان ساز شود . و به بیان رهبری مصداق «تشخیص نیاز لحظه» است.

دومین اشاره در بیانات ایشان، تاکید بر رسالت جدید جهاد تبیین بود که پیش از این نیز در فرمایشات خود، بروز و ظهور صحنه ی جدید جهادی در عرصه محیط های رسانه ای و فضای مجازی و عملیات نرم را در این راستا، خاطر نشان نموده بودند.
ایشان حتی ماندگاری تصویر تاریخی همافران را نیز نمونه‌ای از اثر ماندگار کار تبیینی برشمردند و آنرا برای اثر بی‌بدیل روایت‌گریِ درست از حوادث نمونه آوردند .
آنچه که این روزها در نحوه تولیدات محتوایی تبلیغی، ارشادی، روشنگری و … می باید به آن دقت کرد و شاخص های اثرگذاری، هویت بخشی بصری و تاثیرات در رضایتمندی مخاطبان در نظر گرفت و دقت کرد یک تصویر، یک عکس نوشته، یک کلیپ ارزنده و یک محتوای چندرسانه ای ِ مقبول، می تواند گذر از مرزهای شش درجه جدایی و انتشار وایرال و تاثیر در افکار را به همراه داشته باشد.

ایشان در جمله ای صریح اشاره داشتند که در مقابل تهاجم رسانه‌ای، جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است و وظیفه همگان بویژه مسئولان و متولیان رسانه ملی و صاحبان انواع رسانه‌‌ها را به میدان آمدن و روایت صحیح پیشرفت ها و خدمات بزرگ انقلاب دانستند و به کم‌کاری‌های انعکاس اخبار تحولات در رسانه ها اشاره داشتند.

اینها همان تاکید بر استراتژی محتوایی، رونق محتواهای غنی و انتشار در وسعت جهانی است که بارها به آن پرداخته ایم و حالا دیگر وقت عمل است و باید با ابزارها و رسانه ها و معادل حجم هجوم دشمن، وارد صحنه واقعی و مجازی گردید.

و نکته ارزشمند دیگر، رسالت توجه به جهاد ترکیبی بود، آنچه که در مقابل تهاجم ترکیبی دشمن در عرصه های متعدد اقتصادی، سیاسی، امنیتی، رسانه‌ای و دیپلماسی به میدان مقابله آمده و باید معادل خنثی ساز آن ها و یا با نگاه ارزنده تر و مدبرانه تر، پیش گیری و پیش دستی نمود و صحنه مقابله را مدیریت کرد .


مقام معظم رهبری در این بخش نیز با شفافیت ارائه طریق نمودند که:

“در مقابل این تهاجم ترکیبی و دسته‌جمعی، نمی‌توانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم و ما نیز باید در زمینه‌های مختلف از جمله رسانه‌ای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم که در این زمینه اهل فکر و اقدام بخصوص مسئولان، موظف به تلاش هستند.”

لذا آموزه صریح بیانات ایشان، اهل فکر و اقدام و مسئولان را موظف به ورود در جهاد اندیشمندانه و اقدامی و موثر نموده است. باید به خود یادآوری کنیم که وقت اقدام همگانی نیروهای انقلابی و فرصت خدمت مسئولین وفادار و انقلابی بهرحال محدود است و بدون فوت وقت و تعلل ورزی و سندرم های مدیریتی و بدون هزینه فرصت های نامتعارف ، و بدون احاله به غیر و حواله به شرایط و ناملایمات ، باید از ایده و برنامه به مرحله اقدام و عمل رسید .

این جهاد مرد میدان‌های واکنش سریع و مرد میدان‌های الگو گرفته از شهیدسلیمانی طلب مینماید.

آماده شویم برای اینکه در این جهاد ترکیبی، تهاجم ترکیبی دشمن را منفعل و منکوب نموده و ولایت پذیری را در عمل به منویات رهبری و در نتایج خدمت واقعی به مردم ، و در فتح قله های تعالی جمهوری اسلامی محقق نماییم .

میدان جهاد ترکیبی در نظام آموزشی، می تواند حرکت دادن همه توقف های اسنادی، منزلتی، تحولی، کارآمدی، معیشتی، نوآوری، فناوری و … و مقابله با همه جریانات نفوذ و نفاق و تعلل، و گرداب های عدم تحقق تعالی و … تلقی شود. پس برای مجاهدتی فزاینده می بایست از صف تا ستاد و در همه ارکان مجری تا تصمیم ساز، جهاد عملی و همگرایی انقلابی و اقدامات اثربخش صورت گیرد.

این مجاهدت عزمی فراتر از گروه و جناح و تشکل خاص می طلبد و همه جامعه فرهیخته فرهنگیان باید دست در دست هم، کنشگران و پایشگران این عرصه باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *